کد خبر: ۱۵۶۳۰
۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۷/۶

مجلس وارد نرخ خوراک پتروشیمی شد/ سهامداران زیان کرده اند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد:

مجلس وارد نرخ خوراک پتروشیمی شد/ سهامداران زیان کرده اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تصمیم گذشته منجر به اتفاقات سال ۹۲ در بورس و ضرر بسیاری از مردم شده گفت:موضوع خوراک پتروشیمی در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام قیمت 13 سنتی نرخ خوراک پتروشیمی توسط معاون وزیر نفت و واکنش های دبیر انجمن پتروشیمی و فعالان این صنعت، سیدشریف حسینی در مورد وضعیت پتروشیمی و تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به خانه ملت گفت: تصمیم کمیسیون صنایع و معادن و مجلس در مورد قیمت گذاری خوراک واحد‌های پتروشیمی منجر به اتفاقات سال 92 در بورس (آغاز ریزش شاخص با افت قیمت سهام شرکت های پتروشیمی ) و ضرر بسیاری از مردم که در این صنعت سرمایه گذاری کرده بودند، شد.

وی ادامه داد:به دلیل سود بالا، جذب سرمایه گذاری در پتروشیمی ناگهان زیاد شده است . این درحالی است که هر تصمیمی که گرفته می شود باید اثرات آن را هم بررسی کنیم.

وی درمورد تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تاخیر در اجرای آن و موضوع جمع بندی دولت و وزارت نفت توضیح داد: دلیل عدم اعلام این است که اثرات سوء آن در بخش اقتصادی با توجه به شرایط حال است. زیرا شرایط کشور نسبت به گذشته متفاوت شده و با موضوع مذاکرات هسته ای و وضعیت پساتحریم معلوم نیست چه اتفاقی در اقتصاد ایران خواهد افتاد .بنابراین باید قیمت گذاری را بر این اساس انجام دهند.

حسینی با بیان اینکه موضوع خوراک پتروشیمی در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن مجلس است،گفت: طبیعتا یکی از موضوعات بسیار مهمی که وجود دارد، بحث سهم کشور در بازارهای جهانی است که باید به آن دقت کنیم. زیرا اگر سهم بازار را از دست دهیم احیای دوباره آن به زمان زیادی نیاز دارد.

این نماینده مردم با اشاره به اینکه عربستان و کویت شرایط ایران را ندارند، تاکید کرد: اگر کشوری شرایط ما را داشت،مطمئن باشید در دوسال اول تحریم ‌ها زانو می زد. اما جمهوری اسلامی ایران به دلیل درایت داخلی، شرایطی ایجاد کرده که با تحریم‌ها، استعدادهای جدید شکوفا شود.

حسینی افزود:این استقامت و درایت باعث شد،مذاکره کننده را به پای میز مذاکره بکشاند،ما این موضوع را هم نمی‌گوییم و این را وزیرامورخارجه آمریکا در سنا می گوید. جان کری گفته بود هر کاری انجام دادیم، نتیجه نداد و باید به مذاکره می‌رسیدیم. معتقدیم شاید سهم بازار دچار نوسان شود، اما باید شرایط را بسنجیم و نباید دقت را فدای سرعت کنیم. هرچند سهم ما در بازار دچار چالش شود.

وی در واکنش به این سوال که با این وضعیت به هدف سند چشم انداز در بخش پتروشیمی خواهیم رسید یا نه؟ پاسخ داد: واقعیت این است با توجه به وضعیت موجود، مطمئنا نه تنها در پتروشیمی بلکه در زمینه‌های مختلف به هدف‌های خود نمی‌رسیم.هدف گذاری‌های ما ایده‌آل است ولی به آنچه دست می‌یابیم باید قابل قبول باشد . در این زمینه ضعف داریم، اما مطمئنا جبران خواهد شد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:در فضای پس از تحریم و بعد ازاینکه مذاکرات به نتیجه رسید با انگیزه‌ای که در مردم وجود دارد و با تدبیری که دولت خواهد داشت، سرعت پیشرفت در خیلی از بخش‌ها افزایش یافته و عقب افتادگی از برنامه جبران خواهد شد.

حسینی درمورد حضور شرکت‌های خارجی درصنعت پتروشیمی ایران و مذاکرات انجام شده دراین زمینه، اظهارداشت: اکنون مذاکراتی که با خارجی‌ها در حال انجام بوده پیش زمینه مذاکرات آینده است. اگر بخواهیم از هم اکنون روی این پیش زمینه‌،برنامه ریزی کنیم اقدام اشتباهی خواهیم کرد . این پیش زمینه‌ها بستگی به مذاکرات دارد و مذاکرات کنونی به نوعی آماده‌سازی است و نمی‌توان براساس آماده‌سازی برنامه ریزی انجام داد.باید براساس واقعیت‌ها برنامه‌ریزی شود و واقعیت اجرای برجام در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی در مورد تصویر آینده پتروشیمی ایران با توجه پساتحریم، توضیح داد:پتروشیمی یکی از صنعت‌های خاص کشور است که در بدترین شرایط جزو صنایع خوب ما بوده و یکی از شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران است. با حل مسئله هسته‌ای و پساتحریم و با برداشته شدن تحریم‌ها بخصوص بخش بانکی و اقتصادی،صنعت پترشیمی کشور با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۷/۶
6
0
پاسخ
دوساله که میگید رسیدگی میکنیم اما ما که چیزی ندیدیم
» اشنا | ساعت ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۷/۶
5
0
پاسخ
ببخشید این قیمت قبلا به تصویب مجلس محترم در دولت قبل رسیده
» محمد | ساعت ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۷/۶
4
0
پاسخ
با این ابهام بزرگ منتظر سرمایه گذار خارجی هم هستید..!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ