کد خبر: ۱۵۵۸۷۷
۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۴/۳۰

تبعات منفی افزایش دلار بر صنعت بورسی قند و شکر از زبان مدیرعامل

تبعات منفی افزایش دلار بر صنعت بورسی قند و شکر از زبان مدیرعامل

مدیرعامل یک شرکت قندی با اعلام تبعات افزایش دلار بر این صنعت بورسی هشدار داد در صورت ادامه این روند باید منتظر توقف تولید رشته‌های مختلف بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جبار علی زارع ممقانی مدیرعامل شرکت قند خراسان با انتشار مطلبی با عنوان "چالش‌های صنعت قندوشکر با افزایش نرخ ارز" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: افزایش لجام گسیخته نرخ ارز در صورتی که همچنان ادامه یابد، منجر به توقف تولید در رشته‌های مختلف تولیدی از جمله قند و شکر خواهد شد.  تخصیص ارز دولتی به واردات شکر در چند سال اخیر لطمه زیادی به تولید داخلی این محصول وارد کرد. چرا که هزینه خرید شکر وارداتی کمتر از هزینه تولید در داخل شده است.

با حذف ارز دولتی نرخ شکر به واقعی شدن نزدیک شد و این امکان را به وجود آورد تا کارخانه‌ها محصولات را با نرخ واقعی‌تر عرضه کنند اما بازار با نوسانات بسیاری مواجه شد به‌ طوری‌که دولت در سال ۹۹ بر مبنای ارز نیمایی قیمت هر کیلو شکر از محل درب کارخانه را ۶۳۰۰ تومان تعیین کرد که این روش نیز چالش‌های جدیدی به وجود آورد. چرا که نرخ‌گذاری دولتی و دستوری موجب به‌ هم خوردن بازار می شود.

از طرفی حذف ارز دولتی باعث شد تولید چغندر قند و توسعه کارخانه‌های فرآوری افزایش یابد. به‌ طوری‌ که بلاتکلیفی نرخ ارز برای واردات بذر چغندر و ماشین‌ آلات صنعتی و موارد مشابه سرمایه‌گذاران را در تنگنا قرارداد. به همین منظور چغندرکاران درخواست افزایش نرخ خرید دولتی را مطرح کردند. در نتیچه برای سال زراعی 99-98 قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند پاییزه  و بهاره به 5 هزار و 900 و 6 هزار و 24 ریال رسید.

برای افزایش تولید لازم است صنعت بازسازی و به روز شود. در غیر این صورت این صنعت قدیمی فرسوده تر شده و در نهایت از بین خواهد رفت و کالای استراتژیکی مثل شکر وقتی در داخل تولید نشود مشکلات عدیده‌ای از جمله بیکاری بسیاری از کارگران را در پی خواهد داشت.

از دیگر مشکلات این صنعت بدهی بانکی برخی از تولیدکنندگان است. بانک‌های طرف قرارداد در کارخانه‌های قند و شکر باید نرخ سود تسهیلات پرداختی به این واحدها را کاهش دهند تا فشار وارده اندکی کاهش یابد.

علاوه برافزایش بی‌رویه نرخ ارز و اختصاص نیافتن ارز مورد نیاز صنعت، توجه نکردن به مشکلات تولید عوارض بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. چنانچه هر واحد تولیدی نتواند تسهیلات دریافتی را باز پرداخت کند،بانک مربوطه نسبت به مصادره آن اقدام می‌کند. طبق آخرین آمار،ت اکنون حدود ۱۵۰۰ واحد تولیدی بزرگ و کوچک مصادره و متوقف شده که تبعات بسیاری در پی خواهد داشت و لازم است مسوولان چاره‌اندیشی کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ