کد خبر: ۱۵۵۵۱۴
۱۱:۶ - ۱۳۹۹/۴/۲۱

اعلام افزایش سرمایه متفاوت منجر به صف فروش سهم بورسی شد

اعلام افزایش سرمایه متفاوت منجر به صف فروش سهم بورسی شد

شیشه دارویی رازی از موافقت سازمان بورس با دریافت اجرای افزایش سرمایه ۱۴ درصدی به روش متفاوت خبر داد اما با افت قیمت و صف فروش روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت شیشه دارویی رازی از موافقت سازمان بورس با دریافت اجرای افزایش سرمایه 14 درصدی به روش صرف سهام و سلب حق تقدم و مزایای آن خبر داد اما با افت 5 درصدی قیمت و صف فروش روبرو شد.

براین اساس، سعید صنعتی مدیرعامل "کرازی" اعلام کرد: شرکت شیشه دارویی رازی طی جلسات با اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس موافقت این سازمان را برای اجرای افزایش سرمایه به روش صرف سهام و سلب حق تقدم دریافت کرده که در صورت اجرای موفق می‌تواند الگویی برای سایر شرکت ها باشد.

مزایای افزایش سرمایه از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم

- شرکت با عرضه سهام کمتر به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا می‌کند.

- با توجه به پذیره نویسی سهام جدید به قیمت نزدیک تابلو، قیمت سهام دستخوش تغییرات چندانی نمی شود.

- ارزش دارایی سهامداران تغییر نمی‌کند و اینکه با توجه به عرضه سهام جدید طبعاً درصد آنها تقلیل پیدا می کند.

- بر خلاف روش های سنتی باعث مسدود شدن بخشی از دارایی سهامداران نخواهد شد. در روش‌های سنتی با محاسبه قیمت تئوریک و تعلق بخشی از دارایی‌های سهامداران بصورت سهام جایزه تا زمان ثبت افزایش سرمایه که فاصله زمانی ۳ تا ۶ ماه است در اختیار سهامداران نبوده و امکان نقد کردن آن فراهم نیست. در افزایش سرمایه جاری این شرکت اگر به روش سنتی انجام می‌شد بیش از ۸۰ درصد دارایی سهامداران تا ثبت افزایش سرمایه مسدود می شد.

- در انتشار سهام به قیمت بازار با توجه به عدم محاسبه قیمت تئوریک نیازی به متعهد پذیره نویس نیست.  لذا هزینه های افزایش سرمایه بصورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

- از نگاه حسابداری در هر دو روش حقوق صاحبان سهام به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد بنابراین از لحاظ مبلغ تامین مالی تفاوتی بین روش های تامین مالی وجود ندارد. در روش‌های سنتی کل ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب سرمایه منتقل می‌شود و در روش انتشار به قیمت تابلو فقط ارزش اسمی سهام به حساب سرمایه و مابه التفاوت به حساب صرف سهام منتقل می شود که متعلق به همه سهامداران است مانند افزایش سرمایه از محل سود انباشته که قابلیت افزایش سرمایه از این محل در آینده فراهم است.

- در روش انتشار سهام جدید و قیمت تابلو امکان رقابت برای خرید سهام جدید برای همه سهامداران بصورت یکسان فراهم بوده و منافع آنها بصورت شفاف تری رعایت می شود. با توجه به اینکه تقاضای داخلی و صادراتی برای محصولات این شرکت به مراتب بیش از حجم تولید فعلی است دسترسی سریع به منابع مالی مورد نیاز در اجرای هر چه سریعتر پروژه طرح توسعه نقش به سزایی دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ