کد خبر: ۱۵۶۳۹۵
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۵/۱۲

بررسی عملکرد

بررسی عملکرد "خکرمان" و برآورد NAV هر سهم

بررسی عملکرد گروه اقتصادی کرمان‌ خودرو و زیرمجموعه ها نشان از برآورد خالص ارزش دارایی های هر سهم بیش از ۲۳۰۰ تومانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گروه‌ اقتصادی‌ کرمان‌ خودرو با سرمایه اسمی 500 میلیارد تومانی نسبت با تنوع بخشی پرتفوی توانسته زمینه مناسبی را برای رونق و رشد تولید مهیا کند.

این شرکت سهامی عام که فعالیت را از سال 94 آغاز کرده طی سال های اخیر با سرمایه گذاری درحوزه برق و با کسب مالکیت 10 درصدی از سهام شرکت آرین ماهتاب گستر در این مسیر گام نهاد تا علاوه بر صنعت خودرو و قطعات و خدمات پس از فروش در حوزه انرژی هم فعال شده و درجهت تبدیل شدن به یک هلدینگ چند رشته‌ای گام برمی‌دارد.

شرکت آرین‌ ماهتاب‌ گستر با 11 شرکت تابعه و 13 نیروگاه سیکل‏ ترکیبی و گازی 5 درصد از برق مصرفی کشور را تامین می ‏کند. مجموع ظرفیت اسمی نیروگاه‌ های گروه آرین ماهتاب گستر حدود 4741 مگاوات بوده که با لحاظ کردن درصد مالکیت حدود 2100 مگاوات نیروگاه در حال بهره‌برداری و 370 مگاوات نیروگاه در حال ساخت در اختیار شرکت است.

با مبنا قراردادن هزینه ساخت هر مگاوات نیروگاه به روش تولید برق و برآورد ارزش جایگزینی نیروگاه‌ها با کسر بدهی تلفیق قابل انتساب به شرکت اصلی، ارزش بازار این هلدینگ بیش از 29 هزار میلیارد تومان برآورد شده و با بهای تمام شده 264میلیارد تومانی، مازاد ارزش قابل توجهی ایجاد کرده است.

در گروه تولید خودرو دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو قرار دارند. شرکت کرمان موتور با استفاده از متوسط نسبت ارزش بازار به درآمد 2 نماد "خودرو، خساپا" و پیش‌بینی درآمد بدبینانه برای کرمان موتور (تولید و فروش 13 هزار دستگاه و آخرین نرخ‌های فروش نمایندگی‌ها) ارزش گذاری شده است. مدیران خودرو نیز با مقایسه ارزش بازار و ظرفیت کرمان موتور ارزش گذاری شده است .

از دیگر شرکت های زیرمجموعه این شرکت می توان به شرکت آرمان موتور ارگ به عنوان شرکتی فعال در حوزه قطعات اشاره کرد که نسبت به تولید صندلی و اگزوز برای محصولات کرمان موتور اقدام کرده است.

باتوجه به وابستگی درآمد این شرکت به کرمان موتور در سال‌های گذشته از نسبت درآمد این شرکت به درآمد کرمان موتور و در ادامه از متوسط نسبت ارزش بازار به درآمد شرکت‌های مشابه بورسی یعنی سایپاآذین و مهرکام پارس استفاده شده است.

ورود این شرکت در حوزه خدمات از طریق سرمایه گذاری در شرکت خدمات و تجارت بم خودرو صورت گرفته که باتوجه به رشد قیمت قطعات یدکی و افزایش مراجعات به نمایندگی‌ها، درآمد آن نسبت به سال 98 با 40 درصد رشد روبرو بوده و با استفاده از نسبت ارزش بازار به درآمد معادل 5، ارزش گذاری شده و در نهایت ارزش ذاتی هر سهم (NAV  )به ازای هر سهم بیش از 2300 تومان برآورد شده است.

اعمال تغییراتی از جمله افزایش تیراژ تولید با بهبود شرایط، ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به بورس، انتقال نماد "خکرمان" به بازارهای بالاتر و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، را از دیگر ظرفیت های این هلدینگ می توان برشمرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ