کد خبر: ۱۵۵۲۹۲
۰:۰ - ۱۳۹۹/۴/۱۵

تحلیل بنیادی فولاد مبارکه و پیش بینی تولید و فروش ، سود و ... براساس 6 فرضیه
کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

تحلیل بنیادی فولاد مبارکه و پیش بینی تولید و فروش ، سود و ... براساس 6 فرضیه

کارشناس بازارسرمایه با تکیه بر تحلیلی بنیادی و آخرین اطلاعات فولادمبارکه و 6 فرضیه ، میزان تولید و فروش ، هزینه ها ، بهای تمام شده و سود خالص هر سهم سال مالی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه 20.9 هزار میلیارد تومانی یکی از بزرگان بورس و از شاخص سازان اصلی بازار سهام بشمار می رود و طی سال جاری با رشد 283 درصدی قیمت سهام از 441 به 1691 تومان رسیده که زهرا رجبی از واحد سرمایه گذاری و آموزش کارگزاری بانک توسعه صادرات ، تحلیلی بنیادی از این شرکت ارایه و براساس 6 فرضیه ، میزان تولید و فروش ، هزینه ها ، بهای تمام شده و سود خالص هر سهم سال مالی را اعلام کرد.

معرفی "فولاد"

شرکت فولاد مبارکه اصفهان سال دراداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسیده و بعنوان دستگاه بهره بردار طرح مجتمع فولاد مبارکه در اول فروردین ٧٢ وارد مرحله بهره برداری شده و فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد و دارای سهم ۵۰ درصدی از تولید این محصول از بزرگترین واحدهای صنعتی داخلی است. تولیدات این شرکت عمدتا ورق گرم و ورق سرد هستند.

ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت 209.000.000 میلیون ریال رسیده است. ترکیب سهامدارن به شرح ذیل

ر     روش های تولید فولاد:

فرآیند تولید انواع محصولات فولادی در مراحل بعد از تولید فولاد خام مذاب کم وبیش یکسان است اما برای تولید فولاد خام مذاب از فن آوری های مختلفی استفاده می شود که شامل موارد زیر است.

روش اول: تهیه آهن خام با چدن مذاب در کوره بلند با احیای غیر مستقیم سنگ آهن و کک زغال سنگ و سپس تولید فولاد خام در کوره های بلند یا کنورتور اکسیژنی. مجتمع ذوب آهن اصفهان از این روش استفاده می کند.

روش دوم: تهیه فولاد خام از آهن اسفنجی که از ذوب آهن اسفنجی به همراه قراضه در کوره های قوس الکتریکی یا القایی تولید می گردد. آهن اسفنجی خود از احیا گندله سنگ آهن با ترکیب گاز طبیعی تولید می گردد. مجتمع فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از این روش برای تولید فولاد خام استفاده می کنند.

آمار تولید:

فولاد مبارکه اصفهان محصولات گرم، سرد و پوشش دار را تولید میکند که محصولات گرم بیشترین حجم تولید را به خود اختصاص داده است( 77درصد تولید در سال98).

وضعیت مقداری فروش

در جدول زیر وضعیت مبلغ فروش شرکت به تفکیک درآمد کسب شده از بازارهای داخلی و صادراتی نشان داده شده است.

شرکت در سال 95 در مجموع 6198 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده است که 75 درصد در بازار داخلی و 25 درصد دیگر آن به کشورهای دیگر صادر شده است .مقدار فروش شرکت در سال 96 با افزایش 13 درصدی نسبت به سال 95 به 6985 هزار تن رسیده که 82 درصد در بازار داخلی و 18 درصد دیگر آن به کشورهای دیگر صادر شده است .

مقدار فروش شرکت در سال 97 با کاهش 4 درصدی نسبت به سال 96 به 6715 هزار تن رسیده که 87 درصد در بازار داخلی و 13 درصد دیگر آن به کشورهای دیگر صادر شده است.مقدار فروش شرکت در سال 98 با رشد 13 درصدی نسبت به سال 97 به 7580 هزار تن رسیده که 81 درصد در بازار داخلی و 19 درصد دیگر آن به کشورهای دیگر صادر شده است.

وضعیت مبلغ فروش

در جدول زیر وضعیت مبلغ فروش شرکت به تفکیک درآمد کسب شده از بازارهای داخلی و صادراتی نشان داده شده است :

در سال مالی 95 مبلغ فروش شرکت 10108 میلیارد تومان است که 81 درصد داخلی و 19 درصد از فروش صادراتی بدست آمده است.

در سال مالی 96  مبلغ فروش شرکت با افزایش 56 درصدی به 15802 میلیارد تومان رسید که 83 درصد داخلی و 17 درصد از فروش صادراتی بدست آمده است.

در سال مالی97 مبلغ فروش شرکت با افزایش 49 درصدی به 23475 میلیارد تومان رسید که 89 درصد داخلی و مابقی به صورت فروش صادراتی بدست آمده است.در سال مالی 98 مبلغ فروش شرکت با افزایش 67 درصدی به 39143 میلیارد تومان رسید که 84 درصد داخلی و 16 درصد از فروش صادراتی بدست آمده است.

وضعیت تولید و فروش ماهانه

از لحاظ مقداری، شرکت در خرداد ماه 750 هزار تن از محصولات خود را فروخته است که نسبت به ماه گذشته کاهش 10 درصدی را داشته است .از ابتدای سال مالی تاکنون مجموع مقدار فروش شرکت 2022 هزار تن بوده و در مدت مشابه سال گذشته شرکت 1954 هزار تن فروخته است که در سال جاری رشد 4 درصدی داشته است.

شرکت در خرداد قادر به تحقق 4916 میلیارد تومان درآمد شده است. مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تا کنون 12668 میلیارد تومان فروش داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مجموع فروش شرکت 9594 میلیارد تومان بوده که رشد 32 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم .

نرخ فروش محصولات گرم و محصولات سرد

بهای تمام شده

در نمودار زیر بهای تمام شده شرکت نشان داده شده است:

بیشترین سهم از بهای تمام شده را مواد مستقیم مصرفی با 57 درصد به خود اختصاص داده است. سربار نیز سهمی  41 درصدی را در بهای تمام شده دارا می باشد.

مواد اولیه شرکت شامل سنگ آهن، گندله، آهن قراضه و فروآلیاژ می شود. سنگ آهن حدود 35 درصد از بهای مواد اولیه مصرفی شرکت را شامل می شود. سهم گندله نیز حدود30  درصد از کل بهای مواد مصرفی است.

قیمت گذاری سنگ آهن و گندله براساس ابلاغیه ی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت معدن و تجارت و قراردادهای بین معادن تامین کننده مواد اولیه و شرکت فولاد مبارکه انجام می شود. نرخ خرید گندله 23.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان و همچنین نرخ خرید سنگ آهن به تبعیت از نرخ گندله محاسبه می شود.

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان شرکت در جدول بالا نشان داده شده است همانطور که مشاهده می کنید شرکت در سال مالی 95 مبلغ 2077 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است در سال مالی 96 سود خود را با افزایش قابل توجه 190 درصدی به 6031 میلیارد تومان رسانده است و در سال مالی 97 مبلغ 12230 میلیارد تومان سود خالص به دست آورده ودر سال مالی 98 مبلغ12386  میلیارد تومان سود خالص محقق گردانیده است .(عملکرد سال 1398 براساس گزارش حسابرسی نشده است. )

مفروضات تحلیلی

1. برآورد مقدار فروش طبق مفروضات شرکت

2. برآورد نرخ خرید گندله بر اساس 23.5 درصد و برای آهن اسفنجی 50 درصد نرخ شمش

3. فرض نسبت تبدیل سایر مواد به محصول طبق سال 98

4. رشد 30 درصدی تورم نسبت به سال قبل

5. نرخ ارز 18000 تومان برای باقی مانده سال

6. نرخ شمش 360 دلار

با توجه به اینکه فروش شرکت و بهای تمام شده آن تحت تأثیر نرخ شمش و نرخ ارز است ، تغییرات نرخ ارز تأثیر به سزایی بر سود هر سهم گذاشته است. سود شرکت باتوجه به پیش بینی حاصله نسبت به سال گذشته حدود 99 درصد رشد داشته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ