کد خبر: ۱۵۷۴۱۲
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۶/۱۰

عملکرد یک ساله سازمان بورس در ارزش معاملات، کدهای جدید و ...

عملکرد یک ساله سازمان بورس در ارزش معاملات، کدهای جدید و ...

وزارت اقتصاد عملکرد یکساله سازمان بورس در ارزش معاملات بورس‌ها، شاخص کل، صدور کد های سهامداری، ارزش مانهده اوراق صکوک و ... را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت اقتصاد عملکرد یکساله سازمان بورس را منتشر کرد که بر اساس آن مجموع ارزش معاملات بورس‌ها در دوره ۱۲ ماهه منتهی به تیر سال ۹۸ رقم ۴۹۷.۱ میلیارد تومان بوده و در دوره منتهی به تیر سال ۹۹ به ۲.۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

شاخص کل بورس تهران به عنوان مهم‌ترین نماگر بازار سرمایه از ۲۶۶ هزار و ۱۲۷ واحد در پایان مرداد سال ۹۸ با رشد قابل توجه ۶۱۵ درصدی در ۸ مرداد به یک میلیون و ۹۰۴ هزار و ۳۲۴ واحد افزایش یافته است.

بر اساس شاخص‌های آماری بازار سرمایه، ضریب نفوذ کدهای بورسی افزایش قابل توجهی یافته به نحوی که تعداد کدهای سهامداری از ۹ میلیون و ۸۶ هزار و ۴۲۴ در ۳۱ مرداد سال ۹۸ به ۱۵ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۳۴۴ کد تا ۸ مرداد سال ۹۹ افزایش داشته که با احتساب کد معاملاتی مشمولان سهام عدالت بالغ بر بیش از ۴۸.۵ میلیون است.

ارزش مانده اوراق بهادار اسلامی (صکوک) منتشره تا ۳۱ مرداد سال ۹۸ مبلغ ۹۶.۳ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم تا پایان تیر سال ۹۹ به ۲۰۰.۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین ارزش سرمایه گذاری خارجی تا ۳۱ مرداد سال ۹۸ رقم ۸۱۳ میلیارد تومان بوده که در پایان تیر سال ۹۹ به ۴.۴ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیر سال ۹۹ میزان تامین مالی رقم ۴۶۵۵ و میزان تامین مالی بدون احتساب ارزش صندوق‌های سرمایه گذاری رقم ۲۹۲۴ ذکر شده است.

از اقدامات مهم و موثر سازمان بورس در راستای حمایت از توسعه کسب و کار هوشمند و حرکت به سمت اقتصاد هوشمند با بکارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند می توان به تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی نحوه حضور و اعمال حق رای بصورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پذیرش در بورس‌ها، به روزرسانی سرویس‌های استعلامات ملی شامل ثبت احوال، شبای بانکی، شاهکار و پست، ممیزی زیرساخت و سامانه‌های معاملات بر خط اوراق بهادار براساس الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه جهت اعطای مجوز بهره‌برداری از سامانه، بازرسی جامع امنیت اطلاعات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بر خط بازار سرمایه براساس الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه، جرم یابی رایانه‌ای و رسیدگی به تخلفات سایبری در حوزه بازار سرمایه، سیستمی کردن تغییر کارگزار ناظر اوراق بهادار جهت کاهش ریسک سوء رفتار اشاره کرد.

فراهم آوردن بستر لازم جهت عملیات آزادسازی سهام عدالت (تدوین ساز وکار ساماندهی سهام عدالت و مقررات مرتبط با آن)، کاهش زمان انتشار اوراق از طریق بازنگری در دستورالعمل‌های انتشار اوراق و اختیاری کردن برخی ارکان انتشار اوراق ازجمله مشاور عرضه، متعهد پذیره‌نویسی، امکان انتشار اوراق توسط شرکت‌ها بدون استفاده از رکن ضامن و از طریق رتبه بندی اعتباری متقاضیان تأمین مالی، تسریع در رسیدگی‌های هیات داوری و ارتقاء کیفیت رسیدگی و صدور آراء در شمار اقدامات مهم و تاثیر گذار سازمان بورس در جهت استانداردسازی فرایند خدمات قابل‌ارائه و تعیین بازه زمانی مشخص برای آن قرار دارد.

بر همین اساس دیگر اقدامات این بخش شامل تجدید ساختار رسیدگی با اعمال ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار در جهت استفاده از توان و ظرفیت‌های نهادهای حرفه‌ای و صنفی در رسیدگی به تخلفات، آسیب شناسی قوانین حاکم بر بازار سرمایه در جهت ارتقاء سطح کیفی و توسعه بازار سرمایه با تدوین و ارائه پیش نویس قانون ارتقاء نظام بازار سرمایه،  تنقیح مقررات بازار سرمایه و به روزرسانی پایگاه قوانین و مقررات (cmr.seo.ir)، اصلاح مقررات برای ارتقای شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه از طریق شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، تقویت نظارت بر نحوه ثبت و نگهداری حساب‌های مالی و گردش مالی کارگزاران با مهیا شدن زیرساخت‌های مقرراتی، کاهش سقف نرخ کارمزدهای ارکان بازار و حق نظارت سازمان و در آخر تخصیص کارمزدها به صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازارسرمایه است.

همچنین سازمان بورس و وزارت بهداشت از طریق طرح تامین مالی جمعی خیرخواهانه در اسفند سال ۹۸ و مشارکت ۱۱ میلیارد تومانی در خرید گواهی نیکوکاری مقابله با کرونا همکاری داشته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ