کد خبر: ۱۵۶۶۴۸
۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۵/۲۰

توضیحاتی درباره قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا + ارائه پیشنهاد
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا اعلام کرد :

توضیحاتی درباره قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا + ارائه پیشنهاد

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا با اشاره به اینکه خودروسازان مستحق نرخی که بنا است در بورس کشف شود نیستند ، پیشنهادی در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد فلاح در خصوص قیمت گذاری خودرو در بورس کالا به اکو ایران گفت: در سالی که خودروسازان برخی محصولات را به بورس کالا عرضه کردند، شرایط بازار خودرو بسیار متفاوت از حال بود. در آن دوران تیراژ خودرو مانند حالا افت سنگینی را به خود نمی‌دید بنابراین بازار تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضا را تجربه می‌کرد.

وی با بیان اینکه اقدام آن زمان سایپا مبنی بر عرضه ۵۰ دستگاه سراتو به بورس در راستای تامین مالی بود، افزود: در آن زمان خودروسازان توانستند ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اوراق سلف موازی تامین کنند و ماجرای سراتو هم بخشی از این برنامه بشمار می‌رفت. چون هدف از این اقدام، تامین مالی بود، خودروسازان دیگر تمایل زیادی به عرضه محصولات‌ در بورس نشان ندادند و این هم که حالا دوباره بحث آن مطرح شده، ریشه در مساله کشف قیمت (با توجه به قیمت‌گذاری دستوری و زیان شرکت‌های خودروساز) دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو قیمتی که قرار است در بورس کالا کشف شود، حق شرکت‌های خودروساز نیست. الان به‌دلیل مشکلات موجود بر سر راه تامین قطعه و تولید، عرضه خودرو با تقاضا همخوانی ندارد بنابراین قیمتی هم که بنا است در بورس کالا کشف شود، خودروسازان مستحق آن نیستند.

فلاح عنوان کرد: اگر تولید و عرضه و تقاضا در شرایطی طبیعی قرار داشت با قیمت‌های کمتری در بازار مواجه بودیم مانند دوران پسابرجام. با توجه به وضع تولید و تقاضا، قیمت واقعی خودرو را نمی‌توان با ارقام فعلی تفسیر کرد. واردات خودرو متوقف است و توان تولید خودروسازان هم به‌دلیل تحریم پایین آمده و از سویی به‌دلیل رشد نقدینگی با هجوم سرمایه به بازارهای مختلف از جمله خودرو مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر مثلا شورای رقابت قیمت فلان محصول را ۵۰ میلیون تعیین کرده و در بورس کالا قیمت ۱۰۰ میلیون تومان برای آن کشف شود نباید همه پول حاصل از کشف قیمت صورت گرفته را به خودروسازان تقدیم کنیم. پیشنهاد این است که قیمت خودرو در بستر بورس کالا کشف شود و نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت با بازار را به‌عنوان عوارض و مالیات مثلا صرف توسعه حمل‌و‌نقل عمومی کنیم.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا درخصوص احتمال کاهش نرخ در قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا توضیح داد: احتمال کاهش قیمت خودرو پس از کشف قیمت در بورس کالا وجود دارد اما زیاد نیست . زیرا عرضه و تقاضا همخوانی لازم را با هم ندارند. خودروسازان قطعا می‌توانند نسبت به عرضه محصولات‌ در بورس کالا اقدام کنند و این طور نیست که نوسان تولید، اجازه این کار را از آنها بگیرد.

به گفته فلاح، خودروسازان بخشی از تولید را برای عرضه در بورس کالا تعهد می‌کنند و اگر موفق به اجرای آن نشوند، جریمه خواهند شد. هدف از عرضه خودرو به بورس، استفاده همه شهروندان از رانت بازار است. بحث این است که نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها باید بین ۸۰ میلیون نفر شهروند ایرانی توزیع شود نه فقط ۸۰۰ هزار نفری که در سال خودرو می‌خرند. اگر مثلا هر خودرو ۳۰ میلیون تومان رانت داشته باشد، جمع رانت موجود در بازار با فرض تیراژ ۸۰۰ هزار دستگاهی، ۲۴ هزار میلیارد تومان می‌شود و این پول حق همه است نه یک جمعیت خاص. با این پول می‌توان حمل‌و‌نقل عمومی را توسعه داد یا حتی یارانه را دو برابر کرد.

وی در پاسخ به پرسش آیا راه خرید سبدی در بورس بسته خواهد بود، گفت: در طرح پیش‌بینی کرده‌ایم هر کس تنها یک خودرو بخرد آن هم با شرایط خاص (چیزی شبیه شرایط موجود در فروش فعلی خودروسازان). بنابراین قرار نیست هر کس هر تعداد خواست خودرو بخرد ضمن آنکه با توجه به کشف قیمتی که انجام می‌شود، تقاضا در مقایسه با فروش معمول خودروسازان بسیار پایین خواهد آمد. قیمت‌های حاشیه بازار قابل اعتماد نیستند اما در بورس کالا می‌توان به کشف قیمت صورت گرفته اطمینان کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ