کد خبر: ۱۵۵۱۷۳
۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۴/۱۱

تحلیل بنیادی
یک شرکت کارگزاری با بررسی آخرین داده ها بررسی کرد:

تحلیل بنیادی "سیتا" و قیمت سهام و NAV " شرکت ۱.۱ هزار میلیارد تومانی

در آستانه عرضه اولیه ۱.۶۵ میلیارد سهم سرمایه گذاری سیمان تامین در روز جاری ، یک کارگزاری اقدام به تحلیل بنیادی با تکیه بر آخرین اطلاعات و اعلام نظر در مورد قیمت سهام و NAV " سیتا " کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی امروز عرضه اولیه سرمایه گذاری سیمان تامین در بازار دوم معاملات بورس انجام می شود و یک میلیارد و 320 میلیون سهم با محدوده قیمت 1490 تا 1575 تومانی هر سهم و سهمیه 800 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی واگذار می شود. همچنین 330 میلیون سهم معادل یک درصد دیگر روز کاری بعد از عرضه اولیه به صندوق های سرمایه گذاری تخصیص می یابد .

براساس این گزارش، درحالی سرمایه "سیتا" ۱.۱ هزار میلیارد تومان بوده و شستا با ۱۰۰ درصد مالکیت در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارد که کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات ، تحلیلی بنیادی ارایه و در مورد قیمت سهام و NAV "سیتا" اعلام نظر کرد.

بررسی صنعت سیمان و جایگاه شرکت

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در ۱۲ خرداد ۷۸ با نام اولیه شرکت مدیریت سرمایه گذاری صنایع سیمان تامین در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و در ۲۵ شهریور ۸۲ به منظور سرمایه گذاری و راهبری واحدهای سیمانی و صنایع وابسته به آن و واحدهای معدنی نام شرکت به سرمایه گذاری سیمان تامین تغییر یافته است.

سال مالی شرکت از اول خرداد هر سال آغاز و تا پایان اردیبهشت سال بعد پایان می یابد.  این شرکت یک هلدینگ تخصصی در صنعت سیمان، ساختمان، حمل و نقل و صنایع وابسته است. در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.

طبق آخرین گزارش های منتشره، تولید جهانی سیمان در جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۴,۲۰۰ میلیون تن بوده و پیش بینی می شود مصرف سیمان بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ افزایش ۰٫۷ درصدی داشته باشد. ایران در سال ۲۰۱۸ با ۵۵٫۴ میلیون تن تولید با راندمان ۶۳ درصد نسبت به ظرفیت اسمی، نهمین تولیدکننده سیمان در جهان و هشتمین تولیدکننده در آسیا بوده است.

پس از تسری رکود اقتصادی به بخش های مختلف اقتصادی و صنایع مختلف در سال ۹۲ در کشور روند نزولی تحویل داخلی سیمان نیز منطبق با روند شاخص های کل آغاز و تاکنون ادامه یافته است. امید است با همکاری و هماهنگی کلیه مدیران و دست اندرکاران صنعت سیمان بتوان شرایط مناسبی را برای این صنعت ایجاد و با افزایش بودجه طرحهای عمرانی و استفاده از دیپلماسی تجاری مناسب مصرف داخلی و فروش صادراتی را بمنظور استفاده از ظرفیت های بلا استفاده افزایش داد.

جایگاه شرکت از نظر  تولید، تحویل و صادرات سیمان و کلینکر

وضعیت پرتفو

مجموع بهای تمام شده شرکت اعم از بورسی و غیربورسی 10,227 میلیارد ریال است. 30 درصد بهای تمام شده مربوط به پرتفوی غیربورسی و 70 درصد بورسی است. در پرتفوی غیربورسی بیشترین بهای تمام شده مربوط به شرکت ایران سازه با مالکیت 100 درصدی سیتا است.

فعالیت اصلی شرکت ایران سازه سرمایه گذاری و مشارکت درامر احداث ساختمان مسکونی، تجاری، اداری، پارکینگ طبقاتی و مشارکت در تهیه و توزیع مصالح ساختمانی است.

شرکت ساختمان سد و تأسیسات آبیاری(سابیر ) دیگر زیر مجموعه غیر بورسی سیتا بوده که در حوزه طراحی و اجرای انواع سد، نیروگاه برق آبی و انتقال خطوط آب فعالیت میکند. 89 درصد مالکیت آن در اختیار سیتا است. وضعیت سودآوری چند شرکت سرمایه پذیر غیر بورسی در پرتفوی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در جدول زیر آورده شده است.

ترکیب پرتفوی بورسی شرکت برحسب ارزش بازار:

بهای تمام شده پرتفوی بورسی سیتا 7.1 هزار میلیارد ریال و ارزش بازار آن درحال حاضر 168 هزار میلیارد ریال می باشد. سفارس، سصوفی، ساروم و ساوه مهمترین شرکت های بورسی زیر مجموعه سیتا هستند .

ترازنامه

آخرین ترازنامه منتشر شده توسط شرکت مربوط به صورت های مالی حسابرسی شده 6 ماهه منتهی به 30 آبان 98 است و افزایش سرمایه اخیر شرکت از محل مطالبات در این ترازنامه ثبت نشده است.

سرمایه گذاری بلندمدت 44 درصد کاهش داشته که بدلیل واگذاری سهام بانک رفاه کارگران بوده است. در سال 94 سهام این بانک از طرف شستا به سیتا واگذار گردیده بود و در خرداد 98 مجددا به ارزش دفتری به شستا واگذار شد و اثرسود و زیانی برای شرکت نداشته است.

شرکت دو دستگاه آپارتمان در نیاوران به عنوان دارایی نگهداری شده برای فروش در ترازنامه ثبت کرده و بهای تمام شده آن را 55 میلیارد ریال ثبت کرده است.

صورت سود و زیان

سیتا در سال مالی منتهی به اردیبهشت 98 مبلغ 2,536 میلیارد ریال سود مجمع از شرکت های زیرمجموعه دریافت کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 86 درصد افزایش داشته است. 30 درصد سود تقسیمی دریافتی سیتا در سال مالی منتهی به اردیبهشت 98 از سیمان فارس و خوزستان، 9 درصد از سیمان ارومیه و 7 درصد از سیمان ساوه دریافت شده است.

با توجه به اینکه سال مالی اکثر شرکت های زیر مجموعه 29/12 است در گزارش 6 ماهه منتهی به آبان 98 درآمد سود سهام محقق شده ناچیز بوده است. اما در دوره 6 ماهه مذکور شرکت مبلغ 564 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری داشته که این رقم 11 برابر سود فروش سرمایه گذاریها درکل سال مالی گذشته است.

شرکت در سال مالی منتهی به اردیبهشت 98 مبلغ 2,258 و در دوره 6 ماهه منتهی به آبان 98 مبلغ 497 میلیارد ریال سود خالص داشته است.

 برآورد ارزش خالص دارایی های شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین

ارزش خالص روز دارایی های (NAV) سیتا با توجه به صورت های مالی میان دوره ایی 6 ماهه سال مالی منتهی به 31/02/99 و آخرین صورت وضعیت پرتفوی منتشره برای اردیبهشت 99 و قیمت سهام در پایان روز 10/04/99 برآورد شده است.

شرکت هنوز صورت های مالی سال مالی منتهی به اردیبهشت 99 را منتشرنکرده و ارزش افزوده شرکت های غیر بورسی و ارزش افزوده دارایی های ثابت شرکت از جمله دفتر خیابان گاندی و سایر املاک در NAV لحاظ نشده است. بنابراین می توان ارزشیابی حاضر را کف قیمت سهم با در نظر گرفتن قیمت تابلو پرتفوی بورسی در نظر گرفت.

سهام این شرکت با قیمت 15,750 ریال عرضه می شود که نزدیک به NAV محاسبه شده است.

شرکت تا پایان خرداد 3,022 میلیارد ریال سود مجمع از زیر مجموعه ها دریافت کرده که نسبت به سال مالی گذشته 19 درصد بیشتر است. این در حالی است که سیمان فارس و خوزستان (بزرگترین زیرمجموعه ) هنوز مجمع عادی سالانه برای تقسیم سود را برگزار نکرده است.

طبق گزارش ارزش گذاری بورس تهران ، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی نیز لحاظ شده و رقم 21,677 ریال به عنوان NAV هر سهم لحاظ شده که در این شرایط با فرض کشف قیمت در سقف قیمتی نسبت p/NAV در زمان عرضه حدود 73 درصد خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ