کد خبر: ۱۵۷۹۶۷
۰:۰ - ۱۳۹۹/۶/۲۵

درخواست اعتبار خرید ۵۰ درصد پرتفوی به حقیقی ها با پیش بینی ۷ اثر مثبت
یک سهامدار به بورس پرس اعلام کرد:

درخواست اعتبار خرید ۵۰ درصد پرتفوی به حقیقی ها با پیش بینی ۷ اثر مثبت

یک سهامدار با اظهار تعجب از امتیازات مختلف مسئولین بورس به حقوقی ها به قصد به میدان آوردن مجدد آنها، پیشنهاد اعطای اعتبار خرید ۵۰ درصد پرتفوی به حقیقی ها با پیش بینی ۷ اثر مثبت داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن ذوالفقاری با اشاره به لزوم حمایت از سهامداران حقیقی را حمایت و توجه به قدرت شگفت انگیز آنها به بورس پرس اعلام کرد: اگر سهامداران حقیقی نبودند شاخص بورس هیچ وقت رنگ پانصد هزار واحد را نمی دید. هر چقدر زمان می گذرد رمز و رازهای این روزهای بورس بیشتر نمایان می شود.

در حالی که مسئولین توجه ویژه ای به حقوقی های بازار داشتند و روی آنها حساب جدی باز کرده بودند اما آنها با انتشار کلیپ ها و برنامه های زنده مختلف از کارشناسان در فضای مجازی و عملاً در میدان معاملات اعلام کردند همچون دیگران به دنبال منفعت هستیم که البته منطقی است. اینکه منفعت چگونه بدست آمده بحثی طولانی است اما فراموش نکنیم سهامداران حقیقی به اعتبار دولت و مسئولین بازار وارد میدان شدند نه اعتبار حقوقی ها.

در نتیجه اینکه مسئولین بورس با اعطای امتیازات مختلف چشم به تغییر نگاه و حضور آنها دوخته اند و قصد به میدان آوردن مجدد حقوقی ها دارند(حتی به اجبار) کمی تعجب بر انگیز است. البته حقیقی ها در انتخاب نمادها اشتباهاتی داشتند و اسیر کانال های تلگرامی و ... شدند و در شیوه خرید تمام نقدینگی را خرید کردند و امروز توان کم کردن میانگین قیمت را ندارند و نیاز به حمایت جدی دارند.

موضوع مهمتر شیوه حمایت حقوقی ها است که عموماً از نمادهای بزرگ انجام می شود و جز افزایش شاخص کل مشکلی را از سهامداران جزء حل نمی کند زیرا بیش از نیمی از سهام پورتفوی افراد شامل نمادهای کوچک یا پر ریسک هست که حقوقی ها به آنها توجه نمی کنند و این روش حمایت همچنان باعث کاهش ارزش پورتفوی این دسته از سهامداران شده است و بیم آن می رود حتی با برگشت شاخص به سقف قبلی ضرر این گروه سهامداران نه تنها جبران نشده که بیشتر هم شود.

بورس به واسطه حضور حقیقی ها رشد کرد و با اعتماد مجدد و حمایت این گروه بورس مجددا روزهای سبز را در کمترین زمان خواهد دید لذا درخواست می شود معادل پنجاه درصد سهم هر نماد پورتفوی اشخاص حقیقی اعتبار خرید در همان نماد با مدت یک ماهه اعطا شود. به عنوان مثال فردی از نماد A و B و C هر کدام ۱۰۰۰ سهم خریداری کرده و امروز قیمت هر سهم 30 درصد کاهش یافته با این اعتبار فرد می تواند از نماد A ، B و C تعداد ۵۰۰ سهم خرید کند اما اجازه خرید در نمادی غیر نمادهای حاضر در پورتفوی با این اعتبار را نداشته باشد یعنی نمی تواند از نماد D که در پورتفوی وجود ندارد خرید کند.

بدین ترتیب، سرمایه تزریق شده جهت حمایت بازار بین تمام گروه ها تقسیم و موجب افزایش شاخص هم وزن و در نتیجه بهره مندی همه سهامداران کوچک و بزرگ از این حمایت عادلانه می شود. برای ضمانت اعتبار نیز سازمان بورس می تواند سهامدار را تا زمان تسویه حساب از خروج بازار منع کند که علاوه بر تثبیت بازار و حذف هیجان کاذب موجب آرامش در سایر بازارهای مالی خواهد شد.

اثرات طرح اعطای اعتبار خرید ۵۰ درصد پرتفوی به حقیقی ها

۱- کاهش میانگین قیمت هر نماد پورتفوی سهامدار حقیقی و در نتیجه کاهش استرس و ترس از ضرر بیشتر

۲- وقتی سهامداران حقیقی فقط مجاز به خرید در همان نماد باشد شاخص هم وزن رشد کرده و چون اکثریت صف فروش را حقیقی ها تشکیل می دهند خود خریدار شده و صف فروش جمع و احتمال شکل گیری صف خرید وجود دارد.

۳- زمانی که شاخص هم وزن رشد کند پول های راکد وارد بورس می شوند چون دیگر صف فروشی وجود ندارد و بازار مثبت شده است.

۴- می توان در زمان اعطا، حقوقی ها را از فروش منع کرد تا عملا سهام بین سهامداران حقیقی خرید و فروش شود اما قطعا بعد از این رخداد حقوقی ها خود به خود وارد میدان شده تا از بازی عقب نمانند چون طبیعتا به دنبال سود هستند.

۵- اعطای این اعتبار موجب جذابیت بورس، اعتماد بیشتر مردم و نهایتاً عدم خروج سرمایه از بورس می شود و بعد از مدتی سرمایه های جدید جذب خواهند شد.

۶- عدالت برقرار شده و خیلی زود این اعتبار به دولت برمی گردد.

۷-سهامداران حقوقی زمانی که احساس کنند منابع حمایتی دولت به دلیل ناامید شدن مسئولین از آنها به سمت حقیقی ها رفته در صدد جلب اعتماد از دست رفته خواهند شد‌.

فراموش نکنیم رونق بورس و نهایتاً تولید صرفاً با حمایت از چند نماد بزرگ شکل نمی گیرد و بورس زمانی موفق است که رشد نسبی تمام اجزا مثبت باشد و نه فقط چند نماد بزرگ.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ