کد خبر: ۱۵۵۶۵۶
۱۰:۲ - ۱۳۹۹/۴/۲۴

نظر دو عضو شورای عالی بورس و عبده تبریزی درباره تشکیل بورس املاک

نظر دو عضو شورای عالی بورس و عبده تبریزی درباره تشکیل بورس املاک

دو عضو شورای عالی بورس و عبده تبریزی در مورد راه اندازی بورس املاک و مستغلات با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی اظهار نظر کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: مطالعات بر روی اقتصاد ایران و بقیه کشورها نشان می‌دهد رابطه قوی میان متغیر‌های کلان اقتصادی و بخش مسکن وجود دارد و از طرف دیگر حدود 120 رشته فعالیت با حوزه ساختمان ارتباط مستقیم دارند. رونق در بخش ساختمان با رونق یا رکود کل اقتصاد ارتباط دارد و موضوع مسکن برای مردم نه تنها اقتصادی بلکه اجتماعی است و دولت هم حجم انبوهی از املاک و طرح‌های نیمه تمام دارد که قرار بود آنها را برای بهره برداری و مولدسازی به بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: راه اندازی بازاری به عنوان بازار املاک و مستغلات می‌تواند امکان تأمین مالی از طریق صندوق پروژه‌ها برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام دولت را فراهم کند و از سوی دیگر برای مردم فرصتی برای پیش خرید در بستر شفاف است. به نظر می‌رسد راه اندازی بورس املاک و مستغلات در تحلیل‌های عامیانه به بورس مسکن تقلیل داده شده در حالی که این گونه نیست و کارکرد‌های گوناگون بیشتری دارد.

سلاح ورزی ادامه داد: بر اساس برخی از گزارش ها، املاک مسکونی و تجاری در ایران بیش از 80 درصد خالص ثروت را تشکیل می‌دهد بنابراین با توجه به تنوع کارکرد‌ها در این بخش، بورس تخصصی ضرری ندارد. فروش متری مسکن، ابزاری برای تأمین مالی طرح ها است، قرار است تعداد زیادی سازنده، طرح‌های متعدد انبوه سازی را تعریف کنند و سپس از طریق فروش متری، شفاف تأمین مالی شوند.این موضوع عرضه و تقاضا را در بازار مسکن متعادل خواهد کرد.

تشکیل بورس املاک با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی

همچنین شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ماهیت بورس املاک و مستغلات متفاوت خواهد بود و به این علت ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه برای این بورس در نظر گرفتیم زیرا احساس این است که به تأمین سرمایه‌های تخصصی مورد نیاز در حوزه مسکن نیاز داریم و اکنون تنها تأمین سرمایه تخصصی در حوزه مسکن مربوط به بانک مسکن است. اگر به ساخت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم قطعاً به تأمین سرمایه‌های بخش مسکن نیازمندیم.

وی افزود: همه تلاش براین است که از منابع مالی سهامداران، سرمایه‌های تخصصی بخش مسکن را تامین کنیم و طرح‌های متفاوتی آغاز به کار شود. می‌خواهیم ریل گذاری جدیدی را در رابطه با صنعت ساختمان انجام دهیم. تلاش می شود از پلت فرم‌های موجود در شرکت سپرده گذاری بورس کالا و نرم افزار‌های بورس کالا و فرابورس استفاده کنیم.

چراغی ادامه داد: بر اساس آیین نامه اجرایی همه سازمان‌های وابسته به وزارت راه و نهاد‌های قانونی می‌توانند زمین را در این بورس عرضه کنند و به جای آن واحد‌ های سرمایه گذاری دریافت کنند بنابراین مصوبات قانونی در این باره وجود دارد.

بورس املاک و مستغلات هیچ نمونه جهانی ندارد

حسین عبده تبریزی اقتصاددان نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اگر گسترش بازار سرمایه منطقی نباشد مشکلاتی به وجود می‌آید. بخش ساختمان بخش بزرگی از اقتصاد است که در بازار سرمایه حضور فعالی ندارد. همه محصولاتی که قرار است به عنوان بورس جدید املاک و مستغلات تعریف شود موجود است و باید در دو بورس فعلی، شرکت‌های ساختمانی بیشتری پذیرفته شوند. اکنون صندوق‌های مستغلات، بازار ثانویه اوراق رهنی و اوراق تسه (ورقه نوبت بانک مسکن) در بورس‌هایی وجود دارند که می‌توانند گسترش یابند.

وی با بیان اینکه هیچ محصول جدیدی که منطقی برای ایجاد بورس جدید باشد ارائه نشده، گفت: آنها می‌گویند بورس‌های جدید کم کاری کرده اند و بورس جدایی باید درست شود. بورس املاک و مستغلات هیچ نمونه جهانی ندارد و نیاز به نظارت دارد ضمن اینکه نظارت‌ها در بورس‌های فعلی هم مشکلاتی دارد. نباید بورسی را که در هیچ جای جهان تجربه نشده، ایجاد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ