کد خبر: ۱۵۶۲۴۶
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۵/۷

اصلی‌ترین عامل افت شاخص در روزهای اخیر و پیش بینی اصلاح موقت
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

اصلی‌ترین عامل افت شاخص در روزهای اخیر و پیش بینی اصلاح موقت

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلی‌ترین عامل افت بورس در روزهای اخیر ، پیش بینی کرد روند اصلاح دماسنج بازار موقتی و با هدف ورود به کانال دو میلیون واحدی باشند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هومن عمیدی با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی بازار سرمایه به عنوان نخستین بازار برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود به ایرنا گفت: بازارهای رقیب با بورس با روند صعودی کمتری نسبت به این بازار روبرو هستند. رشدی که اکنون در همه بازارها شاهد هستیم ناشی از نرخ ارز است. در صورت توقف رشد نرخ ارز و ورود آن به سمت فاز اصلاحی و روند نزولی بطور حتم رشد در همه بازارها از جمله بورس متوقف خواهد شد.

وی با بیان اینکه افت نرخ ارز در بازار باعث تحلیل صنایع و تفکیک راه آنها از یکدیگر خواهد شد، افزود: برخی از صنایع تاثیرپذیر یا وابسته به نرخ ارز هستند و با کاهش نرخ ارز مسیر را تغییر خواهند داد در حالی که برخی دیگر از صنایع متاثر از نرخ ارز نیستند و به روند عادی ادامه می‌دهند. روند کنونی بازار سهام متاثر از چند عامل است در ابتدا این موضوع ناشی از بحث نرخ ارز است که فعالان در حال ارزش‌گذاری قیمت سهام با نرخ‌های جدید ارز نیمایی هستند. در این میان برخی از شرکت‌ها در حاشیه خرید قرار دارند به همین دلیل نقدینگی از بازار خارج نمی‌شود.

هسته معاملات اصلی‌ترین عامل افت بورس

این کارشناس بازار سرمایه کندی هسته معاملات را به عنوان اصلی‌ترین عامل در افت این روزهای بازار عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه هسته معاملات نمی‌تواند جوابگوی حجم کنونی تقاضا و عرضه در بازار باشد بنابراین معاملات بازار به دو بازده زمانی صبح و بعدازظهر تقسیم شده که این موضوع تاحدودی کار را برای فعالین بازار سخت کرده است.

عمیدی اضافه کرد: سفارش معاملات به سیستم ارسال می‌شود اما شاهد ثبت آن بصورت لحظه‌ای در سیستم نیستیم بلکه ثبت آن ممکن است با تاخیر زمانی ۲۰ دقیقه‌ای انجام شود حتی بارها به دلیل خرابی هسته معاملات شاهد حذف سفارش در سیستم بوده‌ایم. هسته معاملات پاسخگوی این حجم از عرضه، تقاضا و معاملات در بازار نیست که این موضوع را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیر در روند نزولی بازار دانست. ایجاد چنین فضایی در بازار باعث شده تا تعدادی از فعالان بازار ریسک هسته معاملات را قبول نکنند و با خروج از آن روند معاملات را به سمت مسیر اصلاحی پیش ببرند.

وی عنوان کرد: از بعد تکنیکالی و فنی بطور معمول اصلاحاتی که قبل از اعداد رند در شاخص رخ می‌دهد، زمینه ایجاد فضا و فرصت‌سازی‌های لازم را برای رشد و عبور از مقاومت شاخص رند مانند کانال دو میلیون واحد را فراهم می‌کند. روندی را که اکنون بازار در آستانه ورود به شاخص دو میلیون واحد پیش گرفته را در شاخص یک میلیونی نیز شاهد بودیم.

کارشناس بازار سرمایه به برگزاری مجامع و انتشار گزارش شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: گزارشات شرکت‌ها با افزایش نرخ‌هایی که در صنایع رخ داده، مسایلی مانند کاهش تولید را جبران کرده است به همین دلیل با توجه به پایین بودن نرخ سود سپرده بانکی، بازار سرمایه می‌تواند همچنان صعودی و رشد در این بازار را به همراه داشته باشد.

عمیدی با تاکید بر اینکه با مشخص کردن مشکل هسته معاملات و رفع مشکلات موجود اعتماد به سرمایه‌گذاران بازگردانده خواهد شد، توضیح داد: این موضوع می تواند عامل تعیین‌کننده در ادامه روند صعودی بازار باشد اما در صورتی که مشکل هسته معاملات به همین صورت باقی بماند افراد به دلیل بی‌اعتمادی به این بازار، سرمایه‌ها را از بورس خارج و وارد دیگر بازارها خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بازار از بعد تکنیکالی آماده عبور از مقاومت روانی کانال دو میلیون واحد است و به نظر می‌رسد رشد بازار کماکان ادامه‌دار باشد، افزود: صندوق دارا دوم و سوم هنوز در بازار عرضه نشده و سهام داخل این صندوق‌ها همچنان جا برای رشد دارند بنابراین روند بازار می‌تواند همچنان صعودی باشد و نقدینگی از بازار خارج نخواهد شد. در وضعیت فعلی بازار رقیب جذابی برای جذب نقدینگی مردم وجود ندارد تا نقدینگی از این بازار خارج و به سمت دیگر بازارها ورود کند. نقدینگی از این به بعد به سمت سهامی خواهد رفت که از ارزش ذاتی فاصله دارند و از رشد بازار جا مانده‌اند و براساس نکاتی که در صورت‌های مالی آنها وجود دارد پیش خواهد رفت.

دولت به دنبال حمایت از بورس

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت کماکان به دنبال حمایت از بورس نسبت به دیگر بازارها است، تاکید کرد: صندوق دارا دوم و سوم به دلیل رشدی که در دارا یکم صورت گرفت با استقبال همراه خواهد شد و به سمت رشد پیش خواهد رفت.

عمیدی با اشاره به اینکه روند اصلاحی موجود در بازار موقتی است و فقط در راستای آمادگی شاخص بورس برای ورود به کانال دو میلیون واحد است، تصریح کرد: روندی که اکنون در بازار ایجاد شده طبیعی است و سهامداران به هیچ عنوان نباید نگران چنین وضعی باشند. همه سهم‌ها در بازار همراه با خریدار هستند اما برخی از سهام به دلیل رشد پرشتابی که داشتند وارد فاز اصلاح زمانی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از صنایع مانند فلزی‌ها بسیار سریع‌تر از دیگر صنایع با رشد همراه شدند و در مدت زمانی کوتاه به بازدهی کلانی دست پیدا کردند، گفت: صنایع بزرگ در بازار نیاز به اصلاح داشتند تا دوباره به مدار رشد بازگردند، بازار به زودی از مقاومت کانال دو میلیون واحد عبور می‌کند و رشد شتابانی را در پیش خواهد گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ