کد خبر: ۱۵۷۶۶۴
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۶/۱۷

پیش بینی اتمام ریزش شاخص با تکیه بر ۸ عامل +عوامل موثر بر ثبات شرایط
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی اتمام ریزش شاخص با تکیه بر ۸ عامل +عوامل موثر بر ثبات شرایط

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل اصلی رشد بازار سهام طی ماه های قبل و عوامل موثر بر ثبات شرایط از پیش بینی اتمام ریزش شاخص با تکیه بر ۸ عامل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی با بیان اینکه ترکیب تورم و ناپایداری نماگرهای اقتصادی با فضای ترس حاکم بر بازار سهام شرایطی را بوجود آورد که سرمایه گذاران تمایل قبلی به ماندن در این بازار نداشتند و با بروز رفتار هیجانی به دارایی آسیب زدند به سنا گفت: این رفتار هیجانی طی ماه های قبل در سمت تقاضای خرید بود.

وی افزود: سرمایه گذاران بدون توجه به قدرت سودآوری شرکت ها و صرفا بر مبنای پتانسیل رشد قیمت ها که عمدتا بر اساس شایعات رقم می‌خورد، اقدام به سرمایه گذاری می کردند. شایعات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها باعث ایجاد صف های طولانی خرید برای شرکت هایی می‌شد که یا برنامه ای برای چنین اقدامی نداشتند یا تجدید ارزیابی هیچ تاثیری بر جریان های نقدی عملیاتی آنها نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اصولا برای پذیرش تجدید ارزیابی دارایی ها باید دو شرط گذاشته می شد، نخست اینکه تجدید ارزیابی صرفا برای شرکت های زیان‌ده قابل پذیرش است و دوم اینکه از محل دارایی های مالی امکان پذیر نیست. این موضوع می‌توانست توجه سرمایه گذاران را به عوامل بنیادی تعیین‌کننده قیمت سهام معطوف کند. عواملی که در حال حاضر نیز کمتر مورد توجه سهامداران هیجانی قرار دارد.

نادی قمی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار نیمایی و آزاد و افزایش قیمت های جهانی کامودیتی‌ها و فلزات و نیز ثبات نسبی نرخ سود سپرده‌ها، شرکت هایی که متاثر از این عوامل هستند می‌توانند سود مناسبی عاید سهامداران کنند. البته در این اوضاع نابسامان، قیمت سهام شرکت‌های بنیادی نیز متاثر از احساسات و محرک‌های منفی است.

وی تاکید کرد: اکنون بیش‌ واکنشی به اخبار منفی و تغییر مقررات و برداشت غلط از اخبار مثبت رایج شده همانطور که طی ماه های گذشته بیش‌واکنشی به اخبار مثبت رایج بود. ثبات شرایط در بورس منوط به کنترل و به ثبات رسیدن مهمترین نماگر اقتصاد یعنی تورم است. به هر حال حمایت موثر مادی و معنوی دولت و حقوقی‌های بازار سهام در این شرایط می‌تواند مفید واقع شود.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته بازارگردانی و حمایت از سهام در درجه اول باید همسو با منطق اقتصادی و نباید به نحوی باشد که صرفا شرایط خروج منابع از بازار فراهم آمده و باعث ایجاد تلاطم در سایر بازارها شود. همچنین اولویت نه لزوما سهام شرکت‌های شاخص ساز بلکه شرکت های دارای بنیاد قوی (چه کوچک چه بزرگ) باشد.

نادی قمی گفت: باید در نظر داشت دلیل اصلی رشد بازار طی ماه های قبل، سرازیر شدن پول حقیقی ها به بازار بوده لذا با خروج پول از بازار یا عدم ورود پول جدید شاهد تلاطم در بازارهای رقیب خواهیم بود. با توجه به تاکید بر کارآ شدن بازارگردانی سهام، افزایش ذینفعان بورس، توسعه این بازار، چشم‌انداز حکمرانی مطلوب ( Good Governance ) و امکان تامین مالی کارآفرینان، عرضه شرکت های پروژه‌ محور، تامین مالی شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ و توسعه بازار بدهی، فضای ریزشی بازار ادامه نخواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۶/۱۷
6
1
پاسخ
رفتار هیجانی سهامداران حقیقی باعث ریزش بورس نیست نمادی که صف خرید میشه بلافاصله حقوقی با عنوان بازار گردانی عرضه ابشاری خود را آغاز می‌کند و سهم را به منفی میکشاند و به دنبال آن سهامداران خرد نیز از ترس تو صف فروش میرند. در واقع حقوقی ها دارن از سهامداران حقیقی نوسانگیری میکنند.
» ناشناس | ساعت ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۶/۱۷
4
0
پاسخ
اعتماد رو برنگردانید بورس به صفر میرسد.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ