کد خبر: ۱۵۵۳۱۵
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۴/۱۵

برنامه بانک بورسی برای انتقال وجوه‌ صادر‌ات ، علت هجوم مردم به بورس و...
در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه مطرح شد:

برنامه بانک بورسی برای انتقال وجوه‌ صادر‌ات ، علت هجوم مردم به بورس و...

بخشی از پیشنهادات بانک خاورمیانه برای انتقال وجوه‌ صادر‌کنندگان به همراه درخواست کاهش کارمزد کارگزاران بورس و... در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در نشستی با اشاره به مذاکره با بانک خاورمیانه برای کمک به نقل و انتقال وجوه صادر‌کنندگان گفت: این بانک برای کمک به صادر‌کنندگان، اعلام آمادگی کرده و پیشنهادهای برای رفع مشکلات انتقال وجوه‌ صادر‌کنندگان ارائه کرده است.

وی افزود: یکی از پیشنهادات آن است که خریدار کالای ایرانی پول را به حساب بانک خاورمیانه در مونیخ واریز کند و صادرکننده در ایران معادل این رقم را ریال دریافت ‌کند. مذاکرات در مورد فرآیند اجرا همچنان ادامه خواهد یافت و در صورت نهایی شدن توافقات، جزئیات به اطلاع صادر‌کنندگان خواهد رسید.

علت هجوم مردم به بورس و برنامه دولت برای  جلوگیری از سقوط

این فعال با اشاره به وضعیت بازار سرمایه ادامه داد: تحولات بازار سهام که از سال گذشته آغاز شده در تاریخ بی‌سابقه بوده است. بورس در گذشته بازار کوچکی بود و اکنون که تعداد معامله‌گران آن تا این حد افزایش یافته، حائز اهمیت است که سیاست‌گذار این سرمایه‌ها را به سمت بخش‌های مولد سوق دهد.

مستوفی با بیان اینکه هجوم مردم به سوی این بازار با هدف حفظ ارزش دارایی‌ها صورت گرفته، افزود: حمایت مستمر از بازار سرمایه این تصور را ایجاد کرده که دولت مانع سقوط این بازار خواهد شد. تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه به کندی انجام ‌می‌شود و استفاده از ظرفیت‌های بازار بدهی برای آنان دشوار است. وقتی دولت کسری بودجه را از بازار سرمایه جبران ‌می‌کند، احتمالا تامین مالی بخش خصوصی از این بازار دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد کارگزاری‌های بورس نسبت به حجم تقاضای مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار اندک است و بخشی از کارگزاری‌ه نیز فعال نیستند، گفت: نرخ کارمزد این کارگزاری ها هم بالا است و سیاست‌گذار باید اجازه دهد تعداد کارگزاری‌ها بیشتر شود تا در اثر افزایش رقابت هم کیفیت ارتقا پیدا کند و هم قیمت کاهش یابد.

پیشنهادهایی برای تسهیل تامین مالی از بورس

آرش ابجدپور کارشناس این کمیسیون نیز با تاکید بر رعایت اصول حاکمیت شرکتی و حمایت از سهامداران خرد نظیر ایجاد ساز و کارهای کنترلی برای پیشگیری از ایجاد ساختارهای لایه‌ای سهامداری و مدیریت مادام‌العمر مدیران شرکت‌ها با استفاده از منابع شرکت و سایر سهامداران گفت: تفویض اختیارات اجرایی به بورس‌ها و کانون‌ها از سوی سازمان ضروری است.

وی با اشاره به ضرورت تسهیل تامین مالی با ارائه پیشنهادهایی برای تحقق این امر افزود: ایجاد تنوع در روش عرضه اولیه سهام به نحوی که نقدینگی سرمایه‌گذاران در قالب سرمایه جدید وارد شرکت‌های سرمایه‌پذیر تازه‌ پذیرش‌ شده شود به تامین مالی این شرکت‌ها کمک ‌می‌کند یا اینکه تامین سرمایه در گردش شرکت‌های کوچک و متوسط به اولویت بازار پول تبدیل شود و تامین مالی شرکت‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه و انتشار انواع اوراق مبتنی بر رتبه اعتباری انجام گیرد.

ابجدپور ادامه داد: تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگانی از معاونت حقوقی دولت، وزارت اقتصاد، سازمان بورس، فرابورس و اتاق بازرگانی تهران به منظور تسهیل پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس و افزایش نقدشوندگی بازار فوق و رفع موانع پذیرش شرکت‌ها در فرابورس و تامین مالی آنها از این طریق با ارائه مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای نیز موثر خواهد بود.

منابع درآمدی کارگزاری ها و تعداد شعب

فرهنگ قره‌گزلو به نمایندگی از کانون کارگزاران بورس با اشاره به اینکه تعداد کارگزاری‌ها اندک نبوده و مسئله عمده تعداد شعب آنها است، گفت: به‌دلیل مشکلات زیرساختی و سرمایه‌گذاری در کارگزاری‌ها و ایجاد محدودیت در خدمات قابل ارائه بر اساس قوانین موجود، منابع درآمدی آنها محدود به دریافت کارمزد شده در حالی که در دیگر کشور‌ها به‌دلیل سرویس‌های متعددی که توسط کارگزاری‌ها ارائه ‌می‌شود، کارمزدهای معاملات نزدیک به صفر یا حتی گاهی صفر در نظر گرفته می‌شود. کارگزاری‌ها برای توسعه شعب باید درآمد داشته باشند و نباید از ردیف‌های درآمدی‌ محروم شوند.

لزوم عرضه اولیه سهام کارگزاری ها در بورس

عباس آرگون نایب‌رئیس کمیسیون هم فعالیت کارگزاری‌ها را انحصاری دانست و گفت: کارگزاری‌ها باید به سهامی عام تبدیل شده و وارد بورس شوند تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنند. لازم است سود سهام سهامداران خرد از طریق سامانه سجام پرداخت شود.

مونا حاجی‌علی‌اصغر از فعالان بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه درآمد کارگزاری‌ها به کارمزد معاملات محدود شده، گفت: این درآمد، صرف توسعه زیرساخت‌های حوزه آی‌تی در کارگزاری‌ها شده است.

تسهیل در شرایط ورود SMEها به بورس

افشین کلاهی عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران هم با اشاره به اقدام اخیر معاونت کسب‌وکار اتاق ایران درخصوص ایجاد ساختاری در این معاونت برای تسهیل در شرایط ورود SMEها به بورس بر ضرورت استفاده از این ظرفیت با اولویت‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی که ‌می‌توانند به سرعت خود را با شرایط ضروری برای ورود به بورس تطبیق دهند، تاکید کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ