کد خبر: ۱۵۵۴۸۲
۱۵:۵ - ۱۳۹۹/۴/۱۸

دلایل رشد دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی و راهکاری برای مهار
تحلیلگر اقتصادی اعلام کرد:

دلایل رشد دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی و راهکاری برای مهار

تحلیلگر اقتصادی با اشاره به دلایل نوسانات اخیر بازار ارز گفت: برای مهار بازار و جلوگیری از افزایش پایه پولی، فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس،‌ راهکاری مناسب به نظر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میثم رادپور با تاکید بر اثر شیوع بیماری کرونا به نوسانات اخیر بازار ارز به ایرنا گفت: بخشی از دلایل نوسانات اخیر در بازار ارز به شیوع بیماری کرونا مربوط است که منجر به تضعیف عرضه در بازار داخلی و کاهش تولید و سایر فعالیت‌های اقتصادی شده است. اما مشکل اصلی نوسانات اخیر که نه تنها در بازار ارز بلکه در همه بازارهای داخلی وجود دارد به حجم انبوه جابجایی‌ها مربوط است.

وی با اشاره به نوسان کمتر بازار ارز نسبت به سایر بازارهای رقیب تصریح کرد: این اتفاقات نشان‌دهنده کاهش شدید ارزش پول ملی است و بصورت سیستماتیک و در قالب تورم بر همه بازارها داخلی تاثیر گذاشته است. مشکل اقتصاد فقط ارز نیست در این دوره شاهد تحریک تقاضا و تضعیف عرضه هستیم.

این تحلیلگر اقتصادی عوامل ایجاد نوسانات اخیر در بازارها را به دو عامل عمده تحریک تقاضا و تضعیف عرضه تقسیم کرد و توضیح داد: عمده عامل تضعیف عرضه در این ماه‌ها به موضوع کرونا بر می‌گردد که البته پیش از آن هم عواملی برای تضعیف عرضه مانند تحریم‌ها وجود داشت. این یک واقعیت است که در بیش از یک سال گذشته فروش نفت و مراودات تجاری بین‌المللی کاهش داشته است.

رادپور عنوان کرد: تلاش دولت برای بازگرداندن ارز صادرکنندگان به بازار داخلی می‌تواند تا حدی مشکل تضعیف عرضه را برطرف سازد اما مشکل اصلی، تحریک تقاضا است. اقتصاددانان نمی‌توانند آنچه در خصوص پدیده تحریک تقاضا رخ داده بر اساس تئوری‌های پولی به راحتی توضیح دهند.

وی اضافه کرد: می‌دانیم تولید کاهش یافته و از سوی دیگر پایه پولی و نقدینگی هم افزایش داشته اما این را هم می‌دانیم که این کاهش و افزایش به آن مقداری نیست که بتوانیم این افزایش قیمت‌ها و تحریک تقاضا را صرفا با استناد به آنها توضیح دهیم. افزایش شدید سرعت گردش پول عامل مهمی است که می‌تواند این داستان را تا حدی توضیح دهد.

تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: در این شرایط  اگر بانک مرکزی در این اقدام برای بازگشت ارز موفق شود، می‌توان امید داشت التهاب از بازار ارز بخوابد و این بازار هم تا حدی بر سایر بازارها تاثیر بگذارد اما همچنان تحریک تقاضا برجای باقی خواهد ماند. برای کنترل بازار، افزایش نرخ بهره سپرده‌های بانکی پیشنهاد می شود. راهکار دیگر این است که نرخ بهره متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند.

رادپور گفت: اگرچه برای مقابله با رکود در اقتصاد نرخ بهره کاهش پیدا کرد اما این مساله باعث شد پول در بانک‌ها نماند و وارد بازار شود. با توجه به شرایط این پول به سمت تولید نرفت و منجر به افزایش سرعت گردش پول در بازار های سرمایه، مسکن، طلا و ارز شد. دولت پیش از این در فروش دارایی‌ها و در فروش اوراق تاخیر داشت اما در این شرایط پیشنهاد می‌شود برای آنکه ترجیحا پایه پولی افزایش پیدا نکند دولت سهام شرکت‌ها را در بازار سرمایه عرضه کند و به فروش برساند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» رضا کیان | ساعت ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۴/۱۸
0
0
پاسخ
ایران کشوریه که بی نهایت زمین داره و میتونه با یکپارچه سازی اراضی و مکانیزه کردن آن و همچنین ایجاد مراکز دامپروری حرفه ای، قطب تولید گوشت و غلات و فراورده های لبنی در خاورمیانه بشه، کشور باید فقط مواد خوراکی که نیاز کل دنیاست رو تولید کنه تا هم مردم مشغول به کار بشن و هم با معامله پایاپای و بدون دخالت ارز نیازهای کشور خودمون رو تامین کنیم.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ