کد خبر: ۱۵۵۴۲۱
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۴/۱۷

اقدامات مهم سال گذشته

اقدامات مهم سال گذشته "نوری" و برنامه های آینده مدیرعامل

مدیرعامل پتروشیمی نوری ضمن ارائه گزارش عملکرد سال مالی گذشته از اهم فعالیت های انجام شده، دلایل روند افزایشی فروش، برنامه‌های آتی و پروژه های تعریف شده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجمع سالانه شرکت پتروشیمی نوری صبح امروز با حضور 84.8 درصدی سهامداران در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

میزان ظرفیت تولید و محصولات اصلی

تقی صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته گفت: میزان ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون تن و محصولات اصلی تولید ۷۵۰ هزار تن پارازایلین، ۳۵۰ هزار تن بنزن و ۱۰۰ هزار تن اورتو زایلین و باقی محصولات فرعی است که در تولید پلی استر، الیاف مصنوعی، رنگ و رزین، شوینده ها، سموم دفع آفات و حلال صنعتی بکار می رود.

دلایل روند افزایشی فروش

وی افزود: در سال جاری به ۹۷ درصد ظرفیت اسمی دست یافتیم و ۴.۳ میلیون تن تولید داشتیم. میزان فروش در ۵ سال گذشته نشان دهنده روند افزایشی فروش به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش تولید با ارزش‌تر است. در سال ۹۸ میزان تولید پارازایلین ۶۸۵ هزار تن بوده که در سه ماهه اول سال جاری رکورد تولید این محصول شکسته شده و ۱۰ درصد افزایش تولید از همان میزان خوراک بوده است .

این مقام مسئول ادامه داد: بنزن در سال گذشته ۴۱۷ هزار تن تولید شده و در سه ماهه اول سال ۹۹ با انجام پروژه های اصلاحی ۵ تا ۷ درصد افزایش داشته و دلیل این افزایش تولید با وجود همان میزان خوراک، استفاده از خوراک سنگین با فشار بخار ۸.۵ است. به عبارت دیگر تناژ خوراک یکسان است اما سنگین شدن خوراک منجر به افزایش تولید محصول شده است

اهم فعالیت های انجام شده

صانعی درباره اهم فعالیت های انجام شده طی سال گذشته توضیح داد: عرضه سهام در بورس، خرید پتروشیمی هنگام، شروع پروژه شیرین سازی برش سنگین، احداث خط بارگیری آروماتیک های سنگین، احداث فاز یک و دوم خط صادراتی  HTN، پیاده سازی مدیریت دانش و استفاده از تجربیات گذشته برای رفع مشکلات و در نهایت حل اختلاف مالی با پتروشیمی جم و شرکت ملی نفت بوده را می توان در این شمار نام برد.

سودآوری شرکت

وی درخصوص سودآوری شرکت عنوان کرد: مقایسه سودآوری در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد سود ناخالص ۳۰۰ درصد ، سود عملیاتی ۱۰۰ درصد و سود خالص ۶۰ درصد افزایش داشته است. افزایش سود عملیاتی نشان می دهد پتروشیمی نوری یک شرکت بنیادی است و توانسته ۲.۸ هزار میلیارد تومان سود جمع کند که مبتنی بر عملیات ذاتی و سودآوری متکی بر تولید شرکت است

برنامه‌های آتی

مدیرعامل پتروشیمی نوری درباره برنامه‌های آتی گفت: اجرای برنامه‌های عملیاتی بر اساس مدیریت استراتژیک و اهداف مورد انتظار تنظیم شده که شامل تکمیل و راه اندازی پروژه هنگام، برگزاری مناقصه پروژه زیرو فلرینگ، افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته، پیاده سازی مدیریت فناوری و اضافه شدن محصولات آروماتیک سنگین به سبد فروش صادراتی است

آمار سالانه کمیته ساخت داخل

صانعی در مورد آمار سالانه کمیته ساخت داخل نیز تصریح کرد: بیش از ۳۱۰۰ قلم داخلی سازی شده و تمام کاتالیست‌های مورد استفاده در فرایند به غیر از یک کاتالیست که درمرحله پایلوت پلنت قرار دارد داخلی سازی شده است . این امر با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان محقق شده و ۸ کاتالیست با کیفیت بالا در داخل تولید می‌شود. در سه ماهه اول سال جاری ۷۴ قلم داخلی سازی شده و داخلی سازی ۷۵ درصد از قطعات هدف‌گذاری شده است.

پروژه های واحد تحقیق و توسعه

وی درخصوص برنامه های واحد تحقیق و توسعه گفت: تبدیل ترکیبات سبک پتروشیمی نوری به الفین، افزایش ظرفیت کوره‌های ریفرمینگ واحد ۳۰۰، ساخت کاتالیست شیرین سازی برش سنگین، کاهش هدر روی بنزن در جریان رافینت واحد ۵۰۰، جداسازی اتیل بنزن، Revamp واحد ۱۰۰، تحلیل انرژی اگزرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در واحد BTX، بومی سازی و تولید کاتالیست ایزومریزاسیون زایلین، ارزیابی چرخه حیاتLCA) ) محصولات و ساخت دستگاه کاتالیست تست و ارتقای سرد کننده واحد از برنامه‌های واحد تحقیق و پژوهش است که تبدیل به پروژه شده اند.

در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند گذشته و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از 11377 ریال سود محقق شده هر سهم، 10 هزار ریال معادل 88 درصد سود نقدی توزیع شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ