کد خبر: ۱۵۸۳۳۰
۰:۰ - ۱۳۹۹/۷/۳

عوامل بنیادی موثر برای تقویت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران
شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح کرد:

عوامل بنیادی موثر برای تقویت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران

ظرفیت جوسازی اخبار منفی کاهش یافته و تقاضا برای خرید سهام در حال تقویت است اما تداوم این مسیر نیاز به تقویت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در معاملات امروز شاهد سبز پوشی شاخص کل و بازگشت به کانال 1.6 میلیون واحدی بودیم. از ابتدای این هفته اخبار مربوط به تحریم‌های جدید آمریکا و تلاش این کشور برای فعال سازی ساز و کار ماشه روند بازار را دستخوش تغییراتی کرده بود .

حال با گذشت چند روز  این گونه به نظر می رسد که ظرفیت جوسازی این خبرها در حال کاهش است و تقاضا برای خرید در حال تقویت است که البته تداوم این مسیر نیاز به تقویت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران دارد. سایر عوامل بنیادی همچون افزایش نرخ دلار که اثر آن بر گزارشات ماهانه شرکت های کامودیتی محور آشکار خواهد شد بر تحلیل ها و تصمیمات سرمایه گذاری فعالان بازار اثرگذار خواهد بود.

از طرفی اقدامات مثبتی که سازمان بورس در راستای حمایت از بازار انجام داده نیز قابل توجه و در خور تقدیر است که ممنوعیت معاملات الگوریتمی و امکان ارسال سفارش فروش کمتر از ۵۰۰ هزار تومان تنها در یک مورد و معادل کل داراییِ نماد از جمله این اقدامات است که به بهبود بازار کمک خواهد کرد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 30 هزار و 274 واحدی به کانال یک میلیون و  611 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 551 واحدی به کانال 413 هزار و 430 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، فولاد ، تاپیکو" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 14.4 و  3 هزار میلیارد تومان بود . بیشترین ارزش معاملات خرد متعلق به نماد " شپنا" با  904میلیارد تومان بود. در دو نماد وبملت، تاپیکو" نیز معاملات بلوکی انجام شد که ارزش هر یک در محدوده 1.2 هزار میلیارد تومان بود. در معاملات امروز حدود 707 میلیارد تومان از نقدینگیِ حقیقی ها از بازار خارج شد.

در گروه بانکی نماد "وبملت " با صف خرید به کار پایان داد.  معاملات نماد "وتجارت" متعادل و در محدوده قیمتی مثبت یک درصد پایان یافت. نماد "وبصادر" نیز بابت افشای  اطلاعات با اهمیت درخصوص عرضه اولیه سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات متوقف بود. در گروه فلزات، معاملات نماد" فولاد " در محدوده سقف قیمتی به پایان رسید و آخرین قیمت معاملاتی نماد "فملی" نیز مثبت 1.5 درصد بود.

در گروه خودرویی هر دو نماد "خودرو ،خساپا" پر نوسان و با حجم معاملات بالا ظاهر شدند و آخرین معاملات آنها به ترتیب در مثبت 1.7 و منفی 4.7 درصد خاتمه یافت .

در گروه پالایشی نماد "شبندر" پر تقاضا ظاهر شد و در نهایت به صف خرید نشست. لکن نمادهای "شپنا ،شتران" پر عرضه ظاهر شدند و بارها به صف فروش رسیدند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6725 دلار، روی به 2439  و هر انس طلا به 1893 دلار معامله شد. هر بشکه نفت برنت با رشد یک درصدی به 42.1 دلار و نفت خام WTI  نیز با رشد یک درصدی به 40.11 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 27 هزار و 970 تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود 13 میلیون و 280 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: آمریکا نمی تواند مذاکره یا جنگ را تحمیل کند . ملت ایران شایسته تحریم نیست. ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.

مکرون رئیس‌ جمهور فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: فرانسه و شریکان را ملزم به اجرای کامل برجام می‌دانند.

ترامپ در جریان سخنرانی مجازی در سازمان ملل اعلام کرد: برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کنیم.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد با اعلام درخواست از همه متقاضیان ورود به بورس یا خروج گفت: برآورد مناسبی از شاخص های بورس بدست آمده اما متأسفانه عده ای نکات منفی را برجسته کرده اند. این نگرانی را دارم که عده‌ای با برنامه‌ریزی قصد دارند سهامداران را وادار به فروش سهام کنند.

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: شاهد علامت‌های مثبتی از کره جنوبی درباره مطالبات مالی هستیم. منتظریم تا به آنچه گفته‌اند عمل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت عرضه محصولات در بورس کالا تاکید کرد: فولاد مورد نیاز خودروسازان به قیمت بورس کالا تامین شود و وزارت صنعت بر زنجیره تولید، توزیع و قیمت این محصول نظارت کند.

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا اعلام کرد: در طرح فروش خودرو در بورس کالا، خودروهای وارداتی و داخلی که تیراژ بالا دارند در بستر معاملاتی بورس کالا قرار خواهند گرفت.

دفتر بودجه کنگره آمریکا (CBO) در گزارشی پیش بینی کرد: بدهی فدرال آمریکا در سال 2050 به دلیل پاسخ مالی گسترده به بحران کرونا تقریباً به دو برابر اقتصاد این کشور خواهد رسید. حتی پس از کم شدن اثرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال 2020، پیش بینی می شود در دهه های آینده میزان کسری بودجه به شکل بی سابقه ای زیاد شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ضیامهر عبداللهی | ساعت ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۷/۳
0
0
پاسخ
سلام بر محضر مبارک کارشناسان عزیز و منفی باف
پس از تقدیم عرض سلام ، سلامتی شماها را از در گاه خداوند منان خواهانم که همیشه خوشو خرم بوده باشید واگر جوییا حال اینجانبان و سهامداران را جوییا نموده باشید الحمدولله سلامتی ، حاصل و برقرار است . فقط نگرانی ما از طرف دوری و سیر نشدن حضرات کارشناس از منفی بافی وتزریق آن به بازار بورس و همچنین از ناخوشی و نا عدالتی و بی انصافی مدیران ارشد امور اجرایی کشور از وزیر گرفته تا مسئول بازار سرمایه میباشد والا جزناخوشی و بیماری مسئوالان بی تدبیر جای هیچگونه نگرانی نیست در خاتمه از خداوند متعال خواهان سلامتی جسمی و مالی برای سهامدان وخودم وارزوی عقل سلیم و روح و روان پاک بدور از هرنوع ناعدالتی و ناپسند برای مدیران زحمت کش وجیب پر کن نور چشمی و متقربان درگاه دولتی از خداوند الرحمن خواستارم به امید پیروزی مستضعفان برمستکبران بخواست خداوند تبارک و تعالی وبدست صاحب الامر عج ا... تعالی فرجه الشریف ارواحناله الفدا
» ناشناس | ساعت ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۷/۴
0
0
پاسخ
اعتماد مردم نسب به بورس و حرف های مفت دولت مردان از بین رفته و حقوقی های مفت خور باید بدونند که دگه نمیشه کلاه سر مردم گذاشت
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ