کد خبر: ۱۵۵۲۳۳
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۴/۱۳

نحوه نگهداری و نقل و انتقال وجوه سهامداران در شرکتهای کارگزاری و شیوه پرداخت
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس اعلام کرد :

نحوه نگهداری و نقل و انتقال وجوه سهامداران در شرکتهای کارگزاری و شیوه پرداخت

دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس نحوه نگهداری و نقل و انتقال وجوه مشتریان در شرکت های کارگزاری و شیوه پرداخت وجوه به مشتری را اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید پیره دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام برگزاری جلسه ایی برای بررسی ابعاد فقهی قرارداد سرمایه گذاری مانده وجوه مشتریان نزد کارگزاران به سنا اعلام کرد: در حال حاضر، بعد از اینکه مشتری شرکت کارگزاری، درخواست فروش سهام ، سایر اوراق بهادار یا کالاها یا اتخاذ موقعیت تعهدی در بازار مشتقه داده و سهام فروخته می شود، وجه نقدی در حساب بانکی کارگزاری می ماند که به مشتری تعلق دارد. علاوه بر فروش سهام، نیز ممکن است محلی برای افزایش وجه نقد مشتری نزد شرکت کارگزاری شود.

در برخی موارد، ممکن است این وجه چند روز در حساب مشتری باقی بماند تا زمانی که وی به شرکت کارگزاری درخواست فعالیت جدیدی بدهد و متعاقباً شرکت کارگزاری از مانده وجه نقد در حساب مشتری خود برای اجرای سفارش استفاده کند.

طبق این رویه، شرکت های کارگزاری ملزم هستند وجوه مشتریان را صرفاً در حساب جاری نگهداری کنند و طبیعتاً در دوره ای که این مبلغ در حساب جاری باقی می ماند، سودی به آن تعلق نمی گیرد. این موضوع باعث شده پیشنهاد جدیدی برای استفاده بهتر از مانده حساب مشتریان نزد شرکت های کارگزاری مطرح شود.

نظر کمیته تخصصی فقهی درباره دستورالعمل سازمان بورس

بر این مبنا، هیئت مدیره سازمان بورس، دستورالعمل نحوۀ نگهداری و نقل و انتقال وجوه مشتریان در شرکت های کارگزاری را تصویب کرد و در تبصره ۳ ماده ۳ دستورالعمل تأکید کرد متن قرارداد مربوط به این دستورالعمل بعد از اخذ تأیید کمیته تخصصی فقهی سازمان قابل ابلاغ خواهد بود.

در این راستا بعد از بررسی متن پیشنهادی قرارداد در جلسه کمیته تخصصی فقهی تایید و مقرر شد با ارایه وکالت مشتری به کارگزار ، وجوه در حساب یا حساب‌های غیرجاری ، صندوق‌ یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، صندوق‌ یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق‌ یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام یا سایر صندوق‌ها که توسط مشتری انتخاب شده ، سرمایه‌گذاری می شود .

در صورتی که کارگزار امکان یا قصد سرمایه‌گذاری وجوه مشتری در یک یا چند مورد از موارد زیر را ندارد، باید آن موارد را از قرارداد حذف کند. همچنین شرایط و ویژگی‌های کامل حساب‌های غیرجاری و صندوق‌ها به تفکیک موارد مندرج در این ماده و همچنین نحوه توزیع سود حساب‌های غیرجاری بین مشتریان و تغییرات بعدی آنها از طریق سایت اینترنتی کارگزار به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌شود.

در صورت تغییر حساب‌های غیرجاری یا صندوق‌ها یا اضافه‌شدن حساب غیرجاری یا صندوق جدید، ‌کارگزار مکلف است حداقل ۷ روز کاری قبل از شروع سرمایه‌گذاری وجوه مشتریان در حساب‌ غیرجاری یا صندوق جدید، شرایط و ویژگی‌های کامل آنها را از طریق سایت اینترنتی خود به مشتری اطلاع دهد.

بر اساس یکی از تبصره ها،  مشتری می‌تواند به صورت مکتوب اختیار کارگزار را در خصوص سرمایه‌گذاری موضوع این ماده صرفاً به سرمایه‌گذاری در صندوق یا حساب خاصی از بین صندوق‌ها یا حساب‌های اطلاع‌رسانی شده محدود کند.

شیوه پرداخت وجوه به مشتری

مشتری در هر زمان می‌تواند تقاضای دریافت وجوه را به کارگزار ارائه دهد و چنانچه کارگزار وجوه مشتری را سرمایه‌گذاری نکرده باشد، وجوه مزبور را با رعایت مفاد دستورالعمل به حساب مشتری واریز خواهد کرد.

اما اگر وجوه مشتری توسط کارگزار سرمایه‌گذاری شده باشد، به ترتیب زیر عمل خواهد شد:

۱- چنانچه وجوه مشتری در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری شده باشد، کارگزار حداکثر تا پایان روز کاری بعد از درخواست مشتری، درخواست ابطال واحدها را به صندوق ارائه خواهد داد و حداکثر تا پایان روز کاری بعد از واریز وجوه حاصل از ابطال به حساب خود، نسبت به واریز وجه به حساب مشتری اقدام می کند.

۲- چنانچه وجوه مشتری در حساب‌های غیرجاری سرمایه‌گذاری شده باشد، کارگزار وجوه مزبور را حداکثر تا پایان روز کاری بعد به حساب مشتری واریز خواهد کرد.

تبصره یک: در صورتی که مشتری به کارگزار بدهکار باشد، ابتدا مطالبات کارگزار از مجموع وجوه مشتری کسر خواهد شد و سپس مبالغ باقیمانده - در صورت وجود- به مشتری پرداخت می‌شود.

تبصره دو : چنانچه مشتری پیش از سپری شدن کمترین فاصله لازم میان تاریخ صدور و ابطال هر یک از واحدهای سرمایه‌گذاری، تقاضای دریافت وجه را به کارگزار ارائه کند یا چنانچه این قرارداد پیش از سپری‌شدن موعد زمانی یادشده به هر دلیل منحل شود، سود یا زیان حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق یا جریمه‌ ناشی از تعجیل در ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، بر اساس شرایط و ویژگی‌های اطلاع‌رسانی شده مطابق تبصره ۱ ماده ۲ این قرارداد به عهده مشتری خواهد بود و کارگزار هیچ‌گونه مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت.

تبصره سه : چنانچه به دلیل بروز اختلال در سیستم‌های رایانه‌ای یا حدوث سایر مواردی که از حیطه کنترل کارگزار خارج است، پرداخت وجوه به مشتری با تأخیر مواجه شود، مسئولیتی متوجه کارگزار نخواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ابوالفضل | ساعت ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۴/۱۳
0
0
پاسخ
سلام من دوماهه کارگزاری اگاه سهام خرید فروش میکنم ولی متاصفانه دو هفته میشه میخواستم درخواست بدم دیدم اصلا شماره حسابمو تو کارگزاری ثبت نکردن من پولم تو کارگزاری گیره الان به هیچ عنوان نمیتونم وجه برداشت کنم کارگزاری کسی هم جوابگو نیست لطفا راهنمایی کنین من باید چکار کنم
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ