کد خبر: ۱۵۴۰۰۱
۱۳:۰ - ۱۳۹۹/۳/۹

زمان ادغام دو بانک فرابورسی در بانک سپه / احیا صادرات و تعادل تامین ارز کالاها
رییس بانک مرکزی مطرح کرد:

زمان ادغام دو بانک فرابورسی در بانک سپه / احیا صادرات و تعادل تامین ارز کالاها

رئیس بانک مرکزی با اشاره به اقدامات مهم برای اصلاح نظام بانکی، کنترل نقدینگی، احیا صادرات و تعادل تأمین ارز کالا‌ های اساسی از زمان ادغام دو بانک فرابورسی در بانک سپه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر تقویت نظارت بانک مرکزی گفت: اقدامات مهمی برای کنترل و اصلاح نظام بانکی آغاز کردیم و بخش قابل‌توجهی از تصمیم‌گیری‌ها درباره نرخ‌های سود بانکی و بین‌بانکی نتیجه انضباطی بود که در بانک‌های مختلف ایجاد شد. بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح را به‌تدریج ادغام می‌کنیم و ظرف هفته آینده ادغام دو بانک حکمت و مهراقتصاد در بانک سپه نهایی خواهد شد. ادغام سه بانک دیگر هم به‌تدریج انجام می‌شود.

وی با اشاره به بالا بودن ناترازی مالی‌ چند بانک افزود: با تحت کنترل گرفتن این بانک ها مدیریت‌ آنها را اصلاح کرده و تحت نظر مستقیم قرار گرفتند تا ناترازی‌ آنها مرتفع شود. در مورد بازار پول و انضباطی که در نرخ سود باید وجود داشته باشد کار‌های مهمی انجام دادیم بنابراین نظام بانکی به‌سمتی می‌رود که نظارت‌ها جدی‌تر شود.

این مقام مسئول ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که توانستیم هدف‌گذاری تورم داشته باشیم استفاده از ابزار عملیات بازار باز بود که بانک‌ها نقش مهمی در رسیدن به این هدف خواهند داشت. بانک مرکزی نقدینگی را کنترل می‌کند مطمئن هستم سال جاری نقدینگی به‌مراتب از رشد نقدینگی سال 98 کمتر خواهد بود. مجموعه این اقدامات به‌سمتی پیش می‌رود که بازار پولی از شفافیت و آرامش بیشتری برخوردار باشد. وقتی بازار پول آرامش و روندی منطقی داشته باشد و به‌سمت کنترل تورم برود به‌یقین روی نرخ ارز و بقیه بازار هم تأثیر خواهد گذاشت. با روش‌های بکار گرفته‌شده در بازار پول و ارز شاهد آرامش بیشتری تا پایان سال در این بخش خواهیم بود.

همتی عنوان کرد: در دو ماهه اول سال به‌رغم مشکلات در صادرات غیرنفتی حدود 3 میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی تأمین کردیم. اکنون روند صادرات روند خوب و مثبتی پیدا کرده است. در این مدت اُفت زیادی در صادرات غیرنفتی داشتیم ولی خوشبختانه صادرات دوباره احیا شد و برگشت ارز به سامانه نیما سرعت گرفته است. با روندی که پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالا‌های اساسی، ضروری و به‌ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد و این موضوع بطور جدی پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون هم از طریق سامانه نیما ارز تأمین می‌کنیم و هم صادرکنندگان بطور مستقیم ارز واردکنندگان را تأمین می‌کنند و با هم ارتباط برقرار کرده‌اند. تجار باید به‌دور از شرایط تحریمی غیرقانونی بتوانند راحت تجارت و ارز را جابجا کنند. این اختیار را به صادرکنندگان و واردکنندگان دادیم اما آمار و اطلاعات در بانک مرکزی ثبت می‌شود و آن را کنترل می‌کنیم. به‌رغم فشار حداکثری علیه ایران سال جاری هم مانند سال قبل کالا‌های اساسی، ضروری و مواد اولیه را تأمین می‌کنیم. در همین دو ماه اول سال به‌رغم همه مشکلات حدود 3 میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین کردیم و امیدواریم در ماه‌های آینده این روند بهتر شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ