کد خبر: ۱۵۸۴۵۵
۰:۰ - ۱۳۹۹/۷/۷

"همراه" برای اینترنت ۵G سه تفاهم نامه امضا کرد / دو ویژگی مهم

شرکت همراه اول با امضای سه تفاهم نامه همکاری چند جانبه، اقدامات برای ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت ۵G با دو ویژگی مهم را عملاً آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در مراسم رونمایی از کاربست های 5G در ایران که با حضور بازیگران اصلی حوزه ICT و وزیر ارتباطات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد با بیان اینکه فناوری نسل پنجم تلفن همراه دارای دو ویژگی کلیدی تأخیر کمتر و سرعت بالاتر است، اظهار داشت: حدود یک سال و نیم پیش آزمایشی را در شبکه همراه اول برای سرعت بالای یک گیگابیت بر ثانیه داشتیم. بعد از مراسم فکر کردیم اگر این فناوری به بهره‌برداری گسترده و تجاری برسد چه موضوعاتی حادث خواهد شد و پیامدهای آن چه خواهد بود.

وی ادامه داد: اولین موضوع مصرف ترافیک و سپس مقوله محتوا است. زمانی که ترافیک مصرفی مردم ظرف یک سال با رشد 80 درصدی مواجه می‌شود، جایی باید باشد که درباره نحوه ورود به نظام محتوایی فکر کند. اپراتورها تنها بستر ترافیکی را در اختیار دارند و نقشی در نظام محتوایی ندارند و تنها وزارت ارتباطات است که فناوری نسل پنجم را پیگیری می‌کند. از وزیر ارتباطات درخواست می شود همچون گذشته در شورای عالی فضای مجازی پیگیر مشخص شدن متولی بحث محتوا باشد.

این مقام مسئول از شبکه آموزش دانش آموزی شاد که با حمایت وزارت ارتباطات و همراه اول به بهره‌برداری رسید به عنوان نمونه‌ای از بسترهای پرترافیک ذکر کرد و افزود: با وجود اینکه فقط دو هفته از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته اما پهنای باند مصرفی در این سامانه به 215 گیگابیت بر ثانیه رسیده که عدد بسیار بزرگی است.  حالا تصور کنید سالی چند 100 درصد رشد ترافیک مصرفی در شبکه ارتباطی داشته باشیم یقینا باید فکری برای نظام محتوایی کرد.

اخوان بهابادی عنوان کرد: وزارت ارتباطات به عنوان وزارتخانه‌ای تخصصی باید به موقع چاره‌اندیشی و پیش‌بینی کند تا با علم به موضوع نسل پنجم ورود کنیم و این را هم در نظر داشته باشیم که اغلب حوزه‌های محتوایی به موقع واکنش نشان نمی‌دهند.  در همراه اول مقوله بومی‌سازی را بصورت جدی دنبال می‌کنیم و مصمم هستیم تحقیقات، توسعه و طراحی مقولات مرتبط با نسل 5 را با ظرفیت دانشگاهی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه هشت ماه است این شرکت مرکز تحقیق و توسعه را برای تعامل با نهادهای علمی راه‌اندازی کرده‌، اظهار امیدواری کرد در این بخش نه تنها بحث تحقیقات و توسعه فناوری بلکه تجاری‌سازی را هم با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی داشته باشیم. به زودی اولین نودهای 5G  شبکه همراه اول در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی بهشتی راه اندازی می شود.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در این مراسم با اشاره به موضوع  ایران هوشمند اظهار داشت: 12 سال در برابر فناوری نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی که یک سبک زندگی است، مقاومت شد در حالی که پیشرفت در گرو فناوری است. یکی از کاربردهای نسل پنجم سلامت هوشمند است که بسیار اهمیت دارد و اپراتورها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در این بخش ورود کنند تا اقتصاد بخش ساخته شود.

وی تصریح کرد: همراه اول در حال حاضر برای تولید تجهیزات نسل 5 و اقتصاد سخت‌افزاری برنامه‌ریزی کرده و کار را پیش خواهد برد که اقدام ارزشمندی است. ایران پنجمین کشور در منطقه است که درصدد راه‌اندازی فناوری نسل 5 تلفن همراه است، تأخیر اندک در ورود به این فناوری از این بابت است که ابتدا مصوبات بالادستی را بگیریم.

آذری جهرمی با بیان اینکه امروز یک سکوی ارزشمند و خوب به اسم شاد با تلاش‌های بسیار زیاد وزارت آموزش و پرورش و همراه اول شکل گرفته، ادامه داد: تا روز گذشته ۱۸۰ گیگابیت از ظرفیت تخصیصی ۷۰۰ گیگابیتی به شبکه شاد، استفاده و همین مسأله باعث افزایش ترافیک داخلی شده است. در دولت برای حمایت از این سکو، ترافیک استفاده از این شبکه را برای دانش‌‎آموزان و معلمان رایگان کردیم.

در این مراسم همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو که از سال 96 کاربست های نسل پنجم تلفن همراه در ایران را شروع کرده با امضای سه تفاهم نامه همکاری اقدامات برای ارائه خدمات مبتنی بر 5G در ایران را عملا آغاز کرد.

تفاهم‌نامه نخست که بصورت چهارجانبه بین همراه اول، وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های دیجیتال به امضا رسید در حوزه 5G،IoT  و هوش مصنوعی با موضوع حمل‌ونقل هوشمند، سلامت هوشمند، شهر هوشمند، انرژی و صنعت و معدن بود.

تفاهم‌نامه دوم نیز چهارجانبه و بین همراه اول، وزارت ارتباطات و دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران با هدف توسعه فناوری‌ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه‌های مخابراتی نسل‌های پنجم و آینده بود.

آخرین تفاهم‌نامه به شکل چهارجانبه بین همراه اول، دانشگاه شهید بهشتی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری با تأکید بر توسعه راهکارها و خدمات مبتنی بر شبکه 5G در مقوله‌های سلامت و پزشکی هوشمند، جراحی – پزشکی – مانیتورینگ از راه دور منعقد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ