کد خبر: ۱۵۵۱۴
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۶/۳۱

اولویت اصلی پتروشیمی و یک برنامه برای صنعت/ انتظار از هلدینگ های بورسی
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام کرد:

اولویت اصلی پتروشیمی و یک برنامه برای صنعت/ انتظار از هلدینگ های بورسی

معاون وزیر نفت با اعلام اولویت اصلی پتروشیمی و برنامه تشکیل صندوق ارزی برای توسعه صنعت گفت:انتظار می رود هلدینگ هایی مانند خلیج فارس،تاپیکو، پارسان و شستا بتوانند نقش گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی را احیاء کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس شعری مقدم با تشریح سرمایه گذاری خارجی در طرح های پتروشیمی به ایرنا گفت: اولویت بعدی ما مشارکت ایرانی ها با خارجی ها است که براساس آن لازم است که شرکت های خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، با شرکت های ایرانی، طرح های مشترکی را اجرا کنند که سابقه اینگونه همکاری ها در گذشته وجود داشته است.

وی شیوه سوم تامین منابع مالی طرح های پتروشیمی را فاینانس اعلام کرد و گفت: هرچند از طریق فاینانس می توان منابع ارزی مورد نیاز را تامین کرد، اما برای اجرای آن دشواری هایی مانند تضمین ها وجود دارد که باید در مورد آن راهکار لازم اتخاذ شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گذشته حدود 50 شرکت تولیدی را در اختیار داشت و محموله هایی را که به خارج از کشور صادر می کرد، ده ها میلیون دلار ارزش داشت که این مساله اعتبار فراوانی برای آن ایجاد کرده بود.
 
شعری مقدم خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت محمدرضا نعمت زاده بر شرکت ملی صنایع پتروشیمی و زمانی که هنوز شرکت های زیرمجموعه واگذار نشده بودند، موسسات خارجی به راحتی و فقط با امضای وی وام می دادند، اما این وضعیت پس از واگذاری ها تغییر کرده است. البته به دلیل اینکه پتروشیمی در زمان تحریم خوش حساب بوده و بدهی خود را به موقع پرداخت کرده است، موسسات مالی هنوز برای این شرکت اعتبار قائل هستند و حاضر به پرداخت وام به شرکتهای ایرانی براساس تضمین شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند.
 
وی اظهار امیداوری کرد هلدینگ های بوجود آمده مثل خلیج فارس و تاپیکو، و نفت و گاز پارسیان و شستا بتوانندبا اتحاد و همبستگی نقش گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در این دوران احیاء کنند.
 
شعری مقدم گفت: تشکیل صندوق ارزی توسعه صنعت پتروشیمی نیز راهکار دیگری است که درصدد ایجاد آن هستیم. 
 
وی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را به عنوان آخرین گزینه تامین منابع مالی طرح های پتروشیمی معرفی کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم منابع صندوق توسعه ملی را صرف کارهای مهم تر کنیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سابقه سرمایه گذاری مستقیم شرکت های خارجی درصنعت پتروشیمی ایران، گفت: در ابتدای تشکیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1343، چند سرمایه گذاری مستقیم توسط آمریکایی ها انجام شد که براساس آن واحدهای پتروشیمی آبادان، رازی و خارگ احداث شدند. سپس ژاپنی ها آمدند و به صورت مشارکت 50 - 50 بزرگترین مجتمع پتروشیمی جهان را در بندر امام با عنوان ایران - ژاپن بنیان گذاری کردند.
شعری مقدم افزود: اما از آن زمان به بعد و تا تاسیس مشارکت آریاساسول در دولت اصلاحات، اتفاق جدیدی رخ نداد تا اینکه در طول دولت اصلاحات، شرکت ساسول آفریقای جنوبی، اجرای پروژه مجتمع پلیمر آریاساسول را بصورت مشارکت 50-50 با ایران پذیرفت که مشارکت موفقی بود.البته مشارکت های دیگری نیز با سعودی ها و تایلندی ها داشتیم که در این حد موفق نبودند.
 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ