کد خبر: ۱۵۴۰۰۳
۰:۰ - ۱۳۹۹/۳/۱۱

ارزش جایگزینی زر ماکارون، افزایش سرمایه و تقسیم سود / نکات مهم صنعت و شرکت
مدیرعامل و مالک ۱۰ درصدی شرکت توضیح داد :

ارزش جایگزینی زر ماکارون، افزایش سرمایه و تقسیم سود / نکات مهم صنعت و شرکت

مدیرعامل و مالک ۱۰ درصدی شرکت زر ماکارون درباره ارزش جایگزینی ، سیاست تقسیم سود ، افزایش تولید و قیمت محصولات و کاهش بهای تمام شده و... توضیح داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن امینی با اشاره به افزایش قیمت محصول در سال ۹۹ اعلام کرد : بر اساس سامانه ۱۲۴ ( سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ) قیمت ماکارونی تغییر کرد و قیمت مصوبه سال ۱۳۹۹ اسپاگتی ۷۰۰ گرمی که ۵۵ درصد تولید را به خود اختصاص داد به ۷۸۰۰ تومان افزایش داد. بدین ترتیب ۴ نوع محصول ماکارونی و اسپاگتی با ۴۳ درصد افزایش قیمت ، نسبت به قیمت مصوبه سال ۹۸ روبه رو شدند .قیمت محصول داخلی هنوز با توجه به قیمت محصولات مشابه خارجی با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان ، قیمت نازلی است.

امینی در پاسخ به سوال مبنی بر تعویق عرضه اولیه غزر  گفت: افزایش قیمت ماکارونی در بازار باعث تعویق در عرضه اولیه شد چرا که این افزایش قیمت در کدال ابهاماتی ایجاد می‌کرد که باید اطلاعاتی نسبت به آن اصلاح می‌شد پس از انجام این اقدمات عرضه اولیه غزر انجام خواهد شد. زمان مجدد عرضه اولیه نماد غزر را بورس باید تعیین کند.

وی در مورد ارزش جایگزینی توضیح داد : ارزش ماشین آلات شرکت با نرخ ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و بدون محاسبه برند است . همچنین شرکت هیچ گونه تعهد ارزی ندارد .

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سرمایه در برنامه کار است، گفت : شرکت در نظر دارد افزایش سرمایه از طرق مختلف را مورد بررسی قرار دهد و افزایش سرمایه در دستور کار مجمع فوق العاده خواهد بود که پس از بررسی از طریق کدال اعلام خواهد شد .

امینی در مورد برنامه افزایش تولید هم گفت: زر ماکارون به عنوان بزرگترین بخش خصوصی از سال ۹۶ با افزایش ظرفیت تولید در حوزه ماکارونی به بیش از ۴۵۰ هزار تن در سال ظرفیت زیادی برای تبدیل گندم به عنوان محصول استراتژیک به محصولاتی با ماندگاری بالا ایجاد کرده است. در نظر است سال جاری،  تولید را به بیش از ۶۵ درصد افزایش یاید و فروش ۱۸۱ هزار تنی سال گذشته به ۳۰۰ هزار تن برسد. البته بودجه مورد قبول بورس به میزان ۲۴۵ هزار تن و محتاطانه فرض شده است.

وی در مورد شرکت بورسی گلوکوزان در مجموعه هلدینگ هم توضیح داد : با توجه به اینکه محصولات این شرکت مشابه شرکت غلات زر بوده و می تواند در تولید تعامل داشته باشد ، مدیریت این شرکت از طریق شرکت توسعه صنعتی غذایی زر در اختیار گرفته شد.

مدیرعامل شرکت ، سیاست تقسیم سود شرکت را حدود ۹۰ درصد عنوان کرد و افزود: سیاست شرکت بر اساس بازارگردانی سهام شرکت با منابع آزاد شده و حمایت از سهامداران جدید در نوسانات بازار است .

امینی در مورد کاهش بهای تمام شده هم گفت: در امیدنامه ، قیمت خرید یک کیلو آرد ۳۷۰۰ تومان برآورد شده بود که خرید ۳۵۰۰ تومانی منجر به کاهش قیمت مواد اولیه شده و در سود تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه افزود : در حال حاضر ۵۰ میلیارد تومان از سهام شرکت در قالب سهام ترجیجی به تعدادی از کارکنان هلدینگ زر به صورت رایگان تخصیص داده شد.

اهداف شرکت از ورود به بورس

مرتضی سلطانی بنیان گذار و رئیس هیات مدیره گروه صنعتی زر نیز هدف از ورود "غزر" به بورس را تامین منابع مالی برای طرح توسعه شرکت و مشارکت مردم اعلام کرد و افزود : شرکت برای افزایش ظرفیت روزانه از ۱۵۰۰ به ۲۵۰۰ تن در بازه ۵ ساله ، نیاز به منابع مالی دارد که تامین آن از طریق بورس مدنظر است . با اجرای این طرح به اولین تولید کننده ماکارونی با تولید بالای ۲۰۰۰ تن  در سطح دنیا تبدیل خواهد شد . دومین هدف برای ورود به بورس ، مشارکت با مردم است که با ورود بورس می توان مردم را در این طرح اقتصادی و منافع حاصل از آن  شریک کرد .

نکات مهم صنعت و شرکت

-سرمایه شرکت ۱۶۲ میلیارد تومان است.  فروش شرکت در سال گذشته با رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ به ۹۷۲ میلیارد تومان رسیده درحالی که بهای تمام شده به ۱۱۳ درصد افزایش یافته است . افزایش فروش و کنترل بهای تمام شده منجر به سود ۲۳۰ میلیارد تومانی در سال گذشته شده که ۱۴۳۸ ریال سود هر سهم خواهد بود . این سود ۱۸۷۰ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است .

- برآورد شرکت برای سال جاری فروش ۲۴۵ هزار تن است که مدیریت برنامه تولید ۳۰۰ هزار تنی را دارد. فروش ۱۹۶۲ میلیارد تومان و بهای تمام شده ۱۲۴۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

- ۹۰ درصد از بهای تمام شده سال گذشته ۵۶۷ میلیارد تومانی مربوط به هزینه مواد اولیه ، ۳.۲ درصد دستمزد مستقیم مصرفی و ۸.۲ درصد سربار تولید است .

- تمامی مواد اولیه، داخلی بوده و مهمترین ماده اولیه آرد است که ۷۶ درصد هزینه مواد را تشکیل می دهد . در سال گذشته هزینه خرید آرد ۳۹۲ میلیارد تومان بوده که در سال مالی اخیر ۳۹۲۸ تومان به ازای هر کیلو خریداری شده است . مدیریت شرکت در معارفه از کاهش قیمت در سال مالی جاری خبر  داده است . ۱۹۲ هزار تن آرد در سال گذشته مصرف شده است .

- در سال مالی گذشته هزینه مالی شرکت ۵۷ میلیارد تومان و سود سپرده های بانکی حدود ۱۰ میلیارد تومان و ۲۰ میلیارد تومان سایر درآمدهای غیر عملیاتی بودند.

-سال ۹۴ با طرح توسعه شرکت تولید از ۱۵۰ به ۱۵۰۰ تن در روز افزایش پیدا کرد و زرماکارون به بزرگترین تولید کننده ماکارونی ایران و بین ۱۰ برند بزرگ دنیا شناخته شد. شرکت در برنامه افزایش تولید ۲۵۰۰ تنی در برنامه پنج ساله را در نظر دارد که به بزرگترین تولیدکننده این صنعت در دنیا تبدیل خواهد شد .

- زرماکارون با افزایش تعداد سیلوهای غلات ، بالاترین توان ذخیره سازی یکجا را کسب کرده و با راه اندازی ۵ خط تولیدی آرد نیز در مقام نخست بیشترین ظرفیت تولید یکجای انواع آرد در ایران را دارد .

- قیمت ماکارونی به ازای هر کیلو ۸ هزار تومان بود که با مصوبه اخیر به ۱۱ هزار و ۱۵۰ تن افزایش یافته است که البته به قیمت های محصولات وارداتی حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان ، قیمت نازلی است .

-سالانه حدود ۱۳.۵ میلیون تن ماکارونی در سراسر جهان تولید می شود که ۵۰ درصد آن در کشورهای اروپایی ، ۱۲.۳ درصد در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی ، ۱۶.۱ درصد در کشورهای آمریکای شمالی ، ۴.۴ درصد در کشورهای خاورمیانه و ۴.۳ در آفریقا در دیگر کشورهای آسیایی تولید می شود. ایتالیا با تولید ۳ میلیون تن ، بزرگترین تولید کننده ماکارونی جهان است .

- در ایران حدود ۳۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ تولید ماکارونی مشغول فعالیت هستند . ظرفیت تولید ماکارونی در ایران ۸۷۶ هزار تن است که ۳۴۸ هزار تن در سال ۹۸ تولید و فروش شده است . زرماکارون با در اختیار داشتن ۵۱ درصد  سهم بازار ایران ، بزرگترین تولید کننده است . مانا با ۱۹ درصد و تک ماکارون با ۱۷ درصد و ۱۲ درصد سایر تولید کنندگان ، بازار را در اختیار دارند .

-در سال های اخیر به دلیل افزایش هزینه های خانواده ها ، مردم را به مصرف کالاهای خوراکی متناسب با بودجه خانوار متمایل کرده که مصرف پاستا و ماکارونی را افزایش داده است .

با توجه به برررسی سال های ۹۶ و ۹۷ ، رشد مصرف در بازار پاستا حدود ۴ بود و با توجه به افزایش رقبای بازار پاستا و ورود سرمایه گذاری های جدید ، رقبا اقدام به  سهم گیری از بازار خواهند کرد و این موضوع منجر به رقابتی شدن بازار خواهد شد.  ولی با توجه به جایگاه زر ماکارون زنجیره ارزش ایجاد شده ، قدرت و توانایی رقابت ، تهدید خاصی متوجه شرکت نیست .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ