کد خبر: ۱۵۸۴۷۲
۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۷/۷

مواضع ظریف درباره مذاکره با ترامپ ، تاثیر تحریم‌ها بر ایران و اثر انتخابات

مواضع ظریف درباره مذاکره با ترامپ ، تاثیر تحریم‌ها بر ایران و اثر انتخابات

وزیر خارجه با بیان اینکه ترامپ با ترک جرام اتاق مذاکره را منفجر کرد درباره تاثیر تحریم‌ها بر ایران ، اثر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و... نکاتی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف درباره خروج آمریکا از برجام به شبکه راشاتودی گفت: ترامپ تنها اتاق مذاکره را ترک نکرد بلکه آن را منفجر کرد و باید جایگاهی پیدا کند که خود به خود انجام نمی‌شود. پیش شرطی نمی‌گذارم اما نمی توان درعرصه بین‌المللی به خواست شخصی از توافقی خارج و به آن بازگشت. .

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر ایران هم توضیح داد: تحریم‌ها و فشار اقتصادی تاثیر چشمگیری در دو سطح داشته است. اول اینکه نمی‌توانستیم مانع سر کار رفتن مردم شویم و مشوق‌ها و کمک‌های دولتی بلاعوض بیشتری برای ماندن مردم در خانه و کسب هزینه‌های زندگی انجام دهیم. سطح دوم، خرید دارو و واکسن است و  آمریکا اول از همه منابع مالی ایران را با ممانعت از فروش نفت محدود کرد و دوم اینکه از داشتن دسترسی به پول جلوگیری می‌کند.

این مقام مسئول افزود: در کشورهای خارجی مقداری پول بلوکه شده داریم اما توسط آمریکا از اجازه دادن برای خرید دارو منع شده‌اند که از پایه و اساس تروریسم پزشکی است .

ظریف درباره لغو تحریم های تسلیحاتی‌ایران هم گفت: برای خرید و فروش تسلیحات باید از شورای امنیت کسب اجازه می‌کردیم که این محدودیت در نیمه اکتبر لغو خواهد شد.

وی درمورد اثر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر رویکرد تهران هم اعلام کرد: میان رئیس‌جمهورهای متعدد و دیدگاه‌های متعدد تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت و  تردید دارم کسی چنین دیدگاه افراطی‌ای مانند رئیس‌جمهور ترامپ داشته باشد اما سرانجام باید به سیاست کاخ سفید و نه کسی که در آن است توجه داشته باشیم.

وی درباره تمایل جو بایدن برای بازگشت به برجام و اینکه آیا ایران خواهان دوام این توافق است هم توضیح داد: ایران می‌خواهد این توافق پابرجا بماند و تنها خواستار منافع تعهد شده در قبال ایران در این توافق است که پیش از این بر سر آن مذاکره شده و دیگر قابل مذاکره نیست.

ظریف پاسخ به این سوال که چرا ایران نمی‌خواهد با شروط خود توافقی با ترامپ داشته باشد درحالی که وی بسیار مشتاق توافق با ایران است، گفت: توافق هسته‌ای پیش از این وجود دارد و همه چیز به نفع ایران یا به نفع آمریکا نبود که در این صورت شکل تسلیم می‌بود و نمی‌توان نه از آمریکا نه از ایران انتظار تسلیم را داشت.

وی افزود: ترامپ آنچه می‌خواهد را در اختیار دارد و اگر می‌خواهد آن را توافق ترامپ بنامد این کار را بکند اما این بهترین توافقی است که می‌توان به آن دست پیدا کرد. توافقی را که به سختی بر سر آن مذاکره شده  به خطر نمی‌اندازم و به‌خاطر رضایت شخصی کسی بر باد نمی‌دهم.

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ