کد خبر: ۱۵۵۹۹۰
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۵/۱

مقایسه P/E عرضه اولیه امروز با سه شرکت نیروگاهی

مقایسه P/E عرضه اولیه امروز با سه شرکت نیروگاهی

نسبت P/E شرکت آماده عرضه اولیه امروز تولید نیروی برق آبادان بر اساس واقعیات تحلیلی نسبت به سه شرکت نیروگاهی "دماوند، بجهرم و بکهنوج" مقایسه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس در حالی تا ساعتی دیگر 10 درصد از سهام تولید برق نیروی آبادان در بورس تهران عرضه اولیه می شود ( 250 میلیون سهم با محدوده قیمتی 1470 تا 1550 تومانی و سهمیه 200 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی ) که دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرد: "آبادا" در حالی به بازار سرمایه می‌آید که پیش‌تر ورود شرکت‌هایی نظیر زر ماکارون با P/ E بالا ،حاشیه ساز شده بود.

حواشی شکل گرفته پیرامون عرضه نماد معاملات زرماکارون بیشتر به نحوه قیمت‌گذاری این نماد مربوط می‌شد. این در حالی است که انتقادهای مطرح شده نسبت به قیمت پیشنهادی سهم با سود آن از اطلاعات گذشته نگر استخراج شده بود و همخوانی چندانی با واقعیات تحلیلی پیش روی اقتصاد نداشت. حالا قیمت‌های ارائه شده برای "آبادا" حکایت از آن دارد که صنعت نیروگاهی نیز در تحلیل‌ها قافیه را به تورم انتظاری باخته است و برای عرضه شدن در بازار سرمایه راهی به جز اتکا به اطلاعات تخمینی و آینده‌نگر ندارد.

بررسی‌‌ها حکایت از آن دارد که تحلیلگران با استفاده از ضریب بتا (شاخصی است که ریسک سیستماتیک در یک نماد یا دارایی را نسبت به ریسک سیستماتیک کل بازار نشان می‌دهد) سه شرکت نیروگاهی "دماوند، بجهرم و بکهنوج" در صدد محاسبه ضریب بتا برای شرکت تولید نیروی برق آبادان برآمده‌اند تا از این طریق بازده مورد انتظار سهامداران "آبادا" را محاسبه کنند.

ضریب قیمت به درآمد نیز برای این نماد با استفاده از میانگین حسابی سه شرکت فوق بدست آمده که در این میان P/ E منفی در نماد "بکهنوج" نشان از آن دارد که محاسبه این نسبت برای "آبادا" چندان قابل اتکا نیست. مضاف بر آنکه نسبت‌های ارائه شده برای دو شرکت دیگر نیز به حدی با هم اختلاف دارند که مشخص نیست استفاده از آنها برای رسیدن به نسبتی منطقی برای شرکت تولید نیروی برق آبادان قابل اتکا هست یا خیر.

به هر روی حتی اگر تمامی شبهات مذکور نیز بر تحلیل‌هایی از این دست وارد نباشد آنچه که به خوبی در قیمت هزار و ۵۰۰ تومانی ارائه شده برای هر سهم "آبادا" خود نمایی می‌کند، اقناع بیشتر تحلیلگران حرفه‌ای به لحاظ کردن تورم انتظاری در تحلیل‌ها است. این در حالی است که تا پیش از این تاثیر تورم در تحلیل صورت‌های مالی تنها با اتکا به درصدهای معقول در حدود ۲۰ درصد صورت می‌گرفت که به کلی با نرخ‌های ارز پیش بینی شده برای سال‌های پیش رو متفاوت است.

هم‌اکنون پیش‌بینی‌های ارائه شده برای نسبت قیمت به درآمد مهمان تازه بورس تهران متناسب با قیمت ۱۵۰۰ تومانی عرضه در حدود ۶۴ واحد است. در نظر گرفتن این نسبت برای تحلیلگران، حکایت از آن دارد که سود ۱۲ ماه گذشته این شرکت در مقایسه با آنچه که تحلیلگران از آن انتظار دارند، بسیار کمتر از سودی است که برآورد می‌شود در ماه‌های پیش رو محقق کند. انتظار می‌رود این دیدگاه تحلیلی رفته رفته به تمامی بازار تسری پیدا کند و در ادامه فعالان بازار سرمایه نیز به تطبیق انتظارات از قیمت‌های روی تابلو با سود انتظاری آنها بپردازند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علی | ساعت ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۵/۲
0
0
پاسخ
سلام حیف ب اون سهام عدالت ماها سامانه سعدی برداشته سهام بانک تجارت و صادرات رو فروخته حیف اونم چند سیصد تومن حیف
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ