کد خبر: ۱۵۴۱۱۹
۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۳/۱۲

آخرین وضعیت معاملات فولادی در بورس کالا و اثر مثبت کاهش دخالت

آخرین وضعیت معاملات فولادی در بورس کالا و اثر مثبت کاهش دخالت

کاهش مداخله دستوری در بازار از یکسو با رشد عرضه‌ مصنوعات فولادی در بورس کالا همراه شد و از سوی دیگر توجیه سفته‌بازی و واسطه‌گری را از رمق انداخت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حذف مداخله قیمتی در بازار فولاد به کاهش نرخ منجر شده و رفته رفته آرامش بیشتری در بازار حاکم می‌ شود که نشان می‌دهد حذف نرخ‌گذاری دستوری با افزایش شفافیت معاملاتی همراه است و در نهایت به عادلانه‌تر شدن بازار و منطقی‌تر شدن قیمت‌ها منجر می‌شود.

بر اساس این گزارش، شمش فولادی در بورس کالا از اواخر فروردین‌ تا اواسط هفته گذشته در شرایطی که قیمت‌های جهانی به نسبت کاهشی بوده رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

مداخله قیمتی در این مدت نه تنها به حمایت از مصرف‌کننده نهایی منتهی نشد بلکه با فشار بر تولیدکنندگان بزرگی که سهام آنها بعضا در زمره سهام عدالت داد و ستد می‌شود حتی به منافع بخش مهمی از مردم ضربه زد. اما کاهش مداخله دستوری در بازار از یکسو با رشد عرضه‌ مصنوعات فولادی در بورس کالا همراه شد و از سوی دیگر توجیه سفته‌بازی و واسطه‌گری را از رمق انداخت.

این تجربه در بازار فولاد شاید تلنگری باشد برای کارشناسان این حوزه که نشان می‌دهد نرخ‌گذاری دستوری با توجیه حمایت از مصرف‌کننده نهایی و تولید داخلی، خیال باطلی است که نه تنها نتیجه معکوسی به همراه دارد بلکه قیمت‌ها را متشنج خواهد کرد.

از ابتدای هفته گذشته تا پایان معاملات روز 11 خرداد ، 648 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که حدود 267 هزار تن مربوط به شمش (بلوم) و باقی عرضه‌های معامله‌شده شامل انواع ورق و مقاطع طویل فولادی بودند.

در برابر عرضه‌های 664 هزار تنی بورس کالا طی این مدت حدود یک میلیون و 312 هزار تن تقاضا وجود داشت که موجب معامله شدن 97 درصد عرضه‌ها در بازار فیزیکی بورس کالا شد. تقاضای هیجانی هفته گذشته از ابتدای هفته جاری روند منطقی پیدا کرده و سیر کاهشی داشته است.

با توجه به تعطیلی‌های هفته گذشته ، تنها 3 روز کاری برای معاملات محصولات فولادی در بورس کالا وجود داشت و اماحدود یک‌ میلیون تن تقاضا به ثبت رسید. در حالی که به دنبال کاهش قیمت‌ها که از ابتدای هفته جاری آغاز شد این میزان تقاضا با وجود گذشت 2 روز به 292 هزار تن رسید. این تفاوت حدود 800 هزار تنی تقاضا ، گواه التهاب واردشده به بازار از سوی هجوم متقاضیان به خرید محصولات فولادی از بورس کالا است.

قرار گرفتن بازار در مسیر منطقی و حذف قیمت‌های کاذب، خروج سفته‌بازان و خریداران دارای ذهنیت سوداگرانه را رقم زده و وضعیت تقاضا در بورس کالا را به سمت و سوی واقعی‌شدن هدایت می‌کند. این اصلاح سازوکار کشف نرخ در بورس، بازار آزاد فولاد را نیز همسو کرد و موجب شد ازابتدای هفته جاری محصولات فولادی نه تنها در کانال افزایش نرخ ادامه مسیر ندهد بلکه روند کاهشی را نیز در پیش گیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ