کد خبر: ۱۵۴۰۱۵
۹:۵ - ۱۳۹۹/۳/۱۰

تحلیل و پیش بینی سه کارشناس از آینده کوتاه و بلندمدت بورس

تحلیل و پیش بینی سه کارشناس از آینده کوتاه و بلندمدت بورس

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی دلایل شکل گیری دوران رکود و افزایش عرضه ها ، آینده کوتاه و بلندمدت بورس را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در روزهای گذشته با کاهش قیمت اکثر شرکت ها و نزول شاخص به محدوده 938 هزار واحدی ، موجب نگرانی برخی فعالان مخصوصا" سهم اولی ها شده اما سه کارشناس بازار سرمایه با انتشار مطالبی در دنیای اقتصاد و بررسی دلایل شکل گیری دوران رکود و افزایش عرضه ها ، آینده کوتاه و بلندمدت بازار را پیش بینی کردند.

چند نشانه برای پایان اصلاح و بهبود اوضاع

در این رابطه علیرضا تاجبر مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین ، اعلام کرد: بازار سرمایه در یکسال اخیر همه بازارهای موازی را پشت سر گذاشته و بازده خیره‌کننده‌ای را برای خیل عظیم سرمایه‌گذاران تازه وارد به بار آورده است. روند بازده بورس از ابتدای سال ، شتابی بالا داشت که تا حدی به نگرانی کارشناسان منجر شد و نیاز به اصلاح و کاهش شیب صعودی در شاخص مشهود بود. در این میان مباحث مربوط به آزادسازی سهام عدالت و ابهامات جاری در این مورد، بهانه‌ای برای اصلاح بازار فراهم آورد.

البته اینکه در هر دو روند صعودی و نزولی شاهد رفتارهای هیجانی و توده‌وار باشیم، جای تاسف و تامل دارد و وابستگی تصمیم سرمایه‌گذاران به وجود صف خرید و فروش یکی از نشانه‌های بالغ نبودن بازار و لزوم فرهنگ‌سازی است.

در هر صورت درحال حاضر، اصلاح خوبی را در بسیاری از صنایع تجربه کرده‌ایم و خوشبختانه نه تنها پولی از بازار خارج نشده بلکه همچنان شاهد ورود پول از سوی افراد حقیقی هستیم. وضعیت صادرات بهبود قابل توجهی داشته و نرخ‌های جهانی هم وضعیت مناسبی دارند. بازارهای موازی همچنان جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارند و انتظار شرایط تورمی همچنان برقرار است.

تمام موارد فوق، بیانگر ظرفیت بالای بازار سرمایه برای سودآوری و رشد است. البته همچنان ابهاماتی درخصوص سهام عدالت و نحوه مدیریت آن برقرار است و تا زمان رفع این ابهامات، بسیاری از افراد در سرمایه‌گذاری و به خصوص خرید سهام موجود در سبد عدالت، احتیاط می‌کنند.

این دسته از سهام جزو بنیادی‌ترین و بهترین سهام بازار بوده و بسیاری از شرکت‌های معظم، مترصد خرید بلوک این سهام و کسب کرسی مدیریتی در این شرکت‌ها هستند. بنابراین سهام عدالت در صورت مدیریت صحیح، می‌تواند به فرصتی برای بازار و محرکی برای رشد شاخص تبدیل شود. از این رو بازار سرمایه در سال جاری نیز بالاترین بازده را خواهد داشت. هر چند در کوتاه مدت با فراز و فرودهایی مواجه خواهد شد.

عامل تعیین‌کننده روند کوتاه‌مدت بازار

شروین شهریاری هم اعلام کرد: بازار سهام در هفته گذشته با وجود دارا بودن سه روز کاری کمتر به روند منفی ادامه داد تا با کاهش ۵ درصدی شاخص کل، افت دماسنج تالار شیشه‌ای از نقطه اوج ۲۲ اردیبهشت از ۱۰درصد فراتر رود. با این حال در روز چهارشنبه نشانه‌های اولیه از تعادل بازار پس از افت سنگین اخیر قابل رصد بود.

طبق تعاریف مرسوم در بازارهای مالی در زمینه میزان افت از قله قیمت‌ها، بورس تهران اکنون وارد مرحله اصلاحی شده و در صورت ادامه این روند و افت شاخص به محدوده کمتر از ۸۴۰ هزار واحد، می‌توان از سناریویی سخن گفت که در آن تحت عنوان ورود به فاز خرسی (Bear Market) یاد می‌شود که مقارن با تشدید افت قیمت‌ها در بازارهای مالی است. شرایطی که با مختصات رفتاری فاز اصلاحی متفاوت است.

در بحث دلایل افت کنونی علاوه بر گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار ۱۲ ماهه شرکت‌ها به عواملی همچون احتمال افزایش نرخ سود اوراق بدهی و نیز آماده‌ سازی برای عرضه سهام عدالت اشاره می‌شود. با توجه به سطح عمومی قیمت‌های سهام از یکسو و فروکش کردن تب ورودی نقدینگی جدید از سوی دیگر انتظار می‌رود برخورد سنگین عرضه و تقاضا در این هفته تعیین‌کننده روند کوتاه‌مدت بازار باشد.

اتفاق جالب در بیشترین اصلاح شاخص در یک‌سال و نیم اخیر

حسام حسینی هم اعلام کرد: پس از تجربه سقف نسبی شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار واحد، شاهد اصلاح ۱۰ درصدی تا ابتدای معاملات چهارشنبه ۷ خرداد بودیم که بیشترین اصلاح از سقف قیمتی در یک‌سال و نیم اخیر به شمار می‌رود.

اتفاق جالب ، اصلاح نابرابر در سهام شرکت‌ها است. به‌طوری که در برخی سهام بزرگ ، کاهش‌های ۳۰درصدی هم ثبت شد که پس از این اصلاح مناسب، جذابیت نسبی در برابر سایر سهام ایجاد می‌شود که بازگشت قیمت آنها، زمینه‌ساز جو کلی مثبت در بازار می‌شود.

اما به نظر می‌رسد بازار سهام در هفته پیش‌رو ، شاهد دو دوره متفاوت باشد و اوایل هفته مثبت و اواخر هفته را منفی سپری کند. در واقع صعود نسبی شاخص و قیمت سهام پس از ریزش‌هایی که در پی تشکیل سقف‌های قابل توجه ایجاد شده‌اند اغلب سبب ایجاد "دام خوش‌بینی" می‌شود که افراد خوش‌بین را با این فرض که این اصلاح نیز مثل تمام اصلاح‌های کوتاه گذشته با روند صعودی پرقدرت‌تری تداوم می‌یابد در دام خرید سهام می‌اندازد که در صورت بازگشت به روند منفی، این دام خوش‌بینی جای خود را به ترس و فروش سهام می‌دهد.
 
به نظر می‌رسد  این هفته شاهد روندی مثبت تا محدوده پایین‌تر از یک میلیون واحد و سقف قبلی باشیم اما از اواخر هفته به مرور شاهد تشدید عرضه‌ها و بازگشت دوباره بازارسهام به دوره اصلاح باشیم.
 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ