کد خبر: ۱۵۴۶۳۳
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۳/۲۶

بازار مسکن به زودی وارد بورس می شود / معرفی دو طرح + مزایا
معاون وزیر راه:

بازار مسکن به زودی وارد بورس می شود / معرفی دو طرح + مزایا

معاون وزیر راه از ورود بازار مسکن به بورس در آینده نزدیک و مزایای آن خبر داد و گفت: برای ورود مسکن به بازار سرمایه دو طرح معرفی و تقریبا نهایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود محمودزاده با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در برخی از مناطق و شهرها به ویژه تهران واقعی نیست به ایلنا گفت: قیمت مسکن براساس مولفه‌های بسیار، متفاوت است بنابراین نمی‌توان گفت چه مقدار از قیمت یک مسکن حباب دارد و چند درصد آن غیر واقعی است.   

وی افزود: تمام ابزارهای کنترل قیمت مسکن در اختیار وزارت راه نیست و اثرگذاری بازارهای رقیب یک موضوع بدیهی است و تا زمانی که نقدینگی در بازار دیگری تخلیه نشود امکان ملتهب کردن بازار مسکن را دارد. نقدینگی هر زمان که وارد بازاری شده آن را ملتهب کرده و پس از اینکه با ابزارهایی کنترل شده به بازار دیگری منتقل شده‌ است. در این شرایط تلاش وزارت راه این است که نیاز واقعی به مسکن را با بحث سفته بازی جدا کند.

این مقام مسئول از ورود بازار مسکن به بورس در آینده نزدیک خبر و ادامه داد: مهم‌ترین عامل اثرگذار در بازار مسکن بحث عرضه و تولید آن است از این رو یکی از مباحثی که بطور جدی دنبال می‌کنیم، ورود مسکن به بورس است تا سرمایه‌ها برای تولید وارد این بازار شود. برای ورود مسکن به بورس دو طرح را معرفی کرده که تقریبا نهایی شده است. طرح صندوق پروژه تقریبا سه سال گذشته هم مطرح شد اما از آنجایی که یک ایراد آیین نامه‌ای داشت به سرانجام نرسید که با اصلاح آیین‌نامه این مشکل برطرف شده و در نوبت تصویب است. 

محمودزاده درباره جزییات ساز و کار تولید و عرضه مسکن از طریق بورس توضیح داد: صندوقی که مربوط به چند پروژه است تعریف می‌شود که این پروژه در مقیاس‌ها و ارزش‌های مختلف هستند. در حال حاضر حداقل 20 پروژه تعریف شده در دست داریم که به محض تصویب، صندوق پروژه آنها در بورس فعال شود. این پروژه با کاربری‌های مختلف مسکونی، تجاری و.. هستند و بخش خصوصی هم می‌تواند وارد این صندوق پروژه شود.  

وی با اشاره به سابقه اجرای این پروژه‌ها عنوان کرد: پروژه‌‌ای که از طریق ایجاد صندوق پروژه به اجرا رسیده، شهرک اکباتان است و البته بخش هایی از شهرک غرب هم از طریق صندوق پروژه ساخته شد بنابراین تجربه 50 ساله اجرای صندوق پروژه را داریم. صندوق پروژه به دو شیوه انجام می شود اول اینکه دولت اراضی مستعد را در هیات پذیرش بورس به عنوان پروژه‌های دارای ارزش اقتصادی قابل قبول پذیرش می‌کند. این پروژه‌ها در قالب صندوق معرفی می‌شوند و دولت و شرکت‌ها و بخش‌های وابسته بابت ارزش زمین تعدادی سهم می‌گیرند که مجددا این سهام باید در بورس ارائه شود. پس از آن مردم به میزان سرمایه‌ای که دارند در بازار سهام می‌خرند برای مثال اگر ارزش پروژه‌ای هزار میلیارد تومان باشد، مردم امکان خرید یک میلیون سهام را هم دارند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پس از اتمام ساخت پروژه، ارزش‌گذاری انجام و هر فرد نسبت به سهمی که داشته از منافع پروژه منتفع می‌شود. حال می‌‌تواند این منافع را در قالب واحد تجاری، مسکونی و ... دریافت کند یا اینکه سهم رابفروشد و ارزش سهام را دریافت کند . بخش خصوصی هم می‌تواند این اقدام را انجام دهد کسی که مالک زمین است و آورده‌ای را به عنوان زمین دارد یا پروژه‌ای را تعریف کرده برای جذب نقدینگی از بازار سرمایه می‌تواند نسبت به پیش فروش یا همان مشارکت اقدام کند. در این باره به مدل قابل قبول رسیدیم و در چند مرحله می‌توان این سهام را عرضه کرد. با این ابزار می‌توان پروژه‌های بزرگ مسکن را با سرمایه‌های خرد به اجرا رساند.

محمودزاده با اشاره به مزایای ورود مسکن به بازار سرمایه گفت: اولین مزیت این است که کسانی که می‌خواهند ارزش سرمایه را حفظ کنند این روش بسیار مطمئن است و مانند سایر بازارها نگران افت ارزش سهام نخواهند بود. حسن دیگر این است کسی که در یک گام نمی‌تواند نسبت به تامین مسکن اقدام کند با این سرمایه‌گذاری در دو یا سه مرحله با ارزش افزوده‌ای که از سرمایه گذاری اولیه پیدا کرده می‌تواند مسکن متناسب با سرمایه را تامین کند. اما مهم‌ترین مزیت این طرح تولید سریع مسکن از طریق سرمایه خرد مردمی در بورس است.

وی درخصوص طرح بعدی ورود مسکن به بورس ادامه داد: طرح دیگر اوراق سلف است که به آن فروش متری را نسبت دادند اما فروش سهامی است. در این روش سبدی از پروژه تعریف و قیمت گذاری می‌شود و متقاضی در این پروژه امکان مشارکت دارد. این طرح از سوی مسئولان بورس پذیرفته و هیچ ایرادی گرفته نشده است. فقط در بخش ورود اراضی شرکت‌ها و سازمان‌ها  ایراد آیین نامه‌ای وجود داشت که در حال حاضر این ایراد رفع و مصوب شده و در نوبت دستور دولت است. در تهران هم پروژه مسکن بورسی تعریف شده که به زودی درباره آن اطلاع رسانی می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» رضا کیان | ساعت ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۳/۲۶
0
0
پاسخ
باید برای خانه اولیها که درامد کمتری دارند امتیازاتی قایل شد وگونه باز سرمایه داران دست برتر رو دارند و ما همچنان مستاجر میمانیم. دولت میتواند از زمینهایی که قرار است برای ساخت و ساز در اختیار پیمانکاران قرار دهد استفاده کند و تخفیفی ویژه را برای خانه اولیها درنظر بگیرد.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ