کد خبر: ۱۵۸۳۲۲
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۷/۲

نتایج استفاده از معاملات الگوریتمی برای سهامداران / پاسخ به اثر منفی بر بورس
مدیرعامل اولین و بزرگترین شرکت معاملات الگوریتمی مطرح کرد:

نتایج استفاده از معاملات الگوریتمی برای سهامداران / پاسخ به اثر منفی بر بورس

مدیرعامل شرکت الگوریتمی تحلیلگر امید با اشاره به نتایج بکارگیری معاملات الگوریتمی برای سهامداران خرد درباره نظرات برخی فعالان مبنی بر اثر منفی این رویه بر بورس توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امید موسوی موسس و مدیرعامل شرکت الگوریتمی تحلیلگر امید اظهار داشت: شرکت دانش بنیان تحلیلگر امید به عنوان اولین و بزرگترین شرکت معاملات الگوریتمی بازار سرمایه، بر خود واجب می‌داند تا با ارایه اطلاعات دقیق و شفاف جهت تنویر افکار عمومی و اطمینان خاطر سهامداران مبنی بر اراده حمایت جدی از بورس از سوی اشخاص حقوقی فعال در بازار سرمایه، موجبات رفع ابهامات احتمالی که به هر ترتیبی موجب ایجاد فضای منفی و نگرانی سهامداران می شود را فراهم کند.

مشتریان تحلیلگر امید از طریق صندوق‌های تحت مدیریت یا از محل سهام خزانه یا سهامدار عمده طی دوره زمانی مذکور نسبت به بازارگردانی و حمایت شرکت‌های مختلف بورسی و فرابورسی در اندازه‌های مختلف به‌ لحاظ ارزش بازار اقدام کرده است. ارزش بازار مجموع این سهام فقط در یکی از صندوق‌ های بازارگردانی مرتبط با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بالغ بر 620 هزار میلیارد تومان است که بیش از ده درصد از ارزش بازار بورس است. مدیران این هلدینگ، با ذکاوت تمام همواره به هر شکلی در این مدت فقط و فقط رویکرد حمایتی داشته‌اند و از انواع ابزارها و الگوریتم‌های این مجموعه برای حمایت بهتر بازار بهره برده‌اند.

رویکرد شرکت تحلیلگر امید به عنوان پیشرو در فناوری معاملات الگوریتمی بازار سرمایه همواره حمایت از بازار و تعمیق آن بوده و در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری معاملات الگوریتمی قدم برداشته است. مثالی از این اقدامات می‌تواند جلسات متعدد با مدیران سازمان و شرکت‌های بورس و فرابورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها در این مدت باشد که در دوران اصلاح بازار بصورت همه جانبه و با حداکثر توان از تمامی الگوریتم‌ها در جهت افزایش نقدشوندگی و حمایت از بازار استفاده کرده‌اند.

گواه این ادعا این است که در بازارهای منفی اخیر که درجه نقدشوندگی به شدت افت کرده بود، الگوریتم‌های حمایتی بازارگردان‌ها فعال بوده و حجم خرید آنها بیشتر از فروش بوده است. برای مثال 18 شهریور که اکثر نمادها در صف فروش بودند و حجم معاملات کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بود، الگوریتم‌های معاملاتی بیش از ۲ درصد معاملات را به عهده داشتند. نماد "پارس" با استفاده از بازارگردانی الگوریتمی بر خلاف روند منفی بازار، حجم معاملات را افزایش داده و قابلیت نقدشوندگی را در مقایسه با دیگر نمادها حفظ کرده است.

در بورس نزدیک به ۵۰۰ شرکت مجوز بازارگردانی بر روی سهام را دارند و مقالات متعددی از جمله مقاله وکتارمن در سال ۲۰۰۷ به سادگی اثبات می‌کنند که بازارگردانی الگوریتمی از ایجاد شوک‌ها و تنش‌های هیجانی در بازار جلوگیری می‌کند. در تمامی بازار‌های برتر بورس دنیا حداقل یک بازارگردان الگوریتمی روی هر سهم فعال است.

عجیب است که برخی از فعالان بازار سرمایه، الگوریتم را باعث منفی شدن بازار می‌دانند!!! خوشبختانه شرکت‌های بورس و فرابورس بازارگردانی را از هفته پیش برای تمامی سهام بازار سرمایه الزامی کردند و این قدم بزرگی برای کنترل هیجان‌های مثبت و منفی بازار است.

ایجاد بازاری منصفانه و پیوسته مهم‌ترین وظیفه یک الگوریتم معاملاتی در عملیات بازارگردانی است که در این زمینه این شرکت ادعا می‌کند الگوریتم‌های منحصر بفردی  را در اختیار دارد. این الگوریتم‌ها این امکان را به ناشر یا سهامدار عمده می‌دهد که با منابع محدود، اثر چندین برابری در نقدشوندگی سهام و کنترل هیجانات داشته باشد. برای مثال در یکی از سهم‌ها با منابع ۵ میلیارد تومانی در یک ماه گذشته این الگوریتم بیش از ۳۰ میلیارد تومان خرید داشته است.

برخی از نتایج بکارگیری معاملات الگوریتمی برای سهامداران خرد به شرح ذیل است:

- هزینه کمتر معاملاتی برای سرمایه‌گذاران

- بهبود فرآیند‌های کشف قیمت و قیمت‌گذاری

- افزایش حجم معاملاتی و نقدشوندگی

- نوسان پذیری کمتر

- افزایش عمق بازار

- روند منطقی حرکت سهم و عدم دستکاری در قیمت به سادگی

- حداقل شدن تاخیر در اجرای سفارشات

تحلیلگر امید، اولین شرکتی است که در بازار سرمایه ایران مجوز بازارگردانی الگوریتمی را از سازمان بورس برای صندوق‌ها و نهادهای مختلف مالی اخذ کرده است. در نتیجه تمام سفارشاتی که از طریق الگوریتم‌های امید به هسته معاملات ارسال می‌شود از جانب سازمان بورس، رصد و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی، تذکر داده می‌شود. ممکن است بعضی افراد بصورت غیرقانونی و بدون مجوز از الگوریتم‌ها استفاده کنند که ممکن است ریسک‌هایی را برای بازار سرمایه ایجاد کنند.

با توجه به نقش پررنگی که این گونه معاملات در نقدشوندگی و روان بودن بازار ایفا می‌کنند، انتظار می‌رود تحلیلگران و اساتید بازار سرمایه در راستای فرهنگ‌سازی و آگاهی بیشتر مردم بیش از پیش قدم بردارند. این شرکت بصورت جدی آماده است که ابزارها و الگوریتم‌ها را در اختیار صندوق‌ها، نهادهای مالی و ناشران جهت بازارگردانی هوشمند سهام قرار دهد و قطعا افزایش نقدشوندگی و کاهش هیجان سهام را پس از راه‌اندازی تضمین می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» رحيم صرافان | ساعت ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۷/۲
0
0
پاسخ
با سلام و ارزوي سلامتي همگي شما عزيزان باز هم با معذرت من نميتونم خود را قانع كنم ولصنم ١١٠ تومان سود كنار گذاشته در ٦ ماهه بازاري كه P/e تقريبا ١٥ هستش و هر روز ٥٪‏ منفي شما را بخدا غير از رانت و نامردي و بي وجداني چيز ديگري تصور ميفرماييد الله واعلم با تشكر خداوند نگهدارتان
» سهامدارحفیقی | ساعت ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۷/۲
0
0
پاسخ
متاسفانه بازارگردان های سهام والگوریتم امید به هنگام صعود شارپی بازار در خدمت دولت وحقوقی های وابسته بودند وبعداز سقوط بازار مجددا برای جمع کردن سهام ارزشمند در خدمت از ما بهتران بودندآیا در تاریخ 20 مرداددرخدمت بیمه کوثر برای فروش وغدیر نبودند ؟؟؟چرا هسته معاملاتی رمانیکه وغدیر صف 90 میلیونی داشت مختل شد وپس از ریزش وصف فروش شدن سهم مجددا درست شد؟؟؟ انصاف کجاست؟؟؟ فقط یک نمونه بود
» رضا | ساعت ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۷/۳
0
0
پاسخ
اصلا اینطور نیست شما با این کار عملا ترس رو بین سامداران انتقال میدید فروش یاخرید سهام باشرطهای خاص یعنی جهت دهی سعهامداران وضرر رسوندن به انها البته شما شگردهای خاص دیگری رو هم اختراع میکنید باید جلوی شما گرفته بشه و اثرش روشنبه میبینیم
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ