کد خبر: ۱۵۶۹۹۹
۱۶:۳ - ۱۳۹۹/۵/۲۷

شاخص بعد از ۵ روز سخت ۲۱۳۰ واحد را جبران کرد + در انتظار بازار بهتر

شاخص بعد از ۵ روز سخت ۲۱۳۰ واحد را جبران کرد + در انتظار بازار بهتر

بورس بعد از ۵ روز منفی و سخت ، معاملات سومین روز کاری را با افزایش ۲۱۳۰ واحدی به پایان رساند و انتظار می رود طی روزهای آیند با وضعیت بهتری روبرو شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز در بورس تهران معاملات در دو نوبت انجام شد. جلسه معاملاتی اول از ساعت 8:30 تا 11:45 و جلسه معاملاتی دوم از ساعت 12 تا 15:15 بود.

معاملات صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی و کلیه صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اوراق بهادار با درآمد ثابت و نیز معاملات نمادهای آتی سبد سهام در زمان معاملاتی دوم انجام شد.

از روز گذشته به دنبال انتشار اخبار مثبت در بازار همچون اختصاص ۱۴ هزار میلیارد تومان به صندوق توسعه بازار برای حمایت از بازار، تغییر نرخ فروش نفت خام به پالایشگاه ها از میانگین قیمت محموله‌های صادراتی منطقه به میانگین ماهانه محموله‌های صادراتی، تکذیب افزایش نرخ سود بانکی و لغو پذیره نویسی اوراق سلف نفتی و موکول شدن آن به زمان نامعلوم این انتظار می رفت که امروز و روزهای آتی شاهد بازار بهتری باشیم.

در معاملات امروز شاهد بازگشت قیمتی در بسیاری از نمادهای بزرگ و به دنبال آن برچیده شدن صفوف فروش در اکثر نمادهای دیگر بودیم و در نهایت، شاخص کل  با افزایش 2101 واحدی به کانال یک میلیون و  815 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 2835 واحدی به کانال 487 هزار و 728 واحد رسیدند. 

نماد‌های " شستا، فولاد، فملی " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 16.3 و  6.28 هزار میلیارد تومان بود.  بیشترین ارزش معاملات امروز متعلق به نمادهای " خودرو ، خساپا" با 1.1 هزار میلیارد تومان و 978 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نماد "وبملت" همچنان متوقف بود. "وبصادر " که در ابتدا منفی معامله می شد با افزایش تقاضا در محدوده یک درصد مثبت به کار پایان داد. "وتجارت" اما با فشار فروش سنگین همراه بود و معاملات آن در منفی 4 درصد به پایان رسید.

در گروه فلزات، "فملی و فولاد" که در نیمه دوم بازار معامله شدند با تقاضای سنگین روبرو شدند و با صف خرید معاملات را به پایان رساندند. از آن طرف "ذوب" که در نیمه اول بازار معامله شد تا قبل از بازگشایی"فملی و فولاد" صف فروش داشت لکن با بازگشایی این نمادها صف فروش آن برچیده شد و آخرین معامله این نماد در منفی 1.6 درصد انجام شد.

نمادهای گروه  پالایشگاهی همچون "شبندر، شتران، شبریز و شپنا" جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی حداکثر تا 11 شهریور تعلیق شدند. در گروه خودرویی، نماد "خودرو" پس از چندین بار جمع شدن صف فروش و اعمال رنج های مثبت توسط معامله گران در نهایت با صف فروش به کار خاتمه داد. "خساپا " اما با قیمت پایانی منفی 2 درصد به کار پایان داد.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسان اندک سبز پوش هستند . مس در محدوده 6414 دلار، روی به 2427 دلار و هر انس طلا به 1959 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 44.78 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 42 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 23 هزار و 200 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 22 هزار و 450 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 960 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت به دنبال فروش نفت بصورت سلف است باید لایحه‌ای را به مجلس ارائه می‌کرد و تا زمان توافق کلی سران قوا، طرح پیش فروش نفت به مردم اجرایی نمی‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد: قیمت خوراک پتروشیمی را کاهش داده و قیمت خوراک پالایشگاه را اصلاح کرده که این موضوع باعث بهتر شدن وضعیت این شرکت‌ها در بورس می‌شود.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از احتمال تاسیس پالایشگاه‌های خصوصی در طرح پیش فروش نفت برای خرید و فروش فرآورده‌ها خبر داد.

واعظی رییس دفتر رییس جمهوری فراز و فرودهای مقطعی را بخشی از ماهیت بازار سرمایه دانست و گفت: سیاست مبنایی دولت حمایت از بازار سرمایه و تقویت آن است.

حداکثر سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با تصویب هیات دولت، ۱۵۰ درصد بیشتر شد و به ۵ میلیون تومان رسید.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۴۳۶۲ ریالی به دلار ۱۸۸۱۹۸ ریالی اعلام شد.

معاملات سهام عدالت از بازار عادی به تابلو معاملات بلوکی منتقل شد که در این حالت ریسک فشار فروش سهام عدالت از بورس حذف می شود.

نخستین واکسن ضد کرونا چین ثبت شد. این واکسن که Ad۵nCoV نام دارد توسط شرکت داروسازی کان سینو چین تولید می‌شود.

مارک فیتزپاتریک دستیار وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت: واشنگتن در حالی برای فعال کردن ساز و کار ماشه علیه ایران خیز برداشته که همان جمع حداکثری که با پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند با این اقدام هم مخالفت خواهند کرد.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: در نشست پیشنهادی پوتین با حضور ایران شرکت نمی‌کنیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ