کد خبر: ۱۵۴۴۸۰
۰:۰ - ۱۳۹۹/۳/۲۲

درآمد جدید و ۴ هزار میلیاردی بانک‌ها از رشد۵۰ درصدی هزینه پیامک

درآمد جدید و ۴ هزار میلیاردی بانک‌ها از رشد۵۰ درصدی هزینه پیامک

رشد۵۰ درصدی هزینه پیامک ارسالی بانک ها برای سال جاری ، موجب شناسایی درآمد جدید و ۴ هزار میلیارد تومانی این صنعت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل ازتسنیم،‌ افزایش هزینه خدمات پیامکی بانک ها به 15 هزار تومان خبری بود که از سوی دبیرکانون بانک های خصوصی اعلام شد. این درحالی است که بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی مسئول تعیین کارمزد خدمات بانکی است و بعید به نظر می رسد بخشنامه ای مبنی بر افزایش 50 درصدی هزینه پیامک صادر کرده باشد.

بر اساس این گزارش، هزینه هر پیامک بسته به فارسی یا لاتین، خط دایمی یا اعتباری از 88 تا 260 ریال است اگر کل تراکنش های بانکی در سال 200  میلیارد تراکنش باشد و برای 100 میلیارد یعنی نصف آن  پیامک ارسال شود و هر پیام شامل دو پیامک و متوسط هزینه آن 20 تومان باشد کل هزینه شبکه بانکی 2 هزار میلیارد تومان برای این منظور برآورد می شود.

از سوی دیگر حدود 500 میلیون حساب در ایران وجود دارد و اگر نیمی از آنها هزینه 15 هزار تومانی را پرداخت کنند درآمد بانک ها از این محل حدود 3 هزار و 750 میلیارد تومان خواهد بود یعنی تقریباً دوبرابر و دقیقاً 87 درصد بیش از هزینه!

ضمن اینکه روش دریافت مبلغ یکسان از تمام حساب ها عادلانه نیست. اینکه یک نفر هیچ تراکنشی در سال ندارد و آن دیگری دو هزار تراکنش و هر دو مبلغ یکسان پرداخت کنند! اینکه یک حساب جاری همان هزینه را پرداخت کند و حساب مدت دار همان را! اینکه یک حساب 100 میلیارد تومانی همان هزینه را پرداخت کند و حساب 100 هزار تومانی همان را!

سه راهکار برای این مشکل وجود دارد: راهکار اول اینکه شمارشگر پیامک هر حساب داشته باشیم که کمتر از تعداد مشخصی هزینه ای برای مشتری نداشته باشد و پیامک های تعداد بالا هزینه بالاتری پرداخت کنند.

راهکار دوم این است که پیامک های واریز و برداشت وجه روی قبض مشترکان مخابراتی محاسبه شود و بانک ها هزینه ای در این زمینه پرداخت نکنند.

راهکار سوم این است که هزینه از مشتری دریافت نشود. زیرا این هزینه در برابر منافع بانک ها از محل سپرده های مردم ناچیز است همانگونه که به مبالغ کمتر از حد مشتریان سود پرداخت نمی شود!انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ