کد خبر: ۱۵۹۲۹۲
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۷/۲۸

تاکید روحانی به استفاده از نرخ سود غیردستوری، عملیات بازار باز، انتشار اوراق و ...

تاکید روحانی به استفاده از نرخ سود غیردستوری، عملیات بازار باز، انتشار اوراق و ...

رئیس‌جمهور بر بهره‌گیری از نرخ سود با ساز و کار بازار به شکل غیر‌دستوری، عملیات بازار آزاد، تعامل با وزارت اقتصاد و استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی در انتشار اوراق مالی اسلامی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به برنامه‌های دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا گفت: اگرچه تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا موجب کاهش درآمدهای ارزی شده اما با وجود بیش از ۵. ۲ سال از گذشت این تحریم‌ها، دولت با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که انجام داده مانع از تحقق هدف آمریکا  مبنی بر فروپاشی اقتصاد شده است.

تاکید بر روش غیر‌دستوری

وی افزود: سیاست‌گذاری پولی در دهه‌های گذشته همواره با بی‌ثباتی همراه بوده است. اقدام بانک مرکزی تدبیری به‌موقع و مهم برای مدیریت نرخ سود با تکیه بر سازوکار بازار است. این اقدامات بر پایه روش‌های غیر‌دستوری است زیرا از طریق روش‌های دستوری بانک مرکزی ثبات بازار به‌هم می‌ریزد.

استفاده از ابزار بازار باز

رییس جمهور درباره استفاده از ابزارهای قانونی عنوان کرد: بانک مرکزی برای هدایت نرخ سود بین‌بانکی از ابزارهای قانونی و بازار باز استفاده کند. عملیات بازار باز حرکتی مفید برای به جریان انداختن اوراق دولتی و نقدینگی است و نیز تدبیر مهمی برای ترغیب مشارکت مردم در اقتصاد و پویایی مردم در بازار محسوب می‌شود. 

تعامل با وزارت اقتصاد

روحانی با تاکید بر اینکه راهبرد انتشار اوراق دولتی باید همچنان با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند، ادامه داد: بانک مرکزی باید بوسیله تسهیلگری پولی و اعتباری در تعامل با وزارت اقتصاد، آسیب‌های وارده را کنترل و تعدیل کند. در این زمینه باید گزارش‌های منظم از روند عملیات بازار باز و دستاوردهای آن به اطلاع عموم مردم برسد.

تاکید بر ظرفیت بخش خصوصی در عرضه اوراق

وی عملکرد دولت در ایفای تعهدات ابزارهای مالی اسلامی را قابل‌اتکا دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی در عرضه اوراق مالی اسلامی جدید طی دهه اخیر همواره در بازار سرمایه حضور داشته و در صورتی که خواهان حضور دائم بخش خصوصی و دولت در بازار سرمایه هستیم باید ابزارسازی‌های نوین برای تامین مالی آنها استفاده شود. در عرصه بازار انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی هنوز ظرفیت های زیادی برای بهره‌بردن وجود دارد. با استفاده از این فرصت‌ها فصل جدیدی از تامین مالی بازار‌محور، باز می‌شود.

روحانی تصریح کرد: دولت در راستای چابک‌سازی، اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و حمایت از بازار سرمایه به‌ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال مولد، مردم‌محور کردن اقتصاد و شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه را بطور جدی در دستور کار قرار داده که بدون تردید این اقدام تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت بخش خصوصی را موتور محرک بخش اقتصاد می‌داند، گفت: حمایت‌های همه‌جانبه به منظور افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و واگذاری میدان تولید و صادرات بویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان، جایگاه مهمی در سیاست‌های اقتصادی دولت دارد.

روحانی با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش سیاسی و لزوم انسجام افزود: از جمله موضوعاتی که دشمنان در کنار جنگ پر‌فشار و سخت اقتصادی روی آن به‌ عنوان تقویت‌کننده تحریم‌ها سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده‌اند، منازعات و اختلافات داخلی است. از همه مسئولان، فعالان و دلسوزان نظام دعوت می‌کنم با حفظ آرامش و عقلانیت سیاسی مانع از بروز اختلاف شوند و اجازه ندهند برخی افراد با انگیزه‌های گروهی، جناحی، مقطعی و زودگذر سیاسی زمینه‌ساز تحقق آرزوهای شوم بدخواهان این سرزمین شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ