کد خبر: ۱۵۷۰۲
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۷/۸

۸ مهر ۱۳۹۴ در تاریخ بازارسرمایه ایران ثبت شد/ اولین کشف قیمت محصول جدید
بورس پرس خبر می دهد:

۸ مهر ۱۳۹۴ در تاریخ بازارسرمایه ایران ثبت شد/ اولین کشف قیمت محصول جدید

امروز چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ اسناد خزانه اسلامی برای اولین بار در بازارسرمایه ایران عرضه و طی آن کشف قیمت شد تا راه برای عرضه این اوراق تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان و تسویه بدهی دولت به پیمانکاران باز شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،امروز چهارشنبه 8 مهر 1394 در تاریخ 48 ساله بازارسرمایه ایران ثبت شد. چرا که طی آن بعد کش و قوس های متعدد، برای اولین بار اسناد خزانه اسلامی عرضه و کشف قیمت شد تا یک اوراق جدید به محصولات بازار سهام اضافه شود .

جزئیات معامله اولین دور از اوراق جدید بازار

براساس این گزارش، در جریان معاملات امروز فرابورس ، تمرکز اکثر مسئولان اقتصادی و مدیران سازمان بورس و فرابورس متوجه عرضه اولیه 400 هزار ورقه 100 هزار تومانی اوراق با نماد " اخزا1 " بود تا با توجه به تازه بودن این اوراق و همچنین اعلام حساسیت هایی از سوی کارشناسان ، بسترهای مناسب برای عملی کردن این تصمیم فراهم شود.

به این ترتیب بود که طرف های عرضه کننده یعنی پیمانکاران عمدتا" وزارت راه و نیرو از طریق حدود 10 کارگزار آماده عرضه اوراق با قیمت های اولیه 90 هزار تومانی و سپس حدود 91 و 94 هزار تومانی شدند اما در حالی در وقت معمولی و تا ساعت 12:30 دقیقه نتیجه ایی برای معامله حاصل نشد که بعد از دو تمدید 30 دقیقه ای، بالاخره اولین کشف قیمت اسناد خزانه اسلامی به بهای 90 هزار و 500 تومان انجام شد.

در این معاملات 383 هزار و 837 هزار ورقه از 400 هزار ورقه قابل عرضه با مجموع ارزش 34.56 میلیارد تومان به فروش رسید  و طی آن در برابر 16 عرضه کننده ، 66 سرمایه گذار حاضر به خرید شدند. این تعداد خریدار شامل 56 فرد حقیقی عمدتا" صندوق های سرمایه گذاری و 10 فرد حقوقی بود.

اعلام فرایند عرضه های بعدی توسط یک مسئول

 در این رابطه بهنام محسنی رئیس اداره عملیات بازار شرکت فرابورس با بیان اینکه کشف قیمت این اوراق توسط مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شده، گفت: با توجه به جدید بودن این اوراق و لزوم هماهنگی های لازم، زمان معاملات یک ساعت تمدید شد .

وی ادامه داد: از شنبه آینده علاوه بر امکان معاملات ثانویه اوراق و عرضه باقی مانده 400 هزار ورقه اسناد خزانه (16 هزار و 163 ورقه ) ، دسته های بعدی اوراق می توانند عرضه شوند. در صورتی که عرضه ها شامل بیش از 50 هزار ورقه متعلق به یک کد باشد، باید علاوه بر اعلام از قبل و آگهی ، در نماد "اخزا 14 " معامله شود.

راه باز عرضه 1000 تا 3000 میلیارد تومانی و لزوم توجه به یک توصیه

با این اوصاف از شنبه آینده به بعد راه برای عرضه باقی اوراق در دست پیمانکاران ( که بانک ملی ایران از هزار میلیارد تومان، حدود 300 میلیارد تومان را تخصیص داده) باز شد تا دولت از این طریق بتواند بدهی خود با پیمانکاران را تسویه کند و سال بعد هم 3 تا 5 هزار میلیارد تومان از این اوراق را با سر رسیدهای متفاوت منتشر و در بازار سرمایه عرضه کند.

این در حالی است که کارشناسانی چون عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران و محمدرضا عربی عضو هیات مدیره سابق سازمان بورس درباره آینده قیمتی این اوراق و آثار احتمالی منفی به دلیل نیاز شدید پیمانکاران هشدارهای داده و توصیه هایی کرده اند که انتظار می رود مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ