کد خبر: ۱۵۴۰۸۶
۰:۰ - ۱۳۹۹/۳/۱۲

سه ماده اولیه شرکت فرابورسی ۱۳۵ تا ۱۸۸ درصد گران تر شد

سه ماده اولیه شرکت فرابورسی ۱۳۵ تا ۱۸۸ درصد گران تر شد

شرکت آرتاویل تایر باتوجه به تغییر گروه ارزی مواد اولیه خارجی صنعت تایر از افزایش ۱۳۵ تا ۱۸۸ درصدی نرخ سه ماده اولیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت آرتاویل تایر درباره ابلاغیه جدید وزارت صنعت مبنی بر تغییر گروه ارزی مواد اولیه خارجی صنعت تایر از اولویت یک به دو اعلام کرد: طبق بررسی،  30 درصد ارزش ریالی خرید مواد اولیه شرکت در سال گذشته از خارج و با ارز اولویت یک بوده که از این پس ارز خرید آن به صورت اولویت دوم (نیمایی) خواهد بود. ضمناً سهم کل مواد اولیه مصرفی در بهای تمام شده حدوداً 78 درصد است.

قیمت قبلی کائوچو طبیعی ،مواد شیمیایی و استیل کورد 12.1 میلیارد تومان بوده که در قیمت جدید از 10 خرداد به 34.2 میلیارد تومان رسیده است. مبلغ کل خدمات - مواد خربداری شده در سال مالی قبل 129.8 میلیارد تومان بوده است.

براین اساس، "پارتا" بنا به درخواست سازمان بورس مبنی بر ارائه تفکیکی قیمت مواد خارجی در سال 98 و 99 را اعلام کرد.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران نیز گفته است: با توجه به اینکه حدود 40 درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وارداتی است قیمت این محصول با افزایش 3 برابری روبرو می‌شود که اثرات آن در قیمت تمام شده مشاهده خواهد شد. لذا بانک مرکزی تسهیلاتی برای این صنعت در نظر گیرد تا حداقل در اولین چرخه تولید با کمترین مشکل مواجه شویم.

پیامد اصلی این مسئله در نهایت متوجه مصرف کننده خواهد بود و ممکن است موجب اختلال در بازار شود. چون برخی فروشندگان تا روشن شدن قیمت‌ها از فروش محصول خودداری می کنند که در نتیجه سطح قیمت‌ها تغییر خواهد یافت. با توجه به اختلاف قیمت 40 تا 60 درصدی بازار و کارخانه حتی اگر میزان ارز جدید در قیمت تمام شده تایر اعمال شود باز هم قیمت آن ارزان‌تر از بازار خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ