کد خبر: ۱۵۴۰۹
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۶/۲۷

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای فروش نفت وارد فاز مذاکره شد
مدیرعامل شرکت نفت :

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای فروش نفت وارد فاز مذاکره شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد ایران برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت در دوره پساتحریم در حال مذاکره با کشورها و شرکت های متقاضی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم ، رکن الدین جوادی با اشاره به اینکه ذخایر شناخته شده نفتی در اختیار شرکت فلات قاره حدود 100 میلیارد بشکه (15 درصد ذخایر نفتی) شد گفت با یک برنامه درست می توان ظرفیت تولید فعلی را که 500 هزار بشکه در روز است را به 800 هزار بشکه رساند.

وی درباره پایانه نفتی خارک در زمان پساتحریم گفت: این پایانه نفتی آمادگی کامل را دارد، بازسازی ها به طور کامل انجام شده است و تاسیسات موجود قابلیت اینکه بتواند در بخش صادرات ظرفیت قبل از تحریم را فراهم کند دارد.

معاون وزیر نفت درباره افزایش تولید گاز از فازهای در حال توسعه میدان پارس جنوبی گفت: تا نیمه مهرماه ظرفیت تولید فاز 15 و 16 پارس جنوبی کامل می شود و این دو فاز به طور رسمی در پایان این ماه توسط رئیس جمهور افتتاح می شود. اواخر بهمن یا ابتدای اسفند نیز این برنامه برای فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تکرار خواهد شد. همچنین یک ترین (ردیف) از فازهای 19 و یک ترین نیز از فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تا پایان امسال وارد مدار تولید می شود.

جوادی درباره افزایش تولید 500 هزار بشکه ای صادرات نفت  ایران بعد از لغو تحریم ها در شرایطی که عرضه از تقاضا پیشی گرفته است و قیمت ها کاهش یافته است گفت: دو بحث موازی وجود دارد؛ یکی روند قیمت نفت است مستقل از این که ایران به تولید پیش از تحریم خود برگردد یا نه. کماکان افت قیمت نفت محتمل است و علت آن هم عرضه بیش از تقاضا است.

وی افزود: از سوی دیگر بحران های اقتصادی در برخی کشورها به ویژه کشور چین، آثار و تبعاتی را در بخش تولید و مصرف خواهد گذاشت. مقوله قیمت مقوله ای نیست که افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت تعیین کننده آن باشد. ما نباید دچار این محاسبه غلط شویم که به دلیل پایین بودن قیمت نفت از جایگاه و سهم خود بگذریم. ارزیابی من این است که قیمت نفت زیر 40 تا 45 دلار در هر بشکه نخواهد آمد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سؤال تسنیم که آیا ایران مذاکره با کشور و یا شرکت های دیگر برای افزایش 500 هزار بشکه ای صادرات نفت در پساتحریم دارد گفت: مذاکراتی صورت گرفته است اما اعلام نام کشورها بعد از انعقاد قرارداد با آنها خواهد بود.ارزیابی ما این است که یک ماه پس از تحریم هم افزایش تولید 500 هزار بشکه ای خواهیم داشت و هم این مقدار را به فروش خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مذاکرات با هندی ها برای توسعه فرزاد "ب" گفت: مذاکره با هندی ها مدت هاست در جریان است. فراز و نشیب هایی داشته است و توقف آن ناشی از طرف هندی بود که به دلیل تحریم عملیات اکتشافی را متوقف کردند اما دوباره اظهار تمایل کردند و برنامه خود را برای توسعه این میدان داده اند البته ما نیز با آنها جدی هستیم.

جوادی با اعلام اینکه قراردادهای نفتی جدید برای اولین بار در ایران رونمایی می شود گفت: البته رونمایی از این قراردادها در لندن هنوز لغو نشده و البته هنوز نهایی هم نشده است. بنابراین اواسط آبان اولین کنفرانس و کنفرانس مکمل آن نیز یکی دو ماه بعد از آن برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد: به جز میدان فرزاد ب که با هندی ها مذاکره انجام شده است قول هیچ میدانی را به شرکت های خارجی نداده ایم البته اظهار علاقه ها را تنها شنیده ایم.

وی حجم نفت روی آب ایران را کمتر از 10 میلیون بشکه دانست و گفت: تولیدکنندگان زمانی که تقاضا کاهش می یابد اقدام به ذخیره سازی نفت خود هم روی آب و هم خشکی می کنند تا مانور عملیاتی داشته باشند. این یک عرف است و ما هم مستثنی از این عرف نیستیم.

معاون وزیر نفت با اظهار اینکه سرمایه گذاری در صنعت نفت به شدت کاهش یافته است گفت: علت آن مشکلات اقتصادی است. در پایان برنامه پنج ساله رقم سرمایه گذاری در این مدت اعلام خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ