کد خبر: ۱۵۷۵۹۹
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۶/۱۵

دو سناریوی خوش و بد بینانه برای شاخص + رشد بیشتر پالایشی ها در آینده
شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح کرد:

دو سناریوی خوش و بد بینانه برای شاخص + رشد بیشتر پالایشی ها در آینده

در روند معاملات امروز بازار سهام، شاخص با رشد ۱۰ هزار و ۹۶ واحدی به کانال یک میلیون و ۶۴۲ واحدی ورود کرد اما با ظرفیت تشکیل کف دو قلو و بازگشت، دو سناریوی خوش بینانه و بد بینانه را پیش رو دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر(اماکو) با بررسی روند معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در اولین روز کاری هفته شاخص کل با حمایت حقوقی ها موفق شد با رشدی نزدیک به 10 هزار واحدی در کانال یک میلیون و 642 واحدی باقی بماند و حمایت کانال یک میلیون و 600 هزارتایی را حفظ کند .

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 11.9 و 4.5 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه بهبود یافته است. در ساعات اولیه فشار عرضه و فروش در کلیت بازار زیاد بود اما رفته رفته در گروه پتروشیمی و بانکی و فلزاتی شاهد رشد قیمت لیدرها بودیم . در دقایق پایانی نیز در گروه خودرویی با حمایت حقوقی ها، صف فروش "خودرو"  برچیده شد و "خساپا" لیدر دیگر گروه نیز در محدوده منفی به تعادل رسید. این امر سبب شد تا در کلیت بازار جو تقاضا تقویت شده و تعدادی از صف های فروش برچیده شود و صف های خرید تقویت شود . اما در بسیاری از سهم ها همچنان فشار فروش تا دقیقه پایانی بازار حاکم بود .

امروز نمادهای پالایشی به دلیل تعدیل مثبت بسته شدند. "شراز" 3 ماهه  2610 ریال سود ساخته بود که به 4424 ریال افزایش داد. "شبریز" سود 3 ماهه را که قبلا 323 ریال اعلام کرده بود به 561 ریال رساند. با این سودها P/E این گروه به شدت کاهش می‌یابد و مستعد رشد بیشتری در آینده خواهند بود.

به لحاظ تکنیکالی نیز شاخص در محدوده حساسی قرار دارد. شاخص کل ظرفیت تشکیل کف دو قلو و بازگشت را دارد. فیبوی 38 درجه نیز همیشه نقش حمایتی برای شاخص کل داشته بنابراین سناریوی خوش بینانه می تواند بازگشت از محدوده حمایتی یک میلیون و 610 هزار واحدی باشد. سناریوی بدبینانه نیز ریزش تا کف ابرکومو در محدوده یک میلیون 480 هزار واحدی است و پس از آن نوسان در محدوده ابر و سپس خروج از آن که دست کم دو ماه زمان خواهد برد.

خروج نقدینگی امروز نیز ادامه داشت و 1.3 هزار میلیارد تومان از بازار خارج شد البته با بازگشت اعتماد به بازار و ادامه حمایت ها این روند می تواند معکوس شود . اما در بازارهای رقیب دلار در میانه کانال 24 هزار تومانی در نوسان است و سکه نیز 11 میلیون و 350 هزار تومان داد وستد می شود .

در بازارهای جهانی اما نفت برنت با کاهشی 3 درصدی به 42.34 دلار رسید.  مس هم با رشد قیمت مواجه شد و 6779 دلار داد وستد شد. روی نیز 2506 دلار معامله شد.

بررسی چند رویداد:

رییس سازمان بورس با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی از اتخاذ تصمیمات جدید با نهادهای حقوقی بازار سهام خبر داد.

رییس بانک مرکزی با اشاره به حمایت از توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در نظام تامین مالی بر نقش بازارسازی مالکان عمده سهام و اقدام در جهت نقد شوندگی و محافظت در برابر نوسانات تاکید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید اعلام کرد: میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۰ برابر محدوده مجاز در برجام رسیده است.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بخش عمده ای از سهام شرکت های بورسی مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی نیست از نگرانی جدی دستکاری بورس و لزوم تقسیم‌بندی شرکت ها بر اساس درجات ریسک خبر داد.

معاون فروش ایران خودرو از اتمام تعهدات و تحویل خودروهای دومین فروش فوق العاده به مشتریان از امروز خبر داد و گفت: به زودی دور جدید فروش محصولات آغاز می شود.

شرکت آرامکوی عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان در پی شیوع کرونا و کاهش تقاضا، ناچار به لغو قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ساخت مجتمع پالایشگاهی در چین، خرید ۲۰ درصد از بخش پالایش و پتروشیمی شرکت هندی و تعویق توسعه پالایشگاه در آمریکا شد.

وزیر خارجه سوئیس با هدف رایزنی در خصوص توافق هسته‌ای، کانال مالی سوئیس و اوضاع خاورمیانه، امروز وارد تهران می شود و با مقامات ایرانی دیدار خواهد کرد.

مهدی صرامی معاون اقتصادی پالایشگاه اصفهان گفت: تخفیف خوراک این پالایشگاه در بهار به ۲.۸ دلار در هر بشکه رسید، انتظار رشد در ماه های آینده داریم.

رئیس شورای رقابت اعلام کرد: ورود خودرو به بورس رای نیاورده و فعلا منتفی شده است.

دولت چین قرار است ۲۰۰ میلیارد دلار از یک تریلیون دلار اوراق قرضه خزانه آمریکا که تحت تملک دارد به فروش برساند. این امر سبب تضعیف شاخص دلار خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ