کد خبر: ۱۵۶۴۵۶
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۵/۱۳

عوامل موثر بر عقب نشینی شاخص از مرز ۲ میلیون + پیش بینی اتمام اصلاح
شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح کرد:

عوامل موثر بر عقب نشینی شاخص از مرز ۲ میلیون + پیش بینی اتمام اصلاح

هرچند در معاملات امروز چند عامل منجر به واکنش شاخص به مقاومت روانی ۲ میلیون واحد شد اما همچنان اتمام اصلاح نمادهای بزرگ و حرکت به سمت کانال ۲.۸ میلیونی مورد انتظار است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) با بررسی معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در معاملات امروز شاخص کل به مقاومت روانی 2 میلیون واحد واکنش نشان داد و با افزایش عرضه‌ها، تلاش برای ذخیره سود برخی از سرمایه گذاران و البته مشکل همیشگی اختلال در هسته معاملات بورس تهران همزمان با ورود نقدینگی بی سابقه به این بازار و توقف های مکرر نمادهای پرمعامله به نوعی نظم بازار بهم خورد.

فعالان بازار سرمایه معتقدند اگر پافشاری مدیران بورس بر تصمیمات درباره نحوه انجام معاملات ادامه داشته باشد و سیستم جایگزینی برای تقویت هسته معاملات تعریف نشود، روند انجام معاملات از روال عادی خارج شده و به زودی بازارسرمایه با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود. با وجود تمامی این چالش ها بالا بودن ارزش معاملات و تداوم ورود نقدینگی همچنان حکایت از آن دارد که با اتمام اصلاح نمادهای بزرگ، شاخص کل به سمت 2.8 میلیون واحد حرکت کند.

در پایان معاملات امروز و بدون لحاظ معاملات "شستا"، شاخص کل با کاهش 23 هزار و 931 واحدی به کانال یک میلیون و 987 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 1246 واحدی به کانال 525 هزار و 639 واحد رسیدند. 

نماد‌های " فملی، خودرو ، فولاد " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 13.6 و 5.3 هزار میلیارد تومان بود.  بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای " وبانک ، دی" بود با 854  و 646 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نماد "وبملت" همچنان متوقف بود. "وبصادر ، وتجارت" هر دو فشار فروش سنگینی را تجربه کردند. امروز "وتجارت" جهت برگزاری مجمع سالانه به منظور تصویب صورت های مالی متوقف شد.

در گروه فلزات، "فولاد" به صف فروش رسید و در نهایت جهت برگزاری مجمع سالانه به منظور تصویب صورت های مالی متوقف شد. صف فروش "فملی، ذوب" اما تا انتهای زمان معاملات باقی ماند.

در پالایشی‌ها "شبندر، شتران، شبریز ، شپنا" به صف فروش رسیدند. کوتاه بودن زمان معاملات برخی از این نمادها به دلیل ادامه توقف آنها از سوی ناظر از نکات قابل تامل است. در گروه خودرویی هم معاملات "خودرو ،خساپا " با صف فروش سنگینی همراه شدند .

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6376 دلار ، روی به 2288  و هر انس طلا به 1979 دلار معامله شد. هر بشکه نفت برنت در محدوده 43 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز به 39.73 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 23 هزار و 290 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 21 هزارو 900 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 280 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد:

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به بررسی بسته پیشنهادی بهبود وضعیت بازار و جلوگیری از زیان احتمالی مردم گفت: فعلاً هیچ طرحی مبنی بر کاهش دامنه نوسان معاملات در بورس مطرح نیست.

حسن علایی معاون سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته صندوق ETF دوم که شامل سهام پالایشی ها است تا پایان مرداد پذیره‌نویسی خواهد شد.

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه همکاری ایران و چین در حوزه سرمایه‌گذاری است از این قرارداد ۲۵ ساله‌ دفاع کرد .

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش ۱۰۷۳ ریالی به دلار ۱۸۲۷۰۵ ریالی اعلام شد.

خداداد غریب پور مدیرعامل ایمیدرو وعده داد ظرفیت تولید فولاد در سال جاری برای نخستین بار از مرز ۳۰ میلیون تن عبور و قبل از سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد . در بخش صادرات نیز از ظرفیت بیش از 4 میلیارد دلاری برخوردار هستیم.

علی نیکزاد عضو کمیسیون عمران مجلس از معافیت انبوه سازان برای پرداخت مالیات در اولین نقل و انتقال پس از تولید مسکن خبر داد.

رئیس دفتر کاخ سفید اعلام کرد،: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر برگزار می‌شود و ادعا کرد ترامپ پیروز خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ