کد خبر: ۱۵۹۴۹۸
۱۳:۸ - ۱۳۹۹/۸/۳

علت عدم باور مردم از نرخ رسمی تورم از زبان رییس مرکز آمار

علت عدم باور مردم از نرخ رسمی تورم از زبان رییس مرکز آمار

رییس مرکز آمار با اشاره به درصد افزایش قیمت چندین محصول خوراکی و سرمایه ایی ، علت عدم باور مردم از نرخ رسمی تورم را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد حسین‌زاده درباره علت عدم باور مردم از نرخ رسمی تورم به ایلنا گفت: باور پذیری شاخص‌های اقتصادی به دلیل نوسان های زیاد کمتر می شود. به طور مثال تورم نقطه‌ای کالاهای با دوام بیش از 92 درصد، کالاهای بی‌دوام 30.9 درصد، خوراکی‌های تازه 27.3 درصد، خوراکی‌ها 31.5 درصد کالاهای بی‌دوام 30.9 درصد است .

وی افزود: قیمت هندوانه بیش از 167 درصد، طلا بیش از 166 درصد، پژوه 405 حدود 138 درصد، پرتقال وارداتی 138 درصد ، تیبا 133.5 درصد، پراید 120.4 درصد، لیمو 118.1 درصد، برنج 109.5 درصد،‌ گواهی امضاء 99.6 درصد، کدو سبز 84.4 درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل،‌ متوسط قیمت بسیاری از کالاها با افزایش مواجه بوده‌اند از جمله برنج خارجی با 109 درصد، عدس با 137 درصد، لپه با 119 درصد و برخی با افزایش متوسط قیمت کمتری مواجه بودند از جمله گوشت قرمز گوسفند و گوساله و برخی اقلام کالایی . این اختلاف نوسان باعث شده تورم رسمی اعلامی برای مردم قابل پذیرش نباشد.

 حسین زاده گفت : سبدی که براساس آن نرخ تورم اعلام شده، شامل کالا و خدمات مصرفی هستند و هر یک از اقلام داخل سبد ، وزنی دارند و مصرفی بودن آن بسیار مهم است . کالاهای سرمایه‌ای مانند طلا و مسکن در این سبد نیستند. دلار و ارز در سبد مصرفی خانوار حضور ندارند و شاید گفته شود وقتی با چنین نوساناتی در بخش ارز مواجه هستیم این عدد اعلام شده از نرخ تورم نمی‌تواند واقعی باشد. حال اینکه دلار به صورت مستقیم در سبد مصرفی نیست .البته تغییرات قیمتی آن بر روی سبد مصرفی اثرگذار است.

وی افزود: موضوع بسیار مهم این است که عده‌ای بین تورم و گرانی تفاوتی قائل نیستند. وقتی گفته شود کالایی گران است یعنی در قیاس با سایر کالاها گران است یا در قیاس با کالای مشابه در منطقه دیگر گران است اما تورم به معنای درصدی تغییرات قیمت در یک کالا است. شاید کالایی ارزان باشد اما تورم بالایی داشته باشد و برعکس شاید کالایی گران باشد اما تورم آن کم باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ