کد خبر: ۱۵۵۵۹۷
۱۸:۸ - ۱۳۹۹/۴/۲۲

دومین مرحله اوراق رهنی با هزار میلیارد تومان و سود ۱۶ درصدی + جزییات و مزایا
فردا توسط تأمین سرمایه بانک مسکن پذیره نویسی می شود:

دومین مرحله اوراق رهنی با هزار میلیارد تومان و سود ۱۶ درصدی + جزییات و مزایا

پذیره نویسی دومین مرحله اوراق رهنی به مبلغ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۶ درصدی و سررسید دو ساله ، فردا توسط تأمین سرمایه بانک مسکن در فرابورس انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی اولین انتشار اوراق رهنی مربوط به تیر 95 و به مبلغ 300 میلیارد تومان و با نرخ سود 18 درصدی بود که مرحله دوم انتشار این اوراق فردا به مبلغ هزار میلیارد تومان و با نرخ سود 16درصدی  و سر رسید دو ساله انجام می شود تا بانک مسکن این مبلغ را صرف اعطای تسهیلات جدید به مشتریان کند.

این اوراق رهنی به پشتوانه مطالبات رهنی بانک مسکن است که طبق مفاد قراردادهای مبنای مطالبات رهنی امکان انتقال آن به غیر وجود دارد و براساس مدل ساختار یافته اوراق رهنی، آماده عرضه و پذیره نویسی شده است.

این اوراق با نام بوده و مبلغ اسمی هر ورقه 100 هزار تومان بوده و مواعد پرداخت سود هر سه ماه یکبار انجام خواهد شد. معاملات ثانویه این اوراق هم پس از عرضه در فرابورس ، انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، این اوراق از نوع اوراق با درآمد ثابت است که علاوه بر بیمه دارایی های در رهن، بانک مسکن به عنوان ضامن اوراق و عامل وصول اقساط خواهد بود. بنابراین اوراق مذکور برای اشخاصی که تمایل به سرمایه گذاری در دارایی های با درآمد ثابت دارند، یکی از گزینه های ایده آل و جذاب خواهد بود.

اوراق رهنی(MBS) اوراق بهاداری است که به منظور خرید مطالبات رهنی توسط ناشر منتشر می‌شود. به عبارتی ابزار بدهی است که نشان دهندۀ حقوق دارندۀ اوراق بر وجوه دریافتنی ناشر است. این اوراق از جمله اوراق بهادار با پشتوانه دارایی است که جریان نقدی آن به پشتوانه اصل و بهره های پرداختی از تسهیلات رهنی حاصل خواهد شد.

از جمله مزایای انتشار این اوراق می‌توان به تحرک بخشی اقتصاد در حوزه مسکن، بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک، افزایش سودآوری، بهبود نسبت‌های مالی، خارج کردن دارایی‌های بانک‌ها از ترازنامه و بهبود ترکیب دارایی‌ها اشاره کرد .

ایجاد بازار رهن ثانویه به عنوان یکی از بسترهای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تولید مسکن به عنوان ظرفیت های قانونی پیش بینی شده طبق بند یک ماده 14 قانون سازماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (1387) است.

شورای عالی بورس هم بر اساس بند 24 ماده یک و بند 4 ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار، اوراق رهنی را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار شناسایی و تصویب کرد و سپس "دستورالعمل انتشار اوراق رهنی" در اجرای بند 2 ماده ) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر 84 و مصوبه 17 آذر 94 شورای عالی بورس در 24 آذر 94 به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

این ابزار ، گام رو به جلو در تبدیل تهدید نقدینگی به فرصت تأمین مالی مولد برای بخش مسکن بوده و می تواند در مدیریت سرمایه های سرگردان و کنترل تورم پولی، ایفای نقش کند .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ