کد خبر: ۱۵۴۴۱۵
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۳/۲۰

تهدیدهای موثر بورس و دو عامل افت شاخص / پیش بینی صنایع برتر
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تهدیدهای موثر بورس و دو عامل افت شاخص / پیش بینی صنایع برتر

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به تهدیدهای موثر بر روند معاملات بورس از ۲ عامل افت شاخص، پیش بینی صنایع برتر و تلاش سازمان برای بهبود وضعیت هسته معاملات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا تاج‌بر با بیان اینکه بورس همیشه با ریسک ها و تهدیدهای مربوط به خود همراه است به ایرنا گفت: برخی اوقات این ریسک‌ها قوی و جدی می‌شوند و نیاز به شفاف‌سازی و رفع ابهام دارند. اکنون در مورد سهام عدالت این اتفاق در حال رخ دادن است که در کنار مدیریت درستی که صورت گرفت در حال فروخته‌شدن است.

وی افزود: عدم مدیریت صحیح فروش سهام عدالت سهامداران خرد از جمله مسایلی است که می‌تواند به شدت روند معاملات بورس را مورد تهدید قرار دهد که این موضوع به عنوان اصلی‌ترین تهدید بازار تلقی می‌شود.همچنین عدم جذابیت بازارهای رقیب برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به شدت روند معاملات بورس را مورد تهدید قرار دهد که اکنون هیچ نشانه‌ای از این اتفاق در بازار وجود ندارد و روز به روز هم جذابیت آنها در حال کاسته شدن است.

این کارشناس بازار سرمایه به کاهش شتاب رشد شاخص بورس اشاره و عنوان کرد: بازار در چند روز اخیر به رشد قابل توجهی دست پیدا کرد و افت اخیر را جبران کرد. با توجه به اصلاح شاخص بورس اما حجم معاملات روز گذشته قابل توجه بود. در وضعیت کنونی شاهد ورود پرقدرت نقدینگی به بازار از سوی سهامداران حقیقی هستیم بنابراین سرمایه‌گذاران نباید نگرانی خاصی از این منفی‌های کوچک در بازار داشته باشند.

اصلاح کوتاه‌مدت به نفع بورس است

تاج‌بر ادامه داد: اصلاح کوتاه‌مدت که بصورت روزانه در بازار رخ می‌دهد به نفع بازار است و با رشدی که شاخص در اردیبهشت ماه تجربه کرد بازار باید برخی از اصلاحات را تجربه کند. فعالان بازار موافق رشد پرشتاب شاخص طی چند روز متوالی نیستند چنین افت و خیزهایی مناسب روند معاملات بازار نیست. اگر گاهی اوقات به دنبال رشدهایی که در بازار شکل می‌گیرد شاخص، اصلاحاتی را تجربه کند و سهم‌ها دست به دست شوند خیلی بهتر است تا اینکه بصورت بی‌وقفه در مسیر رشد قرار گیرد.

وی توضیح داد: بازار روز گذشته نیاز به استراحت داشت اما در کنار آن شاهد وجود خریداران و ورود نقدینگی قابل توجه از سوی سهامداران حقیقی در بازار بود که این موضوع نشان‌دهنده روند صعودی بازار در روزهای آینده است.

ثبت نام خودرو و آزادسازی سهام عدالت عاملی برای افت شاخص

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین اضافه کرد: عده‌ای برای ثبت‌نام ایران خودرو و سایپا و شرکت در قرعه‌کشی آن پول‌هایی را کنار گذاشته بودند و وارد بورس نکردند اکنون که نتیجه قرعه کشی مشخص شده، مقصد این پول‌ها سپرده‌های بانکی با سودهای پایین یا بازار سرمایه است. به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این پول‌ها در حال ورود به بورس هستند. در کنار این موضوع بازار در چند روز گذشته با ریسک سهام عدالت روبرو بود که بعد از مشخص شدن نحوه فروش و مدیریت مطلوب باعث شد تا ریسک آن به آرامی کاهش و برطرف شود.

صنایع برتر در بورس

تاج بر درخصوص صنایع برتر در بازار تاکید کرد: اقبال بازار بیشتر به سمت سهم‌های بزرگ و دارای نقدشوندگی بالا است و به نظر می‌رسد اقبال به سمت این صنایع در بازار ادامه‌دار باشد. با توجه به رابطه معکوس قیمت جهانی دلار و صنایع کامودیتی محور انتظار داریم در روزهای آینده قیمت جهانی دلار تغییر و با کاهش همراه باشد این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت صنایع کامودیتی محور در بازار و به نفع شرکت‌های بورسی باشد. با توجه به افزایش قیمت ریالی دلار، انتفاع از افزایش نرخ جهانی محصولات و نبود مشکل در تولید و صادرات شرکت ها می‌تواند به عنوان نقطه قوتی در بازار محسوب شوند.

پیش‌بینی روند معاملات بازار

وی با بیان اینکه روند بازار در معاملات امروز متعادل است و به احتمال زیاد دوباره به سمت روند صعودی بازمی‌گردد، گفت: تا مقطعی از زمان سرمایه‌گذاران ترس از روزهای چهارشنبه داشتند و اقدام به عرضه سهام در بازار می‌کردند در حالی که اکنون این مشکل برطرف شده و چند هفته‌ای است که شاهد روند مطلوب بازار در روز چهارشنبه هستیم.

تلاش سازمان برای بهبود وضعیت هسته معاملات

تاج‌بر درخصوص مشکل هسته معاملات در بورس نیز تصریح کرد: سازمان بورس در حال تلاش برای بهبود وضعیت موجود است و اکنون تا حدودی وضعیت هسته معاملات نسبت به دو ماه گذشته بهتر شده است. چندین سال است که از به‌روز رسانی نرم افزار هسته معاملات گذشته بنابراین باید در شرایط فعلی با وضعیت تحریمی که وجود دارد کنار آمد. اما با تدابیر اتخاذ شده مبنی بر افزایش ساعات معاملات، کاهش بار معاملات و محدودیت‌ها تا حدودی وضعیت هسته معاملات بهبود پیدا کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ