کد خبر: ۱۵۷۸۴۳
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۶/۲۲

لزوم حمایت سهامداران از قیمت منطقی
با زمزمه بازگشایی نماد مطرح شد :

لزوم حمایت سهامداران از قیمت منطقی "وبملت" + مقایسه با سهام هم گروه

زمزمه بازگشایی نماد بانک ملت با توقف حدود دو ماهه، لزوم توجه به جاماندگی از دیگر سهام هم گروه و ظرفیت های موجود نسبت به نگهداری و حمایت از قیمت منطقی این سهم ارزنده را می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سرمایه این روزها درگیر خطای شناختی تعمیم افراطی شده است. تعمیم افراطی یکی از خطاهای شناختی در علم روانشناسی و مالی رفتاری است که فرد تصمیم گیر و سرمایه گذار صرفاً براساس یک تشابه ظاهری در ویژگی منتخب و  نه مبتنی بر یک تحلیل عمیق بین دو یا چند موضوع با تعمیم نادرست و سریع ، تصمیمی اشتباه اتخاذ می کند و منجر می شود به قول معروف همه را با یک چوب برانند.

این روزها در بازار سهام هراسی عمومی نسبت به از دست رفتن سرمایه بر بازار مستولی شده و بروز این خطای شناختی به سرمایه های سهامداران زیان زیادی را تحمیل کرده زیرا  سهم خوب و بد و البته درنگاه حرفه ای تر سهام ارزنده ( با قیمت در ارزش ذاتی) و سهام گران (فراتر از ارزش ذاتی) با هم دچار ریزش شده اند.

موضوع دیگر اینکه تعدادی از نمادهای بازار سرمایه که در تیر ماه برای برگزاری مجامع عمومی و فوق العاده و یا در این مدت با الزام افشای اطلاعات بسته شده اند و تاکنون به دلیل طی نکردن روند اداری و قانونی مربوطه همچنان متوقف مانده اند و بازگشایی این نمادها در روزهایی که خطای شناختی تعمیم افراطی ( به اصطلاح سوزاندن خشک و تر  باهم)  بر بازار حاکم شده، احتمال زیان بیش از پیش را برای سهامداران در بر خواهد داشت چرا که نه تنها سهم از رشد کوتاه مدت مرداد عقب مانده بلکه احتمال زیاد در حال حاضر در روز بازگشایی، اشتباها سهم با منفی باز گردد.

سهام بانک ملت  جزو این گروه از سهام ها قرار گرفته و لذا نگاه جامع و دقیق به ارزش مقایسه ای سهام و ریسک بازگشایی آن در این روزهای منفی بازار سرمایه که به دلیل این خطای شناختی رخ داده ، بسیار حایز اهمیت است.

سهام "وبملت" به دلیل سنگین بودن سهم طی 9 ماه اخیر شاهد رشدی آهسته تر نسبت به سایر رقبای همگروه در صنعت بانکداری بوده و البته عدم رشد نسبی در بازارِ تقریبا رو به رشد مرداد ماه (به دلیل بسته بودن نماد) به این موضوع بیشتر دامن زده است.  

در نگاهی دقیق تر، نماد "وبملت" از ابتدای دی سال 98 تا انتهای تیر ماه 99 کمترین رشد را نسبت به سهام بانک تجارت، بانک صادرات، شاخص بانکداری و حتی شاخص کل داشته است. با توجه به بازه زمانی فوق "وتجارت" با رشد 730 درصدی ، "وبصادر" با رشد 580 درصدی، شاخص بانکداری با رشد 490 درصدی و شاخص کل با رشد 440 درصدی بیش از نماد "وبملت" با رشد 350 درصدی رشد داشته اند.

حتی با توجه به ریزش اواخر مرداد تا امروز درصد نمادهای فوق همچنان از بانک ملت بیشتر رشد داشته اند. بطور مثال نماد "وتجارت" با ریزش اخیر نسبت به ابتدای دی سال 98 دارای بازدهی 550 درصد است که در مقایسه نماد "وبملت" متوقف با 350 درصد رشد هنوز دارای 200 درصد رشد مازاد است یا در مقایسه با "وبصادر" با رشد 420 درصدی دارای 120 درصد جاماندگی است و نیز نماد نسبت به متوسط صنعت بانکداری با نرخ رشد 450 درصدی دارای جاماندگی 100 درصدی است. 

گرچه براساس متغیرهای بنیادین مانند ارزی بودن بانک، افزایش شدید نرخ ارز، دارا بودن بهترین تراز مثبت عملیاتی، اخبار مثبت مربوط به عرضه اولیه گروه مالی ملت و سرمایه گذاری توسعه معین ملت که هرکدام عواملی مهم برای توجیه ارزش ذاتی بالاتر از متوسط صنعت بانکداری است اما حتی اگر نرخ رشد شاخص صنعت بانکداری معیار عمل باشد، بازگشایی نماد "وبملت" در زیر قیمت صفر تابلو فاقد منطق اقتصادی و بازاری است.

تصمیمات سرمایه گذاری ذاتاً مبتنی بر سبک و سنگین کردن گزینه های سرمایه گذاری و انتخاب گزینه بهینه و قبول و پوشش هزینه های فرصت است لذا حالا که با افزایش سرمایه 314 درصدی، سهم بانک ملت رقیق شده و مانع اصلی رشد آن برطرف شده این موضوع هوشمندی سهامداران حقیقی و حقوقی را مطلبد که در روز بازگشایی با شناخت دقیق تر و با آگاهی از ظرفیت های موجود نسبت به نگهداری و حمایت از قیمت منطقی این سهم ارزنده و البته ثروت خود اقدام کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ