کد خبر: ۱۵۷۹۸۸
۱۱:۸ - ۱۳۹۹/۶/۲۵

مسابقه بد بانک‌ها در ابزارهای پرداخت الکترونیک با صرف ۳۷۹ میلیارد تومان
کارشناس بانکداری اعلام کرد :

مسابقه بد بانک‌ها در ابزارهای پرداخت الکترونیک با صرف ۳۷۹ میلیارد تومان

کارشناس بانکداری با انتقاد از بانک ها در افزایش صدور کارت‌های برداشت ، گفت: تنها در سال ۹۸ در مجموع بیش از ۳۷۹ میلیارد تومان منابع از برخی بانک‌ها خارج‌شده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پدرام توفیق‌نیا با انتشار مطلبی تحت عنوان "رقابت در ابزارهای پرداخت الکترونیکی مسابقه نادرست بانک‌ها" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی یکی از حوزه‌هایی است که بانک‌ها از گذشته اشتیاق فراوانی برای مسابقه در آن داشته‌اند. صدور کارت‌های برداشت، نصب کارت‌خوان‌های بیشتر، حذف کارمزد تراکنش‌های خرید و جایزه دادن به پذیرندگان، اقتصاد را گرفتار تبعاتی کرده است.

بانک‌ها طی دو دهه اخیر با شتاب به سمت صدور کارت‌های الکترونیکی برداشت پیش رفته‌ تا دایره خدمات ارائه‌شده به مشتریان را گسترش دهند اما این تلاش با توسعه و جانمایی ابزارهای پذیرش بانک صادرکننده همراه نبوده و موجب شده،بیش از آنکه موفق به جذب منابع از بستر پرداخت الکترونیکی شوند، منابع و منافع را به سود بانک‌های دارای قدرت پذیرندگی بیشتر از دست بدهند.

به‌عبارت‌دیگر رقابت بانک‌ها برای صدور بیشتر کارت‌های الکترونیکی موجب بر هم خوردن توازن پذیرندگی و صادرکنندگی شده و دارندگان کارت نزد بسیاری از بانک‌ها به عللی ازجمله جانمایی نادرست و عدم رعایت ترکیب مناسب ابزارهای پذیرش و کارت‌های صادرشده، تراکنش‌ها را با ابزارهای سایر بانک‌ها انجام داده‌ که عوارض بسیاری ازجمله خروج منابع و تجمیع رسوب پول نزد بانک‌های دیگر برای بانک صادرکننده کارت به همراه داشته است.

بررسی آمارهای شبکه پرداخت الکترونیکی و تراز ورود و خروج منابع شبکه بانکی بیانگر آن است که تعداد تراکنش‌های صادره یا پذیرش‌شده در بسیاری از بانک‌های بزرگ دولتی، نیمه‌دولتی و بورسی بزرگ منفی بوده که حکایت از خروج مبالغ هنگفتی از منابع این بانک‌ها به علت راهبردهای نادرست در هدایت و پردازش پرداخت‌های الکترونیکی دارد.

برای روشن شدن بهتر ابعاد این موضوع کافی است مجموع منابعی را که با تراکنش‌های انجام‌شده توسط کارت‌های بانکی از هر بانک خارج‌شده با مجموع ارزش منابعی که توسط ابزارهای پرداخت به بانک‌ها واردشده، مقایسه شود. به طوریکه تنها در سال ۹۸ در مجموع بیش از ۳۷۹ میلیارد تومان منابع از برخی بانک‌ها خارج‌شده است .

لذا در شرایط کنونی بازار این ضرورت بیش از همیشه برای بانک‌ها حیاتی به نظر می‌رسد تا با در پیش گرفتن راهبردهای دقیق‌تری در توسعه بازار از جمله راهبری کیف پول، مکان‌سنجی دقیق و بهبود بهره‌وری ابزارهای پذیرش نسبت به اصلاح این ترکیب اقدام کنند تا از این صنعت سودآور به میزان درست و کافی بهره مند شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ