کد خبر: ۱۵۴۱۹۷
۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۳/۱۴

عامل اصلی تحرک بورس/پیش بینی بازدهی دو برابری و اقبال به ۴ صنعت مهم
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عامل اصلی تحرک بورس/پیش بینی بازدهی دو برابری و اقبال به ۴ صنعت مهم

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر آزادسازی سهام عدالت بر روند معاملات بورس و عامل اصلی تحرک بازار از پیش بینی بازدهی دو برابری بازار سرمایه نسبت به رقبا و اقبال به ۴ صنعت مهم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اشتیاقی با اشاره به ایجاد تعادل در روند معاملات بورس به ایرنا گفت: اکنون بازار به تعادل رسیده و روال چند وقت اخیر که سهامداران باید در صف خرید یا فروش بطور مداوم معامله می‌کردند به پایان رسیده است.

وی به وجود تعادل در معاملات عمده سهم‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: قیمت‌های کنونی مورد معامله طرفین خریدار و فروشنده نشان می‌دهد بازار تا یک ماه آینده در بین اعداد ٩٥٠ هزار تا یک میلیون و ٥٠ هزار واحد در نوسان باشد اکنون هیجان خرید و فروش در اکثر سهم‌ها فروکش کرده و در حال از بین رفتن است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه منطق بورس ماندگاری شاخص در این محدوده‌ها برای مدت یک ماه است، ادامه داد: در صورتی که انتشار گزارش سه ماهه و بخصوص گزارش تولید و فروش خرداد شرکت‌ها بتواند برآورد خوبی از EPS (میزان سودی که به ازای هر یک عدد سهم شرکت بدست می‌آید) سال ٩٩ داشته باشد بازار رشد دوباره‌ای را بصورت تدریجی در پیش خواهد گرفت.

اشتیاقی به آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر روند معاملات بورس اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه بار روانی آزادسازی سهام عدالت بیشتر از بار واقعی آن خواهد بود بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع تا یک ماه آینده در بازار به سرانجام برسد و شاهد برطرف شدن تاثیر منفی آن در بازار و ادامه رشد شاخص بورس خواهیم بود. عادت هیجان خرید و فروش در بازار در حال برطرف شدن است و سهامداران بصورت تعادلی در حال برآورد سهم‌های خوب در بازار هستند.

وی با اشاره به محدود بودن اصلاح شاخص بورس در بازار توضیح داد: شاخص بورس ممکن است تا یک ماه آینده از عدد کنونی ٩۹۶ هزار واحد تا منفی یا مثبت هفت درصد در نوسان باشد و به حرکت ادامه دهد. با حرکت شاخص بورس در بین این دو عدد نمی‌توان گفت بازار به کمتر از ارزش ذاتی رسیده یا باعث ایجاد حباب شده بلکه شاهد ایجاد نوعی تعادل در بازار خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: دیگر نمی‌توان از بازار انتظار رشد چند وقت اخیر را داشت با توجه به اینکه بورس عقب‌ماندگی نسبت به سایر بازارها را جبران کرده بنابراین به نظر می‌رسد بازدهی بازار تا پایان سال نهایتا دو برابر سایر بازارها باشد بدین معنا که اگر بازدهی بازار مسکن، طلا و سکه ٢٠ درصد باشد بازار سرمایه ٤٠ درصد خواهد بود.

اشتیاقی عامل اصلی تحرک بازار را نرخ دلار نیمایی اعلام کرد و گفت: اگر نرخ دلار نیمایی که اکنون ١٥ هزار و ٧٠٠ تومان است به قیمت ١٨ هزار تومان برسد بازار تا پایان سال بیش از ٣٢ درصد رشد می‌کند و شاخص بورس تا کانال یک میلیون و ٤٠٠ هزار واحد رشد خواهد کرد. اگر دلار نیمایی بر روی عدد ١٥ هزار تومان بماند شاخص بورس در کانال یک میلیون واحد در نوسان است اما اگر افزایش یابد بازار تا دو برابر آن رشد خواهد کرد.

به گفته وی، اگر صنایع بزرگ بازار مانند "فولاد و فملی" که سودآور هستند اقدام به تجدید ارزیابی بر دارایی کنند در کنار افزایش قیمت دلار نیمایی و تاثیر آن بر شاخص بورس، بازار رشدی را تجربه می‌کند و تا حدود کانال دو میلیون واحد خواهد رفت در غیراین صورت شاخص بورس تا پایان سال در کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد در نوسان خواهد بود.

اشتیاقی گفت: معاملات بازار امروز مانند دیروز متعادل خواهد بود، اتفاق خاصی که بتواند منجر به شکل گیری صف های فروش طولانی شود، رخ نخواهد داد و اکثریت سهام بصورت متعادل در حال معامله خواهند بود. قیمت‌ها برای فروش در بازار چندان بالا نیستند که سهامداران بخواهند به منظور شناسایی سود اقدام به فروش کنند. با توجه به وجود تعادل در بازار ریسک فروش در وضعیت کنونی افزایش می‌یابد زیرا ممکن است سهامداران روز شنبه به دلیل افزایش تقاضا قادر به خرید در بازار نباشند. اقبال بازار با توجه به شرایطی که اکنون مشهود است بیشتر به سمت صنایع پالایشگاهی، فلزی، بانکی و معدنی خواهد رفت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» محبت | ساعت ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۳/۱۶
0
0
پاسخ
بورس بسیار پیشرفت خواهد کرد
اینا میخوان سهام عدالت رو خودشون بخرن تو ارزانی تا گرون نشه
» ناصر | ساعت ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۳/۱۶
0
0
پاسخ
بورس یک میلیون و چهارصد هزار واحد تا اخر تیر میرسه
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ