کد خبر: ۱۵۶۸۶۱
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۵/۲۵

گزارش مدیرعامل پالایشگاه اصفهان از حال و آینده

گزارش مدیرعامل پالایشگاه اصفهان از حال و آینده

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به وضعیت حال و آینده گفت: ادامه فعالیت در گرو راه اندازی واحدهای گوگردزایی است و همه فرآورده‌های نفتی تا سال ۱۴۰۴ با استانداردهای یورو ۴ و ۵ تولید خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی ابراهیمی درباره آخرین وضعیت پالایشگاه اصفهان به ایرنا گفت: ادامه فعالیت این پالایشگاه در گرو راه اندازی واحدهای گوگردزایی است و همه فرآورده‌های نفتی تا سال ۱۴۰۴براساس استانداردهای یورو ۴ و ۵ تولید خواهد شد. قرارداد ساخت واحد گوگرد زدایی از نفت کوره، بین پالایشگاه و شرکت ایرانی امضاء شده و به‌دلیل پیچیدگی خاص، چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فرآورده‌های نفتی بر اساس یورو ۴ و ۵ تولید و معضل زیست محیطی رفع خواهد شد.

وی یکی از اقدامات این شرکت برای کاهش مصرف آب را به‌روز رسانی برج‌های خنک کننده برای جلوگیری از تبخیر و هدر رفت آب و استفاده از برق سراسری در واحدهای عملیاتی بیان کرد و افزود: این شرکت برای تامین برق مورد نیاز واحدهای عملیاتی و کاهش آب مصرفی به خرید ۶۰ مگاوات برق از شبکه سراسری اقدام کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان ۱۶ مگاوات برق از شبکه سراسری دریافت می کند، ادامه داد: به ازای تولید هر مگاوات برق ۶ تُن آب مصرف می شود که با احتساب ۱۶ مگاوات برق دریافتی از شبکه سراسری حدود ۸۰ متر مکعب آب در ساعت صرفه جویی شده و با بهره برداری واحدهای جدید و استفاده کامل از برق شبکه سراسری، ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر مکعب آب در ساعت در پالایشگاه صرفه جویی خواهد شد. ۹۰ درصد آب مصرفی بازیافت می‌شود و به چرخه استفاده مجدد برمی گردد و ۱۰ درصد مابقی پساب نیز در استخرهای تبخیر نگهداری می‌شود.

بومی سازی ۸۰ درصد تجهیزات پالایشگاه

ابراهیمی با بیان اینکه این مجموعه در ۱۹ سال گذشته با تکیه بر توان کارشناسان داخلی موفق به تولید و بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز شده، گفت: واحد پشتیبانی ساخت داخل از سال ۸۰ در زمینه تامین قطعات دستگاه‌های پالایشی به‌ویژه ماشین آلات دوار از قبیل توربین، پمپ، کمپرسور و چرخ دنده آغاز بکار کرد. تاکنون ۸۰ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز در بخش خودکفایی تولید شده است.

وی با بیان اینکه در جریان احداث این طرح مشکلاتی از طرف کشورهای خارجی برای تامین کاتالیست های مورد نیاز بوجود آمد، اضافه کرد: تولید کنندگان این کاتالیست حیاتی که ۲ کشور آمریکا و فرانسه بودند از تحویل آن به ایران خودداری کردند. پالایشگاه اصفهان با حمایت از تولید داخلی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی، موفق به تولید داخلی و بومی‌سازی این کاتالیست شد و در زمان حاضر کاتالیست ساخت داخل در مجتمع بنزین سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابراهیمی یکی دیگر از مشکلات مهمی که بهره‌برداری از مجتمع بنزین سازی را با چالش روبرو کرد را عدم تحویل سطح‌سنج‌های اشعه گاما عنوان کرد و گفت: با تلاش محققان سازمان انرژی اتمی، سطح‌سنج‌های داخلی ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

افزایش تولید بنزین از ۳ به ۱۲ میلیون تن در روز

میزان تولید بنزین در این پالایشگاه در ابتدای سال ۹۲ حدود سه میلیون لیتر در روز با سطح کیفیتی یورو ۴ بود اما با راه‌اندازی مجتمع بنزین‌سازی و بهره‌برداری کامل از آن امروز میزان تولیدات به ۱۲ میلیون لیتر در روز با سطح کیفی یورو پنج افزایش یافته است. همچنین ۲۲ میلیون لیتر روزانه گازوییل تولید می‌کند که ۲ میلیون لیتر آن با استاندارد جهانی یورو ۵ برای استفاده‌های درون شهری تولید و عرضه می‌شود که با بهره‌برداری از واحدهای تصفیه گازوییل در سال ۱۴۰۰ این میزان تولید به ۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

طرح های صیانت از محیط زیست

طرح ملی تصفیه پساب و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری یکی از مهمترین طرح‌های زیست محیطی با بهترین کیفیت و کمترین آسیب به سلامت جامعه و محیط زیست بود که سال ۹۸ در پالایشگاه اصفهان و با هدف کاهش مصرف منابع آب آشامیدنی با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت افتتاح شد.

مدیریت پساب با تصفیه و بازگردانی ۳۲۰ مترمکعب در ساعت، تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ مترمکعب از پساب تصفیه‌خانه صنعتی به همراه استفاده از دستگاه فرا بنفش (UV) برای گندزدایی فاضلاب بهداشتی و عقد قرارداد با شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای پایش آلاینده‌های آب از دیگر فعالیت‌های زیست‌محیطی این شرکت بشمار می‌آید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ