کد خبر: ۱۵۸۸۱۷
۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۷/۱۵

درخواست از مجلس در تکمیل مواردی برای طرح مجمع سهامداران/ سئوال از سازمان
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

درخواست از مجلس در تکمیل مواردی برای طرح مجمع سهامداران/ سئوال از سازمان

کارشناس بازارسرمایه با طرح سئوالی از سازمان بورس از نمایندگان مجلس خواست چند مورد مربوط به ابهامات و مشکلات را در طرح مجمع سهامداران حقیقی لحاظ کرده و طرح تلفیقی ارایه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همایون دارابی با انتشار مطلبی با عنوان " لزوم ارائه طرحی جامع برای حل معضلات بازار سرمایه" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در حالی در مجلس کلید خورده و برخی نمایندگان به دنبال تبدیل آن به قانون هستند که پیش از آن چنین ظرفیتی در قانون فعلی بازار سرمایه دیده شده و مشکل قانونی برای تشکیل چنین نهادی وجود ندارد.

یعنی راه قانونی برای تشکیل انجمنی که اعضای آن سهامداران خرد یا حقیقی باشند باز است و نیاز به قانون‌گذاری جدید نیست. البته کار مجلس و تلاش آنان برای بهبود بخشیدن به وضعیت بازار سرمایه قابل تقدیر است اما این سوال مطرح می‌شود که آیا در مقطع کنونی امتیاز خاصی به قانون فعلی اضافه خواهد شد یا خیر؟!

به نظر می‌رسد چنانچه بهارستان‌ نشینان طرحی کامل‌تر و جامع‌تر ارائه دهند و تنها به وجود انجمنی برای سهامداران حقیقی بسنده نکنند، کمک بیشتری به بهبود بازار سرمایه خواهند کرد. اکنون ابهامات و مشکلاتی در قوانین بازار سرمایه وجود دارد که می‌تواند در یک طرح کلی و جامع گنجانده و در مجلس بررسی شود. مثلا اعطای نقش بیشتر به بخش خصوصی در بازار سرمایه، نحوه مدیریت بازار یا معافیت‌های مالیاتی مسائلی است که فعالان بورسی با آن مواجه هستند.

بنابراین اگر نمایندگان همه مشکلات و معضلات بازار سرمایه را بررسی و در یک طرح تلفیق کنند و سپس در مجلس مطرح و بررسی شود کمک بیشتری به بازار خواهند کرد. اما در صورتی که طرح آنان تنها محدود به ایجاد یک مجمع برای سهامداران باشد اولا چندان کمکی به بازار نمی‌کند و ثانیا سازمان بورس بدون تصویب این قانون می‌تواند به تنهایی این انجمن را شکل دهد و نیاز نیست مجلس تنها برای این مساله وقت بگذارد. هرچند شاید این سوال مطرح شود که اگر چنین ظرفیتی تاکنون در قانون بوده چرا تاکنون انجمن سهامداران خرد شکل نگرفته است؟

این سوال را باید مسئولان ارشد سازمان بورس پاسخ دهند که چرا تاکنون در اجرای این قانون تعلل داشتند. البته تا جایی که در اخبار آمده در طرحی که نمایندگان مجلس برای تشکیل مجمع سهامداران حقوقی تدوین کرده‌اند بر حضور دو عضو هیات مدیره این مجمع در شورای‌عالی بورس تاکید شده که اگر این مورد در نهایت در قانون نهایی نیز تایید شود اتفاق بسیار خوبی است و در راستای ایفای نقش بیشتر به سهامداران خرد است و نقطه قوت این طرح می‌تواند باشد.

امید می رود نمایندگان مجلس با مشورت مسئولان بورسی، فعالان و کارشناسان بازار سرمایه و متخصصان این حوزه طرحی را در صحن علنی بررسی و بصورت قانون تصویب کنند که شامل همه کاستی‌های بازار باشد و با تصویب قانونی آن بازار سرمایه را متحول کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ