کد خبر: ۱۵۷۰۷۶
۱۱:۱ - ۱۳۹۹/۵/۲۹

برنامه نوبخت برای درآمد ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی از سهام بورسی دولت

برنامه نوبخت برای درآمد ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی از سهام بورسی دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به امکان ایجاد دارایی۱۰۰ تا ۱۵۰هزارمیلیارد تومانی واگذاری سهام بورسی گفت: در بودجه بیش از ١٧ هزار میلیارد محقق و منجر به تقویت بورس شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه درآمدهای نفتی مورد انتظار دولت در سال ٩٩ چندان محقق نشده اظهار داشت: تا آخر عمر که قرار نیست تحریم باشیم این فشاری است که باید تحمل کنیم. در بودجه ٩٩ پیش بینی شده بود از محل واگذاری سهام‌ شرکت‌های دولتی ١١.۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود که تاکنون بیش از ١٧ هزار میلیارد محقق و منجر به تقویت بورس شده است.

وی افزود: نگرانی ایجاد بدهی برای دولت بعد هم درست نیست. اولا این دولت و آن دولت ندارد الان وضعیت خاص تحریم است و باید به اولویت‌ها توجه کنیم. ثانیا هر سالی که برای تکمیل طرح‌های عمرانی عقب بیفتیم هزینه‌های آن بیشتر می‌شود. لذا با تکمیل آنها دارایی آیندگان، ارزش افزوده بسیاری می‌یابد. این امکان را داریم که از سهام شرکت های دولتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی ایجاد کنیم.

این مقام مسئول در خصوص بحث اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را در دستور کار داریم. بودجه ۳ ماه اول دستگاه ها به عنوان تنخواه پرداخت می شود و بودجه را برمبنای عمکرد هر دستگاه محاسبه می کنیم. در همه دستگاه ها این اقدام را انجام دادیم. سازمان برنامه و بودجه در زمان مقرر اصلاح ساختار بودجه را در ۴ محور و ۱۰ بسته در قالب ۲ جلد کتاب آماده کرد که جزئیات دقیق در آن ذکر شده و تغییرات لازم در فرایند نهادسازی بودجه هم انجام شده است. رهبری تاکید داشتند این در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه شود که این سازمان ارائه کرد.

علت عدم اصلاح  ساختار بودجه

نوبخت در پاسخ به اینکه چرا ساختار بودجه هنوز اصلاح نشده، گفت: این اصلاح یک جراحی بزرگ است. امیدوارم با توجه به اینکه مجلس هم در این موضوع مصمم است، اصلاح ساختار بودجه قانونی و اجرایی شود. در دولت کمک می کنیم و حتی اگر مجلس این طرح اصلاح ساختار را برای بودجه ۱۴۰۰ هم به عنوان قانون بدهد آن را اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف چندین دستگاه مشابه اداری داریم. این عزم جدی مسئولین نظام را می‌طلبد که آنها را تجمیع کنیم. اما این کار ساده‌ای نیست. مثلا در حال حاضر هم وزارت بهداشت هم آموزش عالی و هم نیروهای مسلح، کارهای بهداشتی و درمانی می‌کنند اما سیاست‌ها را چه کسی در این حوزه باید تدوین کند؟ گفتیم که وزارت بهداشت این کار را بکند اما چه دعوایی به پا شد! درباره سیاست‌های فرهنگی هم همین است. یک جا باید این محوریت را بر عهده داشته باشد حالا هر دستگاهی که باشد.

برنامه دولت در شرایط کرونا

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برنامه دولت در شرایط کرونا توضیح داد: این امکان فراهم شد معادل ریالی یک میلیارد یورو از صندوق برای بیمه بیکاری اختصاص یابد که ۸ برنامه برای تخصیص آن تعریف کردیم . تکمیل بیمارستان ها و زیرساخت ها، جبران کاهش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها، پاداش کرونا، تامین دارو و تجهیزات از جمله این برنامه ها بشمار می رود. این یک میلیارد یورو به یکباره از بانک مرکزی گرفته نمی شود و آن را بخش به بخش دریافت کردیم.قرار است با اختصاص این منابع تا پایان سال ۱۰ هزار تخت فعال به بیمارستان ها اضافه شود.

طرح تامین معیشت مردم

نوبخت درخصوص طرح تامین معیشت مردم تصریح کرد: نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه کمک به معیشت مردم را بررسی و مطالعه می کنند و هدف مشترک مجلس و دولت این است که وضع موجود معیشت مردم را بهبود ببخشند. امروز این برنامه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد و سازمان برنامه و بودجه هم برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است. ارز محدود ۴۲۰۰ تومانی را به کالاهای اساسی و دارو اختصاص می دهیم. اگر به پیشنهاد مجلس راه بهتری وجود داشته باشد بدون اینکه منجر به افزایش قیمت ها شود از آن استقبال می کنیم. این موضوع بررسی می شود تا به راه حل مشترکی با مجلس  برسیم.

جزئیات افزایش حقوق کارمندان دولت

وی درخصوص افزایش حقوق کارمندان اضافه کرد: از سال ۹۲ افزایش حقوق کارمندان در بعضی سال ها حتی بیش از نرخ تورم بوده و همواره تناسب بین نرخ تورم و افزایش حقوق ها لحاظ شده است. در شرایط اقتصادی فعلی دولت باید توجه بیشتری به معیشت مردم داشته باشد بنابراین بهمن سال گذشته بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مجوز افزایش حقوق کارمندان داده شد و الان پرداخت حقوق در کادر دولتی،مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. حقوق دولتی ها ۵۰ درصد در اسفند اضافه شد و در فروردین  سال جاری هم ۱۳ درصد افزایش یافت.

نوبخت ادامه داد: تقریبا همه دستگاه های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می توانند از محل دارایی ها این افزایش ۵۰ درصدی حقوق را داشته باشند یعنی در سرجمع بودجه اجازه جابجایی به دستگاه ها داده ایم که از بخش بودجه سایر کم شود و به بودجه نیروها اضافه کنند. بودجه عملکردی در سال ۹۲ حدود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان بود که  بودجه سال گذشته به ۲۴۱ هزار میلیارد تومان رسید. رشدی که به افزاش حقوق داده ایم بیشتر از رشد بودجه بوده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ