کد خبر: ۱۵۴۶۰۰
۰:۰ - ۱۳۹۹/۳/۲۶

نقش عرضه‌های اولیه بر رفتار معامله گران بزرگ و دلایل اصلاح بازار سهام
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نقش عرضه‌های اولیه بر رفتار معامله گران بزرگ و دلایل اصلاح بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل اصلاح بازار از نقش عرضه‌های اولیه بر رفتار معامله گران بزرگ، عوامل مهارکننده فروش در وضعیت فعلی و پیش بینی روند کامودیتی محورها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همایون دارابی درخصوص دلایل اصلاح بازار به ایرنا گفت: اصلاح بازار یک فرآیند طبیعی است البته برخی نگرانی ها نیز به این مساله دامن زد مثلا نگرانی در مورد سهام عدالت که جدی بود. همچنین شایعات مخربی در خصوص عرضه‌های سنگین در بازار مطرح شد اما کم کم این شایعات کم‌رنگ شد.

وی افزود: موضوع دیگری که مطرح بود بحث اوراق دولتی و احتمالا افزایش نرخ بهره بود اما با انجام اولین حراج مشخص شد نرخ بهره به رقم ۱۵ درصد محدود شده و دولت اکنون تمایلی به افزایش نرخ بهره ندارد. علاوه بر این یک عامل انگیزشی دیگر بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و بازگشت قیمت‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار هفته گذشته به سطح شاخص یک میلیون واحدی بازگشت که نشان دهنده فعالیت مجدد معامله گران است. البته باید منتظر بمانیم و ببینم شاخص می تواند سطح جدیدی بالاتر از سطح قبلی را ثبت و حفظ کند یا خیر. بازار اکنون شاهد حضور پر تعداد معامله‌گران کوتاه‌مدت است. به دلیل محدود سازی سطح اعتبارها تب و تاب کمتری را در معاملات کوتاه‌مدت شاهد هستیم اما همچنان این بخش نیز بسیار فعال است از این رو باید به دقت رفتار شاخص را در مرز یک میلیون و صد هزار واحد بررسی کرد.

دارابی با بیان اینکه بازار مناسبی برای انتقال نقدینگی وجود ندارد، عنوان کرد: در بازار ارز عملا بازدهی وجود نداشته و همین مساله بازار طلا را نیز زمین‌گیر کرده است. در همین حال در بازار املاک و خودرو قیمت ها به حدی افزایش پیدا کرده که انتقال نقدینگی نمی‌تواند به بازدهی خاصی در کوتاه مدت منجر شود. از این رو نقدینگی در بازار مانده و عموماً مترصد خرید در نرخ‌های کمتر باقی می ماند.

وی درمورد نقش عرضه‌های اولیه بر رفتار معامله گران بزرگ توضیح داد: عرضه‌های اولیه عموما جنس خریداران خود را دارد، عرضه‌ها کوچک و عموماً در حد چند ده هزار تومان هستند از این رو نقش چندانی در مورد رفتار معامله‌گران بزرگ و سرمایه های بالای بازار ندارند یعنی در برابر میزان دارایی این افراد این عرضه رقم خاصی نیست که بتواند تاثیرگذار باشد.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص عوامل مهارکننده فروش در وضعیت فعلی گفت: بخش عمده فروش های هفته قبل به ابهام بازار از وضعیت سهام عدالت باز می گشت، مقداری آشفتگی و ناهماهنگی وجود داشت که در عرضه روز شنبه گذشته نیز به بازار فشار آورد و نگرانی را تشدید کرد اما با اعلام مقررات حاکم بر داد و ستد این سهام و انتشار آمار متقاضیان فروش از فشارها کم شد.

دارابی درباره وضعیت فعلی و آتی کامودیتی ها نیز افزود: بازگشت نفت برنت به مرز ۴۰دلار و مس به نزدیک ۵ هزار و ۶۰۰ دلار در کنار افزایش قیمت ارز نیمایی خبر خوبی برای شرکت های صادراتی بشمار می رود و به نظر می رسد این شرکت ها از فشار بازار جهانی خارج شده و رفته رفته گزارش های فروش آنها بهتر شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ