کد خبر: ۱۵۳۹۲۵
۱۳:۵ - ۱۳۹۹/۳/۶

به جای دستکاری فرمول، قیمت نهایی فولاد را اصلاح و لابی را حذف کنید
پیشنهاد فعالان بازار به سرپرست وزارت صنعت:

به جای دستکاری فرمول، قیمت نهایی فولاد را اصلاح و لابی را حذف کنید

فعالان بازار فولاد پیشنهاد اصلاح قیمت نهایی به جای دستکاری را می دهند و سرپرست وزارت صنعت از بازنگری در شیوه عرضه محصولات فولادی خبر داده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، حسین مدرس خیابانی با هدف حل و فصل چالشهای بازار فولاد گفت: باید بازنگری در تعیین قیمت با اتکای به فرمول اقتصادی در دستور کار این کمیته قرار گیرد و اجازه داده نمی شود فولاد به عنوان کالای سرمایه‌ای مورد معامله قرار گیرد.

بر اساس این گزارش،احمد دنیا نور با اشاره به مشکلات این بازار گفت: لغو معاملات بورس خلاف قانون بوده و قیمت‌گذاری دستوری جواب نمی‌دهد و نباید هر بار با تکیه بر لابی بخشی از زنجیره،فرمول را به نفع بخشی دیگر اصلاح کرد. متاسفانه برخی مسوولان به عرضه و تقاضا اعتقادی نداشته و به سیاست‌های اقتصاد سوسیالیستی عادت کرده‌اند و در خلال این دستورها کسی که کمرش می‌شکند مصرف کننده واقعی است.

وی افزود: اصلاح فرمول اقدام درستی است به شرطی که فرمول واحدی وجود داشته باشد. به عبارت دقیق تر نباید هر روز به نفع هر قسمتی از زنجیره فولاد که بیشتر اعمال نفوذ کرد فرمول را تغییر داد.وزرای صنعت هر کدام برای کارآموزی به این وزارتخانه می‌آیند و اتخاذ تصمیمات نسنجیده نتیجه‌ای جز بهم ریختن بازار و از دست رفتن شغل‌ها به همراه نخواهد داشت.

دنیا نور ادامه داد: فرمول قیمت‌گذاری فولاد درست بوده و اگردرصدهای کوچکی در آن جاصلاح شود اتفاق خوبی رقم می خورد. اما متاسفانه هر کس لابی و نفوذ قوی‌تری داشته باشد آن را عوض می کند.

رضا شهرستانی دیگر عضو هیات مدیره انجمن فولاد نیز گفت: فرمول قیمت‌گذاری فولاد نباید عوض شود. قیمت نهایی با اصلاح نوع ارزی که در قیمت‌گذاری به کار گرفته می‌شود، باید درست شود تا قیمت نهایی به قیمت واقعی نزدیک شود. در ایران حدود 30 میلیون تن تولید در زنجیره فولاد داریم. از این میزان حدود 12 میلیون تن اسلب تولید می‌شود که 10 میلیون تن آن به ورق تبدیل شده و دو میلیون تن به صورت اسلب باقی می‌ماند.

شهرستانی ادامه داد: متاسفانه در فرمول وزارت صنعت اشتباهی وجود دارد که منجر به ایجاد اختلاف قیمت سه تا پنج هزار تومانی بین قیمت هر کیلو ورق در بورس و بازار می‌شود و رانتی معادل 25 تا 40 هزار میلیارد تومان در 10 میلیون تن ورق تولید داخل، ایجاد می‌کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ