کد خبر: ۱۵۳۹۹
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۶/۲۵

هیچ محدودیت قانونی برای حضور تعاونی های سهامی عام در بازارسرمایه نیست
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس:

هیچ محدودیت قانونی برای حضور تعاونی های سهامی عام در بازارسرمایه نیست

معاون سازمان بورس گفت: با وجود شرکت های تعاونی به صورت سهامی عام می توان از ظرفیت های زیادی استفاده کرد و برای حضور تعاونی ها در بازار سرمایه هیچ محدودیت مقرراتی و قانونی نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی تعداد کل تعاونی های به ثبت رسیده کشور بیش از194 هزار و 609 واحد بوده که از این تعداد 100 هزار و 557  تعاونی در حال فعالیت هستند که حسن امیری  از برگزاری جلسات مشترک با تشکل های تعاونی برای حضور در بازار سرمایه خبر داد و گفت: هدف از این جلسات این است که زمینه ها و بسترهای لازم را فراهم کنیم تا تعاونی ها هم بتوانند از امکانات بازار سرمایه استفاده کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه تعداد تعاونی های فعال کشور سه برابر آمریکا و 5 برابر تعداد تعاونی ها در فرانسه است، از این امکان آنچنان که باید استفاده نشده، گفت: یکی از مهمترین معضلات، ناآشنایی برخی از این تشکل ها با امکانات بازار سرمایه است و اینکه چه ظرفیت هایی وجود دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد.
وی افزود: ابتدا باید مجموعه ای از دوره های آموزشی برای هر دو گروه برگزار شود تا هم بخش تعاون با بازار سرمایه و امکانات و نحوه استفاده از آن آشنا شوند و هم همکاران ما در بازار سرمایه با تعاونی ها و قوانین و مقررات و ظرفیت ها و معافیت هایی که در آن بخش هست، آگاه شوند. ضمن آنکه این تعامل مشترک، خود زمینه همکاری های جدید را به وجود می آورد.
این مقام مسئول ادامه داد: در این جلسات عمدتا دنبال این هستیم که این تعامل مشترک را به وجود بیاوریم و ببینیم اگر جایی، قوانینِ مخلی وجود دارد یا اینکه محدودیت ها و ممنوعیت هایی هست، آنها را شناسایی کنیم و به حداقل ممکن برسانیم.
امیری محور این برنامه ها و اقدامات را اتاق تعاون اعلام کرد و افزود: کارگروهی از طرف اتاق تعاون تعریف و یک نفراتی هم از طرف سازمان بورس مشخص شده اند. در این جلسات به تناوب، همکارانی از وزارت تعاون حضور خواهند یافت.

وی یکی دیگر از محورها را بررسی انواع و اقسام نهادهای مالی دانست و افزود: در این جلسات این بحث مطرح شد که در قوانین و مقررات، محدودیت و ممنوعیتی از لحاظ نوع شرکت نداریم که مثلا سهامی عام یا خاص باشد، یا اینکه آیا می تواند شکل تعاونی هم داشته باشد یا خیر.

به گفته وی درخواست هایی برای استفاده از این نوع نهادها (به خصوص صندوق ها که ظرفیت بسیار بزرگی دارند) می توانند برای تعاونی ها در تامین مالی های مختلفی که در پروژه ها دارند مورد استفاده قرار گیرد. 

امیری در پاسخ به این سوال که آیا آسیب شناسی شده  چرا تاکنون از این ظرفیت عظیم استفاده نشده، گفت: در عرضه های عمومی یکی از معضلاتی که  داشتیم این بود که یک شرکت سهامی عام چه نقشی دارد و یک تعاونی چه نقشی می تواند داشته باشد. یکی از بسترهای قانونی که فراهم شد در خصوص تعاونی سهامی عام است که الان قوانین و مقررات آن فراهم شده و به جز یک مورد که با حق رای در مجامع و بحث بلوک بندی در ارتباط است و آن هم از طرف همکاران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد دنبال می شود، معضل و محدودیتی نداریم.
این معاون سازمان بورس، تصریح کرد: با تشکیل شرکت های تعاونی (تعاونی سهامی عام)یا تبدیل تعاونی های موجود به شرکت تعاونی سهامی عام می توان از این ظرفیت استفاده کرد.
امیری گفت: در آخرین جلسه با تشکل های تعاونی به این جمع بندی رسیدیم که در هیچ زمینه ای محدودیت مقرراتی و قانونی برای حضور تعاونی ها در بازار سرمایه نداریم. دلیل تاکید بر صندوق ها این است که صندوق شخصیتی مستقل است و با مفهوم تعاونی هم خیلی نزدیک است. بنابراین آنجا یک حلقه اتصال مناسب است که بخش تعاون بتواند از امکانات تامین مالی از طریق صندوق ها استفاده کند.
وی با بیان اینکه عمده تشکل های تعاونی فعلی، محلی و کوچک یا محدودند، افزود: لازم است در سایر زمینه ها از جمله شرکت های سپرده گذاری، شرکت های هلدینگ و شرکت های مشاوره سرمایه گذاری هم فعالیت هایی در بخش تعاون شکل گیرد تا بتواند زبان مشترک بازار سرمایه و بخش تعاون کشور باشد.
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ