کد خبر: ۱۵۸۸۵۴
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۷/۱۵

پیشنهاداتی به مسئولان و سهامداران برای بهبود اوضاع بورس

پیشنهاداتی به مسئولان و سهامداران برای بهبود اوضاع بورس

کارشناس بازارسرمایه با بررسی وضعیت هیجانی گذشته و حال ، پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع بازار به دو گروه مسوولان و سهامداران داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ندا کریمیان مدیر تحلیل کارگزاری بانک مسکن با انتشار مطلبی تحت عنوان" بایدها و نبایدهای روزهای هیجانی بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازارهای سرمایه به‌عنوان جریان‌های هدایت‌کننده منابع مالی از بخش غیرمولد به بخش تولید و مولد است که نقش حیاتی در رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری، تثبیت متغیرهای پولی و مالی و در مجموع بهبود رفاه جامعه دارد.

این بازار به حدی اهمیت دارد که از آن‌ به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی اقتصاد یاد می‌شود اما به جزئیات حساس بازار همچون وضع قوانین جدید، تصمیمات و اخبار متعدد از سوی مسوولان و صبوری و دوری سهامداران از رفتار هیجانی تا به امروز کمتر پرداخته شده است.

البته سال‌ها به‌عنوان بازاری کم عمق شناخته می‌شد و به همین علت دارای شرایط بسیار متفاوتی بوده که با مدیریت درست مسوولان، سازمان و سرمایه‌گذاری درست سهامداران با این دید که بازاری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است، می‌توان از آن به‌عنوان بازاری همیشگی بهره گرفت و تلاطم را از بازارهای موازی دیگر که تاثیر مخربی بر معیشت مردم دارد از بین برد.

به همین دلیل به‌نظر می‌رسد نیازمند بایدها و نبایدهایی در ارتباط با این حوزه هستیم که دو گروه اصلی مسوولان و سهامداران را مدنظر قرار می‌دهد.  دسته اول مسوولان و قوانین جدیدی است که در ارتباط با بازار سرمایه وضع می‌ شود یا تصمیمات و اخبار تاثیرگذار بر بازار است که منتشر می‌شوند.

تصمیماتی همچون افزایش نرخ سود به ۱۴ درصد توسط بانک مرکزی که پیش از آن کاهش یافته بود، تاخیر پذیره‌نویسی دارادوم از مرداد به شهریور، افزایش سقف فروش سهام عدالت تا سطح ۶۰ درصد، اعلام طرح گشایش اقتصادی از سوی دولت و...  که تنها بخشی از تصمیمات اتخاذ شده طی تیر و مرداد است.

در واقع می‌توان گفت در سه  ماه بهار برخلاف دو ماه تابستان، سیلی از اخبار مثبت به بازار روانه شد .به طوری که در سابقه بازار سرمایه کمتر به چنین مواردی از حیث حجم تصمیمات و اخبار منتشر شده بر می‌خوریم. وقتی بازار با این حجم از تصمیمات و اخبار روبه‌رو باشد، هیجانی و دچار تنش می‌شود و طی این چند ماه به وضوح بازتاب و تاثیر این تصمیمات و اخبار بر بورس دیده شد.

لذا مسوولان باید در انتشار تصمیمات، قوانین جدید و اخبار دقت بیشتری داشته باشند. به علاوه بازی با تصمیمات و اخبار، عاملی برای تنش و سردرگمی بیشتر بازار و اهالی آن است و در این میان برخی از سفته‌بازان از فرصت پیش آمده برای نوسان‌گیری و بازی با سهام سهامداران استفاده می‌کنند یا همچون سهامداران عمده که چند وقت اخیر برای حمایت سهام را در صف فروش می‌خریدند، همان روز در درصدهای بالاتر عرضه می‌کردند.

با توجه به شرایط حساس کنونی ، مردم بیش از پیش در تلاشند فاصله را با افزایش همه اقلام زندگی کم کنند و قدرت خرید را بهبود دهند. دامن زدن به این مسائل با دلیل هدایت بازار، تنها شرایط کنونی را به بار خواهد آورد که در روزهای مثبت تنها صف خرید و در روزهای منفی تنها صف فروش شناخته می‌شود. همچنین بازاری که دارای هیجان است حتی از اخبار کذب و شایعات هم دچار تنش بیشتر می‌شود.

برای مثال خبر بازگشایی شرکت‌های پالایشی و شستا که به‌دلیل افشای اطلاعات الف بسته شده بودند و بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان دارند، سهامداران را دچار اضطراب ریزش شدید کرده بود و کلیت بازار را منفی می‌کرد که توسط مسوول مربوطه سریعا شایعه بودن خبر اعلام شد.

بازار دارای تعداد بسیاری نماد فعال و قابل معامله شامل شرکت‌های بزرگ و کوچک بوده که هر کدام ممکن است به لحاظ بنیادی مطلوب یا نامطلوب باشند. بنابراین صرف حمایت از شرکت‌های بزرگ سبب دو دستگی در سرمایه‌گذاری سهامداران خواهد شد. به طوری که سهام کوچک ارزنده با قیمت‌های نزدیک به آستانه صف فروش عرضه می‌شود تا وجوه حاصل از آن صف‌های خرید سهام بزرگ را سنگین‌تر کند.

بنابراین حمایت از بازار باید به‌صورت یکپارچه از شرکت‌های ارزنده انجام شود یا اینکه این دو دستگی را می‌توان در بازگشایی نمادها نیز مشاهده کرد.

چندی است که نمادهای با بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان به هنگام بازگشایی، اگر جزو نمادهای مورد حمایت باشند با درصد قابل قبول بیش از ۵ درصد بازگشایی می‌شوند درحالی‌که سایر نمادها با وجود ارزندگی و انتشار اخبار مثبت با بازگشایی‌های بیش از ۵ درصد با ابطال مواجه می‌شوند تا در نهایت با همان محدودیت ۵ درصد بازگشایی ‌شوند.

سهامداران، ناظر تمامی این تفاوت‌ها هستند که یا به سمت نمادهای حمایت شده می‌روند و یا دچار دلزدگی از بازار می‌شود. بنابراین باید دخالت‌های سلیقه‌ای و بدون دلیل در بازار را به حداقل رساند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ