کد خبر: ۱۵۴۳۴۱
۰:۱ - ۱۳۹۹/۳/۱۹

حاشیه مهم افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران / سه پیشنهاد و درخواست از سازمان
تعدادی از سهامداران به بورس پرس اعلام کردند:

حاشیه مهم افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران / سه پیشنهاد و درخواست از سازمان

تعدادی از سهامداران با اعلام نکاتی در مورد افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی پتروشیمی گچساران و پنهان کاری ۴۵ روزه مالکان اصلی و طرح سه پیشنهاد، خواهان رسیدگی سازمان بورس و دیگر مراجع شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تعدادی از سهامداران مدعی شدند هلدینگ پتروشمیی خلیج فارس در باره افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی پتروشیمی گچساران و نقش شرکت های تحت مالکیت ، جریانی را شکل داده اند که باید توسط سازمان بورس و دیگر نهادها مورد بررسی قرار گیرد.

براساس این گزارش ، موارد اعلامی درحالی مطرح شده که جعفر ربیعی مدیرعامل "فارس" در تماس خبرنگار بورس پرس به این جمله اکتفا کرد که هلدینگ فارس به دلیل مالکیت اندک در پتروشیمی گچساران ، هیچ نقشی در مورد افزایش سرمایه ندارد.

با این حال ، انتظار می رود مدیران این هلدینگ و همچنین شرکت پترول و دیگر مسئولان مرتبط ، برای تنویر افکار عمومی ، اقدام به اعلام توضیحات کنند و بورس پرس آماده دریافت نظرات و پاسخ ها است.

قضیه افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی و پنهان کاری ۴۵ روزه

شرکت های پتروشیمی ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن با مالکیت به ترتیب ۲۲.۳ ، ۲۲.۳، ۲۱.۱۴ و ۱۸.۶ درصدی در مجمع فوق العاده ۱۹ فروردین سال جاری پتروشیمی گچساران ، افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی ( از ۴۹۰ میلیارد تومان به بیش از ۵.۲۹ هزار میلیارد تومان) و از محل آورده نقدی و مطالبات را تصویب کردند .

اما این افزایش سرمایه برای مدت ۴۵ روز از سهامداران خرد پنهان ماند تا اینکه سوم خرداد ، شرکت های پتروشیمی ممسنی و کازرون و ۶ خرداد شرکت پتروشیمی دهدشت ، اقدام به شفاف سازی و اعلام کردند افزایش سرمایه به تصویب رسیده اما در کمال تعجب مدعی شدند توان مالی مشارکت در این تامین را ندارند .

جالب تر از آن شفاف سازی شرکت پترول ، مالک ممسنی و کازرون هم ۷ خرداد است که اعلام کرده هیچ برنامه ای جهت مشارکت در افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران ندارد اما از مشارکت دیگر سهامداران استقبال خواهد کرد. این درحالی است که سهامداران ، همچنان منتظر شفاف سازی مالک اصلی این شرکت ها یعنی هلدینگ خلیج فارس هستند اما دریغ از یک خط شفاف سازی.

بنابراین تاکنون مشخص نیست از چه محلی فشار بر هیئت مدیره این شرکت ها وارد شده که آنها را مجاب به امضاء صورت جلسه مجمع فوق العاده جهت افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران کرده اند تا بتوانند مالکیت پتروشیمی گچساران را از اختیار این شرکت ها و هزاران سهامدار خرد در بیاورند و بار دیگر با دعواهای جناحی ، مایه زیان هزاران سهامدار را فراهم آورند.

این اتفاق درحالی رخ داده که هلدینگ خلیج فارس با در دست داشتن ۷۰ درصد از سهام پترول و مالک تمام کرسی های مدیریتی ممسنی ، کازرون، دهدشت و بروجن به صورت تلفیق و ۱۰ درصد به صورت مستقیم مالک اصلی پتروشیمی گچساران بوده و درصد اندکی از پتروشیمی گچساران در اختیار سهامداران غیر از گروه هلدینگ خلیج فارس است .

پس این نتیجه حاصل می شود که هیچ توجیه منطقی برای اینکه بزرگترین هلدینگ نفتی و پتروشیمی ایران و شرکت های تحت مالکیت آن در افزایش سرمایه مشارکت نکنند، نیست . غیر از امکان دعوای مدیریتی و قدرت نمایی مدیران.

با توجه به اینکه در صورت عدم مشارکت پتروشیمی ممسنی ، کازرون، دهدشت و شرکت پترول ، درصد مالکیت آنها در پتروشیمی عظیم گچساران به مقدار ناچیزی تقلیل پیدا خواهد کرد پس با توجه به شرایط سهامداری و مالکیت هلدینگ خلیج فارس این افزایش سرمایه جز زیان هزاران سهامدار خردی که ۱۳ سال برای به بار نشستن پتروشیمی گچساران صبوری کرده اند هیچ نفعی ندارد .

آن هم شرکتی  که با تولید یک میلیون تن اتیلن و ۱۰۰ هزار تن C3 هر روز به راه اندازی نزدیک تر و پیش بینی می شود با شروع بکار ، دارای ارزش واقعی ۲۰ هزار میلیارد تومانی شود.

از طرف دیگر مشکلات قانونی متعددی گریبان گیر این افزایش سرمایه است. از جمله اینکه هلدینگ خلیج فارس به صورت مستقیم و غیر مستقیم هم فروشنده حق تقدم، هم خریدار حق تقدم ها و حتی قیمت گذاری هم توسط خود مجموعه انجام خواهد شد .

سه پیشنهاد برای حل موضوع

بنابراین برای رفع موانع قانونی سهامداران چند پیشنهاد کاربردی قابل طرح است تا هم سوءتفاهمات رفع و هم همه مراحل قانونی طی شود و سهامداران خرد به حق قانونی مشارکت در افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران یا ارزش گذاری منصفانه برسند:

۱) افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم (صرف سهام)  و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ، برون سپاری پروژه ها و واگذاری پروژه ها به مردم .

۲) هماهنگی سهامداران عمده و دست کشیدن از قدرت نمایی مدیران و تزریق نقدینگی به شرکت ها جهت مشارکت در افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران

۳) با هدف شفافیت بیشتر شرکت های ممسنی، کازرون و دهدشت، سهم خود در پتروشیمی گچساران را آگهی کرده و به مزایده بگذارند تا شرکت های متمول با توانایی مالی بالاتر نسبت به پترول و هلدینگ خلیج فارس ، سهام پتروشیمی گچساران را با بالاترین پیشنهاد خرید کرده و به صورت مستقل در افزایش سرمایه شرکت کنند.

در آخر بیان این نکته خالی از لطف نیست که گروه توسعه مالی مهر آیندگان ( مالک درصدی از هلدینگ فارس و پترول )، مبین انرژی خلیج فارس ( یکی از زیرمجموعه های هلدینگ فارس ) و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تا قبل از شفاف سازی افزایش سرمایه ، حدود ۲ میلیارد سهم پترول را به ارزش تقریبی حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومان فروخته اند که این موضوع ، فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی بین مالکان و سهامداران خرد را در ذهن سهامداران پررنگ تر می کند.

امید است با پیگیری های به موقع و برخورد قانونی مناسب با مدیران توسط سازمان بورس اوراق بهادار، شورای عالی بورس ، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر مراجع نظارتی ، سهامداران دیگر شاهد چنین اتفاقات غیرقانونی در بطن بزرگترین شرکت های بورسی نباشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ