کد خبر: ۱۵۴۵۷۴
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۳/۲۵

هدف ترامپ از تمدید تحریم تسلیحاتی
تحلیل فارن‌پالیسی از :

هدف ترامپ از تمدید تحریم تسلیحاتی

تحلیلگران ضمن انتقاد از رویکرد ترامپ در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به بررسی عواقب ناخوشایند این اقدام پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی اعلام کرد: ترامپ با این ادعا که رفع تحریم های تسلیحاتی ایران عواقب خطرناکی به همراه دارد تهدید کرده در صورت نیاز به‌ صورت یک‌جانبه عمل کرده و تمامی تحریم‌های سازمان‌ملل را باز می‌گرداند.این اقدام در تضاد کامل با اتحادیه اروپا، چین و روسیه است که خواستار تداوم توافق هستند.

اعضای باقی‌مانده در توافق به‌صورت علنی ادعای آمریکا مبنی بر اینکه هنوز عضوی از برجام است را رد کرده و ایران نیز هشدار داده که در صورت بازگشت تحریم‌ها از توافق هسته‌ای و حتی معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای خارج خواهد شد.

در این صورت مسیر برای ازسرگیری قدرتمند غنی‌سازی اورانیوم در ایران هموار خواهد شد و درب تاسیسات‌ هسته‌ای ایران به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته می‌شود.

این رویارویی نه‌تنها اعتبار توافق هسته‌ای ایران را تهدید می‌کند که در دو سال اخیر همواره در سراشیبی قرار داشت، بلکه مشروعیت شورای امنیت‌سازمان ملل را نیز زیر سوال می‌برد.

سیاست‌های ریسکی دولت ترامپ در مورد ایران می‌تواند همه چیز را نابود کند. اعضای شورای امنیت سازمان‌ملل ممکن است تحت فشار واشنگتن و با بی‌میلی کامل تن به این خواسته دهند اما این به معنای آن نیست که هیچ طرفی به آن پایبند خواهد بود.

ریچاردنفیو که از وی به‌ عنوان معمار تحریم‌های ایران در دولت باراک اوباما یاد می‌کنند در این باره گفت: برای افرادی که با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند یا علاقه‌ای به سازمان‌ملل ندارند فرصتی طلایی است .در بدترین حالت ممکن، توافق از بین می‌رود و سازمان‌ملل نیز به نهادی منسوخ و خنثی بدل خواهد شد که از دید دولت ترامپ حالت بدی نیست.

وی افزود: هیچ سناریویی که در آن روسیه و چین با بازگرداندن تحریم‌های سازمان‌ملل علیه ایران توافق کنند، محتمل نیست و به نظر نمی‌رسد اعضای شورای امنیت هرگونه طرحی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران امضا کنند.

در همین زمان و در پاسخ به خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها ایران نیز به‌صورت محتاطانه‌ای برنامه هسته‌ای را از محدودیت‌های برجامی عبور داده است.

کلسی دیونپورت کارشناس حوزه عدم اشاعه سازمان کنترل تسلیحات کفت: گام‌هایی که ایران در مسیر نقض تعهدات در برجام برداشته نگران‌کننده بوده اما ریسکی در کوتاه مدت ندارند. در واقع ایران طی رویکردی اصولی و شفاف توافق را نقض کرده تا بتواند اهرم فشاری دست و پا کند نه اینکه به سوی ساخت بمب حرکت کند.

وی افزود: تلاش‌ها در زمینه عدم اشاعه تسلیحات در صورت تمدید ممنوعیت‌های فروش تسلیحات به ایران که انگیزه اصلی تهران برای توافق از ابتدا بوده است ناموفق خواهند بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ